۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۲۳۰۱۹
نیمه دوم سال؛

نشست علمی حدر در قرائت قرآن برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی حدر در قرائت قرآن در نیمه دوم امسال در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار می‌شود.
ترجمه قرآن

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام محمدباقر معرفت، عضو گروه علوم و فنون قرآن مدرسه عالی قرآن مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به برگزاری نشست علمی «حدر در قرائت قرآن» گفت: این نشست با هدف تبیین روایات مرتبط با این موضوع با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران علوم و فنون قرائت در مجتمع برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: روایتی وجود دارد مبنی بر این‌که «الاذان، ترتیلٌ و الاقامه حدرٌ»؛ یعنی تنها اذان، باید شمرده شمرده و ترتیل‌گونه خوانده شود تا نمازگزاران، وضو بگیرند و خود را برای نماز آماده کنند.

 

حدر در اقامه نماز لازم است

حجت‌الاسلام معرفت تصریح کرد: براساس این روایت، اقامه نیز باید تند خوانده شود، چون مسلمانان برای نماز آماده شده‌اند و نباید معطل برای نماز شوند.

 

فرزند آیت‌الله محمدهادی معرفت این روایت را تنها روایتی دانست که حدر را اجازه داده است و افزود: در قرائت قرآن، حدر نداریم.

 

وی عنوان کرد: روایتی مبنی بر «لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلوة» وجود دارد که استخف می‌تواند از سه ریشه خفف، خفی و خفو باشد که به ترتیب سبک شمردن، مخفی خواندن و جرقه‌ای(تند) خواندن نماز مورد بحث است و در هر سه صورت شفاعت شامل چنین افرادی نخواهد شد، از این رو حدر در قرائت و نماز نخواهد بود.

 

وی بیان کرد: روایت داریم که یک ساعت تفکر و مجالست با علما، برابر 70 سال عبادت است و در روایتی از ابوبصیر داریم که از امام درباره خواندن قرآن در یک شب سؤال کرد و حضرت فرمودند «لا» و توصیه شده است که قرآن را در یک ماه بخوانید که براین اساس روزی یک جزء می‌شود.

 

کیفیت در تلاوت موضوعیت دارد

معرفت همچنین با اشاره به روایاتی مبنی بر این‌که مؤمن نیست کسی که روزانه فلان مقدار از قرآن را تلاوت نکند، تصریح کرد: اعداد مختلفی بیان شده است که برخی روایات 50 و کمتر و بیشتر را مطرح کرده‌اند و همین اختلاف مبین آن است که کمیت مهم نیست و کیفیت تلاوت و تدبر در آن موضوعیت دارد.

 

وی تأکید کرد: جمیع مطالب بیان شده مؤید این مسأله است که «حدر» در قرائت قرآن، جایگاهی ندارد./907/د102/ی

ارسال نظرات