۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۲۱۸۶۵

کوثر‌ همیشه جاری دفاع مقدس

خبرگزاری رسا ـ تجاوز رژیم بعثی حاکم بر عراق به ایران اسلامی اگرچه قریب هشت سال به درازا کشید و هزینه‌های سنگین انسانی و مادی را بر مردم ایران و عراق تحمیل کرد، اما دفاع مقدس مردم ایران در برابر این تجاوز آثار ارزشمندی را ‌به دنبال داشت.
دفاع مقدس

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، تجاوز رژیم بعثی حاکم بر عراق به ایران اسلامی اگرچه قریب هشت سال به درازا کشید و هزینه‌های سنگین انسانی و مادی را بر مردم ایران و عراق تحمیل کرد، اما دفاع مقدس مردم ایران در برابر این تجاوز آثار ارزشمندی را ‌به دنبال داشت که برکات آن همچون کوثری همیشه جاری، نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای مردم منطقه و دیگر مسلمانان و مستضعفین جهان استمرار دارد که تحولات کنونی منطقه اعم از جنگ 50 روزه غزه یا مقاومت مردم عراق در برابر گروه‌های بعثی تکفیری مصداق بارز آن است.

 

اوایل ماه جاری وقتی که مردم عراق خود را برای آزادسازی آمرلی آماده می‌کردند، دوستانی که در شب عملیات در منطقه حضور داشتند صحنه‌ها و لحظه‌های شب و روز عملیات آزادسازی آمرلی را همچون عملیات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس ترسیم می‌کردند که آکنده از فضای روحانی و معنوی و تجلیات عاشورایی بود. به اعتقاد آنها همین روحیات بود که در کنار تمهید مقدمات لازم نظامی و عملیاتی، شکست تابوی «داعش» در عراق را به دنبال داشت و مقدمه‌ای برای شکست‌های زنجیره‌ای این جریان در عراق بود. در طول جنگ‌های متعدد مقاومت لبنان و فلسطین با رژیم صهیونیستی در طی سه دهه اخیر نیز به اذعان مکرر فرماندهان مقاومت، این ارزش‌های اسلامی و تجربیات هشت ساله دفاع مقدس بود که به پیروزی‌های مقاومت در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و هشت روزه و همین جنگ 50 روزه اخیر انجامید.

 

در مواجهه نظام سلطه با ایران اسلامی نیز در سال‌های پس از جنگ به رغم تکرار تهدید نظامی مستقیم امریکا علیه ایران در مقاطع مختلف، آنچه عامل بازدارنده دشمنان در عملی کردن تهدیدات بود در عین تقویت قدرت دفاعی و حفظ آمادگی نیروهای مسلح حفظ و تقویت همان اصول و ارزش‌ها و تحکیم و انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جدید بود که سبب شد به رغم گذر نسلی، تصور اقدام عملی علیه ایران به کابوسی وحشتناک برای نظامیان دشمن تبدیل شود.

 

برای درک چرایی ماندگاری و بقای این ارزش‌ها دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که اساسی‌ترین آنها را باید یکی در ویژگی‌های دفاع مقدس ایران و نقش رهبری در هدایت دفاع و پس از آن در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دانست. 

 

در جنگ و دفاع اگرچه تجهیزات و میزان دستیابی هر یک از طرفین به آن نقش تعیین‌کننده دارد، ولی در شرایطی که رژیم صدام از آخرین تجهیزات نظامی روز دنیا و اطلاعات ماهواره‌ای قدرت‌های سلطه و کمک‌های نقدی دهها میلیاردی حکام خلیج فارس برخوردار بود و در نقطه مقابل، ایران با اوج تحریم تجهیزاتی و کاهش درآمدهای نفتی مواجه بود، بنابراین عوامل مؤثر در نتیجه دفاع مقدس را باید در عوامل دیگر جست‌وجو کرد.

 

مهم‌ترین عامل در این عرصه را باید شناخت دقیق از ماهیت تهدید دشمن دانست. دشمن بعثی در تجاوز خود تنها خاک و تمامیت ارضی ایران را هدف قرار نداده بود، بلکه هدف اصلی صدام و حامیانش هدف‌گیری انقلاب اسلامی و به تعبیر روشن‌تر اسلام ناب بود. بنابر‌این دفاع مردم ما تنها دفاع از خاک نبود، بلکه دفاع از اصول و آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب و در یک کلام انجام تکلیف الهی بود.

 

عامل دیگر که از عامل اول متأثر بود روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام بود که این روحیه نیز ملهم از فرهنگ عاشورا و عامل اصلی رشادت‌ها و از خودگذشتی و خلق حماسه‌های ماندنی در دوران دفاع مقدس بود. عدم تقارن دو طرف میدان نبرد از ویژگی‌های منحصر دفاع مقدس بود. جنگ هشت ساله صدام علیه ایران تنها جنگ در تاریخ معاصر بود که همه قدرت‌های جهان و کشور‌های پیرامون آنها در یک سوی میدان و پشت سر صدام بودند و آخرین تجهیزات نظامی،‌تجربیات نظامی و اطلاعات میدانی خود را در اختیار رژیم صدام قرار داده بودند و این سوی جبهه ایران باید یک تنه در برابر اجماع جبهه کفر ایستادگی می‌کرد و در عین فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی مسیر خود را پیش می‌برد.

 

دفاع مقدس الگویی جدید از مدیریت صحنه‌های نبرد را نیز به جهان عرضه کرد. مدیریت جهادی که دوران هشت ساله دفاع مقدس عرصه تبلور آن بود، عملاً مرز‌های سنتی پذیرفته شده در آکادمی‌های علمی و دفاعی جهان را در نوردید. ظهور فرماندهانی چون باقری، باکری، همت، بابایی، شیرودی و.. که در عین مدیریت صحنه در صف مقدم کنار نیروهایشان می‌جنگیدند و با ابداعات و ابتکارات خود در شناسایی و هدایت عملیات، الگوهای نوینی از نبرد را ارائه کردند، از ویژگی‌های دیگر دفاع مقدس بود.

 

اما همه اینها و بسیاری دیگر از ویژگی‌ها که مجال پرداختن به آن در این مختصر نیست، تحت رهبری و فرماندهی امام (ره) عینیت یافت و با رهبری‌های امام خامنه‌ای تداوم یافت و نهادینه شد. در روزهای آغازین جنگ که صدام با بمباران‌ هوایی گسترده مراکز نظامی، فرودگاه‌ها و مراکز صنعتی کشور در کنار تهاجم زمینی، کوشیده بود تا اراده استقامت و ایستادگی را در مردم بشکند، امام (ره) با متانت و طمأنینه‌ای که تنها برگرفته از ایمان و باور این حکیم فرزانه بود، می‌فرمایند که دیوانه‌ای سنگی پرتاب کرده و ما آن را به خودش بر می‌گردانیم (نقل به مضمون). امام پس از آن با بسیج ملی و هدایت هوشمندانه و به رغم کارشکنی‌ها و اخلال‌گری‌های برخی عوامل داخلی، توانست با تجمیع ظرفیت ملی، جنگی را که در آن همه به پیروزی صدام باور داشته و پشت سرش ایستاده بودند، به پیروزی ملت ایران تبدیل کند.

 

مدیریت هوشمندانه و رهبری‌های الهی مقام معظم رهبری نیز در دوران پس از جنگ در حفظ و تثبیت ارزش‌های دفاع مقدس سبب شد که تمامی آن دستاوردها و تجربیات به مبنایی جهت حفظ و تقویت توان دفاعی و روحیه ملی تبدیل شود؛ به گونه‌ای که با حفظ توان بازدارندگی کشور به مدل و الگویی برای مقاومت و ایستادگی دیگر مسلمانان و مظلومین جهان تبدیل شود.

 

اکنون الگوگیری از تجربیات دفاع مقدس و ایثارگری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را می‌توان در جنگ‌های مقاومت در افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و... مشاهده کرد. تجربیاتی است که سامانه تصمیم‌گیری و روند ایجاد نظم نوین مطلوب غرب را بر هم ریخته و مبنایی برای طراحی نظم جدیدی شده است که در آن ایران اسلامی به همراه نیروهای مقاومت یکی از ارکان آن است./907/د101/ی

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات