۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۲۷۷۲۳
پژوهشگر دینی:

سخنرانان مردم را با معارف عاشورا آشنا کنند

خبرگزاری رسا ـ یک پژوهشگر دینی گفت: در مجالس اباعبد الله الحسین و ائمه معصوم(ع) به جای اینکه مردم را مشغول گریه کنیم دل مردم را با معارف عاشورا آشنا کرده و به لرزه در بیاوریم.
عبدالرضا مدرس زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، عبدالرضا مدرس زاده پژوهشگر دینی پیش از ظهر امروز در آیین زنگ محتشم در دبیرستان محتشم این شهرستان، گفت: اگر سعی کنیم تا با خوار کردن اهل بیت (ع) مردم را به گریه بیاوریم روز قیامت مدیون هستیم.

 

وی با اشاره به این که حضرت زینب(س) دختر حضرت علی(ع) و عقیله بنی هاشم با سخنانش کاخ یزید را به لرزه آورد افزود: حضرت زینب(س) اهل جزع و فزع نبود و اگر بگوییم سرش را به چوب محمل زد مغایر با فرهنگ اهل بیت(ع) است.

 

وی افزود: شاعران و مداحانی که به سبک اشعار ترانه های سخیف نوحه و شعر می گویند، غافل از حرارت و عظمت شعر محتشم هستند و آن را درک نکرده اند.

 

وی به گفته وی، محتشم از نام و نماد شهدای کربلا نگفته است اما شعرش نظم خون چکان است و به همه تعلیم می دهد تا در بند ظاهر نباشند و فرهنگ عاشورا را باید پاس داشت.

 

این شاعر و پژوهشگر دینی یاد آورشد: بعد از همه عصرها و نسل ها، شعر محتشم، تحرک مثبت در جامعه ایجاد می کند چون از منبعی بالاتر از اندیشه انسان الهام گرفته است.

 

مدرس زاده گفت: محتشم، شعر آیینی را شکل داد و ترکیب بند او از همه اشعار آیینی بالاتر است و درس او برای ما این است که باید شعر فاخر و هدف والا گفت و درس مراسمی چون زنگ محتشم برای همه ما این است که مفاخر را بشناسیم، سرمایه های مان را قدر بدانیم و به آن مباهات کنیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت: محرم و عاشورا فرصت و بهانه ای است که با تعالیم اهل بیت(ع) آشنا شویم و با تمسک به محبت آنها و عمل به رفتارشان، در روزی که مال و فرزند هیچ سودی ندارد رستگار شویم.  

 

لازم به توضیح است، شعر معروف با مطلع ‹‹باز این چه شورش است که در خلق عالم است›› از جمله آثار گرانسنگ محتشم کاشانی است و آیین زنگ محتشم، عطرافشانی آرامگاه محتشم از سوی دانش آموزان دبیرستان دهخدا، خواندن دسته جمعی ترکیب بند محتشم توسط دانش آموزان دبستان پسرانه شاهد و برگزاری مسابقات پژوهش و تحقیق شخصیت محتشم کاشانی، از جمله برنامه های جنبی تدارک دیده شده زنگ محتشم کاشانی در مدارس این شهرستان بود./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات