۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۲۵۸۸۵
امام جمعه بابل:

ابراز محبت عامل تقویت بنیان خانواده در زندگی زناشویی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل، ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی را عدم ابراز محبت نسبت به یکدیگر دانست و گفت: عدم ابراز علاقه دو نفر در زندگی زناشویی موجب سست شدن بنیان خانواده می شود.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی در دانشگاه نوشیروانی به موضوع نگاه اسلام به روابط اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: انسان موجودی اجتماعی و نیازمند به ارتباط با یکدیگر است و به همین دلیل اسلام معیارهایی را برای روابط مطلوب اجتماعی بین آحاد اجتماعی معین کرد.

 

وی با بیان این که  یکی از مهم ترین مسائل در روابط اجتماعی رعایت ادب در گفتار است، تصریح کرد: در میان عوامل متعددی که می تواند زمینه ادب را فراهم کند هیچ عاملی به مانند زبان مؤثر در رابطه افراد با یکدیگر نیست.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با اشاره به برخی روایات در خصوص کارکردهای مثبت و منفی گفتار و کلام افزود: کلام ابزار ارزشمندی است که می توان به وسیله آن بهترین رابطه را با افراد دیگر برقرار کرد و یا سبب از هم پاشیدن روابط میان افراد شد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل ادامه داد: بر اساس معیار قرآن، گفتار انسان به دو دسته کلمه طیبه و دوم کلمه خبیثه تقسیم می شود.

 

حجت الاسلام روحانی در تشریح کلمه طیبه با استناد به برخی آیات قرآن گفت: کلمه طیبه مصادیق متعددی دارد که عالی ترین مصداق آن اعتقادات طیبه مانند توحید است و در مراحل دیگر شامل هر سخن پاک می شود.

 

امام جمعه بابل افزود: بر اساس استدلال قرآن کلمه طیبه مانند یک درخت پاک و ریشه داری است که شیرین ترین و زیباترین میوه ها را می دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل به اثرگذاری مثبت گفتار سالم و پاک اشاره و خاطرنشان کرد: کلمه طیب می تواند در ایجاد طهارت روحی طرف مقابل و جامعه ی مؤثر باشد و بر این اساس در روایات و احادیث ابراز محبت و مودت را از کلمه طیب دانسته اند.

 

استاد حوزه علمیه بابل یکی از نشانه های سلامت جامعه بشری به خصوص جامعه مسلمانان را رد و بدل شدن گفتار مثبت و پاک بیان کرد و گفت: از جمله جلوه های مهم فرهنگ اسلامی این است که انسان مسلمان در برخورد با افراد دیگر زبانی برخوردار از ادب داشته باشد.

 

وی برخی از مشکلات خانوادگی را ریشه در مسأله ابراز نکردن محبت دانست و خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلاتی که در خانواده ها وجود دارد در همین ابراز نکردن محبت است زیرا خانواده ای که در آن زن و مرد به هم ابراز محبت نمی کنند، بی علاقگی ها و پارگی در روابط ایجاد خواهد شد.

 

حجت الاسلام روحانی به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در خصوص تاکید بر ابراز علاقه و محبت همسران نسبت به یکدیگر اشاره  و تصریح کرد: اگر مردی به همسر خود بگوید که من تو را دوست دارم، این جمله هیچ گاه از دل او بیرون نمی رود./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات