۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۲۴۶۷۱
با حضور علمای برجسته قم و خراسان؛

همایش «علوم نقلی و تمدن اسلامی» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «علوم نقلی و تمدن اسلامی» به‌منظور افتتاح شعبه شرق کشور مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور علمای برجسته حوزه علمیه خراسان و قم برگزار شد.
مجمع عالي حکمت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «علوم نقلی و تمدن اسلامی» به‌منظور افتتاح شعبه مشهد مجمع عالی حکمت اسلامی در تالار نور مشهد با حضور آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، آیت‌الله اشرفی شاهرودی و جمعی از علمای برجسته حوزه علمیه قم و خراسان و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، دکتر عباس صالحی،  معاون وزیر ارشاد، آیت‌الله مصطفوی و استاد محقق خراسانی برگزار شد.

 

این همایش صبح امروز با خیرمقدم حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی آغاز شد.

 

وی به نحوه برنامه‌ریزی و تشکیل دفتر این مجمع در شرق کشور اشاره کرد و گفت: اساتید بزرگی پیشنهاد کردند که شعبه‌ای در مشهد داشته باشیم، چنین پیشنهادی نیز برای استان اصفهان ارائه شد که مقدمات آن نیز انجام‌شده اما با توجه به این‌که در مشهد سابقه علوم نقلی در حد بالاتری قرار دارد و وجود مضجع شریف امام رضا (ع)، دفتر مشهد راه‌اندازی می‌شود.

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: ازآنجایی‌که آیت‌الله طبسی، نماینده مقام معظم رهبری در مشهد هستند، خدمت ایشان رسیدیم و با استقبالی که ایشان از این موضوع داشتند مقدمات کار با جدیت ادامه پیدا کرد و اساتید بزرگواری در حوزه مشهد نیز در این راستا اقدام کردند.

 

وی، هدف اصلی تشکیل مجمع عالی حکمت اسلامی را بارور ساختن علوم نقلی عنوان کرد و اظهار داشت: برای این‌که علوم نقلی و عقلی در حوزه‌ها بارور باشد و همچنین مرجعی برای آن در حوزه وجود داشته باشد، تشکیل شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی عنوان داشت: یکی از فعالیت‌های مجمع که کمتر در حوزه‌ها سابقه دارد، جلسات اساتید علوم نقلی است؛ اساتیدی که علوم نقلی را در سطح بالایی تدریس می‌کنند به‌طور منظم هر 15 روز یک‌بار جلسه تشکیل می‌دهند و در آن جلسه یکی از اساتید مطلبی را عنوان کرده که معمولاً نظریه، نقد، اصلاح و مطلب  جدیدی است و پیرامون آن مباحثات صورت می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: چنین جلساتی برکات زیادی دارد که در آن، اساتید با افکار یکدیگر آشنا شده و باعث نزدیک شدن افکار به هم می‌شود.

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی تأکید کرد: شنیدن بدون واسطه افکار علما از زبان صاحب سخن باعث می‌شود تا تحریف‌هایی که در نقل سخن صورت می‌گیرد حذف‌شده و کلام صحیح به مخاطب منتقل می‌شود.

 

در ادامه این همایش، دکتر صالحی به بیان سخنانی در خصوص اهداف تشکیل دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد پرداخت و گفت، اصلی‌ترین هدف تأسیس این دفتر، هم‌افزایی با علمای قم و نزدیک کردن تفکرات در کنار احترام به تفاوت‌هاست.

 

پخش پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی، و آیت‌الله مصباح یزدی و همچنین قرائت پیام مکتوب حضرت آیت‌الله‌العظمی سبحانی از دیگر بخش‌های این همایش بود.

 

آیت‌الله مصطفوی و استاد مهدی محقق خراسانی نیز سخنرانان این همایش بودند که به بیان اهمیت علوم نقلی و همچنین بیان خصوصیات و نتایج پرداخت به حکمت اسلامی پرداختند./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات