به سوی تربیت مسجدی(15)
گسترش تأثیرگذاری مساجد در سایه سلامت متدینان تحقق مییابد
خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر دینی با بیان آسیب هایی که تربیت مسجدی را تهدید میکند، بیان داشت: با توجه به شبیخونهای فرهنگی و هجمههایی که از کشورهای ضد اسلامی در رسانه های جمعی همچون ماهواره و اینترنت و شبکههای اجتماعی وجود دارد مساجد از پایگاه هایی هستند که سالم مانده اند، از این رو باید از این پایگاه اسلامی نهایت مراقبت را داشته باشیم.

هادی عیدی چگینی، پژوهشگر عرصه سبک زندگی اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص ضرورت احیای نگاه واقعی نسبت به کارکردهای مسجد گفت: برای پیدا کردن مولفه های مهم تربیت مسجدی باید تاریخچه ای از مسجد را بیان کرد بعد از آن به مولفه ها مسجدی پرداخت.
وی مسجد را از قدیمی ترین نهادهای اسلامی دانست و اظهار داشت: مسجد اندکی بعد از بعثت پیامبر(ص) بنیان نهاده شد و ساخت مسجد اولین کاری بود که پیامبر در بدو ورود به مدینه انجام دادند و خداوند متعال برای این بنیان اهمیت بسزایی قائل است تا جایی که بخشی از احکام فقهی و اخلاقی به این مکان مقدس تخصیص یافت، تربیت مسجدی نیز همزمان با تاسیس آن آغاز شد بنابراین تربیت مسجدی به زمان پیامبر برمی گردد. ایشان بسیاری از احکام، تفسیر و آموزش قرآن را در همان جا آموزش می دادند و هنگامی که مبلغین را برای ابلاغ دین به شهرهای مختلف می فرستادند فعالیت های خود را در مسجد انجام می دادند.
این پژوهشگر قرآنی گفت: غیر از آموزش معارف و قرآن در مساجد، اموری از قبیل رسیدگی به مشکلات مردم، مشاوره، پاسخ دادن به سوالات و غیره که مربوط به جامعه مسلمانان بود نیز در مسجد صورت میگرفت.
وی از فرهنگ موجود در جامعه که مسجد را فقط جای نماز می داند، انتقاد کرد و گفت: نخستین مؤلفه تربیت مسجدی، ارتقای فهم جامعه اسلامی نسبت به مسجد است، مسجد نهادی است که به ابعاد گوناگون زندگی مسلمانان نظر دارد و در مرحله اول نماز و بعد از آن به تعلیم و تربیت و آموزش احکام و قرآن می پردازد.
چگینی با بیان این که بخشی از زندگی مردم باید در مسجد گذرانده شود، گفت: از آنجا که مسجد محل نشر معارف اسلام و محل تربیت است بنابراین باید به بخشی از زندگی مردم تبدیل شود به گونه ای که امور اجتماعی، دینی و فردی خود را در مسجد انجام دهند همان گونه که خانه و زن و فرزند جزیی از زندگی ما است مسجد نیز باید این گونه باشد.
وی افزود: مسجد در تفکرات اهل بیت(ع)، مرکز تاثیرگذار است بنابراین آبادانی مسجد نباید فقط از لحاظ ساختمانی و ظاهری باشد بلکه نقش اصلی مسجد تأثیرات اجتماعی و نقش آفرینی فرهنگی است؛ از این رو تبلیغ آیات قرآنی که نقش مستقیم در روابط اجتماعی دارد در زمان رسول الله(ع) در مسجد انجام می شد.
این پژوهشگر قرآنی از دیگر مؤلفه های تربیت مسجدی را متعلق بودن آن به همه سنین دانست و ابراز داشت: مسجد یک پایگاه عمومی است و تمام اقشار جامعه باید به آن رجوع کنند از کوچک و بزرگ و زن و مرد با هر اعتقادی که داشته باشند.
وی در ادامه با بیان این که تربیت مسجدی به مقتضای زمان و مکان تغییر می یابد، گفت: با توجه به داشتن اقوام مختلف در ایران اسلامی و آداب گوناگونی که در بین هر قومیتی وجود دارد الگوی تربیتی مسجدی نیز همسان با این آداب باید تغییر یابد و نمی توان هر الگویی را در هر جایی استفاده کرد.
چگینی با بیان آسیب هایی که تربیت مسجدی را تهدید میکند، بیان داشت: توجه به شبیخونهای فرهنگی و هجمههایی که از کشورهای ضد اسلامی در رسانه های جمعی همچون ماهواره و اینترنت و شبکههای اجتماعی وجود دارد مساجد از پایگاه هایی هستند که سالم مانده اند، از این رو باید از این پایگاه اسلامی نهایت مراقبت را داشته باشیم.
وی برخورد بد با نوجوانان و جوانان را یکی از آسیبهای تربیت مسجدی عنوان کرد و گفت: مهم ترین مسأله ای که جوانان مسجدی را تهدید می کند برخورد نامناسب و نادرست با قشر جوان است و متولیان مساجد وظیفه سنگینی در برابر رفتار با کسانی که وارد مسجد می شوند، دارند، بنابراین باید به گونه ای رفتار کنند که مردم شیفته رفتار آنان شوند.
این پژوهشگر قرآنی گفت: درباره شیوه برخورد و معاشرت با دیگران، تنها الگوی مناسب را اهل بیت(ع) به ما آموخته اند. از آنجا که مسجد برای تربیت انسان ها است بنابراین کسی که اشتباهی از او سر زده باشد باید طوری به او گوشزد کرد که اولا به اشتباه خود پی ببرد و از سویی دیگر به اصلاح خود بپردازد و در مرحله نیز از بودن در مسجد پشیمان نشود.
وی در پایان سخنانش در دسترس بودن، گذاشتن وقت کافی را از راهبردهای روحانیون در فعالیت های مسجد محور برشمرد و گفت: جذب مردم به مسجد مهمترین وظیفه روحانیون است و تا مردم در مسجد حضور نداشته باشند نمی توان تربیت مسجدی انجام داد و رفتار صحیح و اخلاق پسندیده است که موجب رونق مساجد می شود./921/ت302/س
ارسال نظرات