۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۲۲۸۰۴۱
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بزرگ‌ترین خطای بشریت دوری از ولایت حضرت علی بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی حاکمیت و ولایت بر مردم را تنها مختص ذات ائمه معصومان و در زمان حال بر عهده ولی فقیه دانست و گفت: با دوری از حاکمیت اهل بیت، شاهد روی کار آمدن حاکمیت هایی خواهیم بود که به جای ترویج اسلام اصیل به دنبال برآوردن نیازهای کشورهای غربی و ترویج اسلام آمریکایی هستند.
حجت الاسلام ميرکتولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آبادحجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در مسجد جامع نجف آباد، در ادامه مباحث شب های قبل خود گفت: نعمتی که خداوند در روز قیامت از آن سوال می کند بنا به فرموده ائمه معصومان(ع) نه نعمت های دنیایی، بلکه نعمت ولایت خاندان پیامبر(ص) است و یکی از پنج رکن اصلی اسلام و در اصل مهم ترین آن ولایت است.

 

وی در پاسخ روشنفکران و کسانی که اسلام بدون سنت و کفایت قرآن را به عنوان یک نظریه در عالم مطرح کرده اند، گفت: اگر این گروه به واقع فقط پیرو آیات قرآن هستند، چرا درباره 300 آیه ای که در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است، هیچ سخنی نمی گویند و ولایت ایشان را قبول ندارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی درباره مراتب ولایت در آیات قرآن بیان داشت: مرتبه اول ولایت، دوستی و محبت آن خاندان است که به عنوان اجر و مزد رسالت پیامبر در آیه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏» بیان شده است.  

 

وی در ادامه افزود: این مرتبه از ولایت در اکثر مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز وجود دارد چنان که تاکنون شاهد هستیم مطالب بسیاری در فضایل حضرت علی(ع) چه از طریق اهل سنت و چه از طریق نویسندگان غربی به نگارش در آمده است و این دوستی آغاز قرار گرفتن در صراط مستقیم و هدایت است.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن درباره مرتبه دوم ولایت نیز گفت: زعامت دومین مرتبه ولایت است که خداوند اهل بیت را به عنوان ولی امر مسلمین و حاکم کل جهان هستی در تمام مناصب برای دیگران قرار داده است و ائمه معصومان رهبران اجتماعی و سیاسی جامعه هستند.

 

وی در ادامه ولایت فقیه را استمرار ولایت در عصر ائمه برشمرد و بیان داشت: کسانی که مسأله ولایت فقیه را رها کرده و تنها مرجعیت و فقاهت را کافی می دانند و برای رهبری جامعه اسلامی تنها قدرت و انتخاب شورایی را قبول دارند، تبدیل به کشورهایی خواهند شد که نمونه آن را در منطقه بسیار شاهد هستیم و این بزرگترین خطای بشریت است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نظام های حکومتی در جهان افزود: مدرنترین نظام حکومتی در عصر حاضر دموکراتیک است که با رأی اکثریت مردم انتخاب می شود ولی حتی این نظام نیز دچار اشکالات اساسی است چنان که هر کسی می تواند با هر نوع سوء سابقه ای و شخصیتی تنها با اکثریت آراء به بالاترین مقام کشوری برسد.

 

وی در ادامه بیان داشت: افرادی هم چون بوش با آن همه جنگ و خونریزی در عالم تنهابه وسیله بنگاه های تبلیغاتی دنیا توانست بر مسند حکومت یک کشور بنشیند و این مسأله حتی در دوران شاهان صفویه و قاجاریه نیز شاهد هستیم که کودکی در گهواره به عنوان ولیعهد یک کشور انتخاب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در ادامه خاطر نشان کرد: تنها مکتب برجسته عالم بشریت، اسلام است که برای حکومت بر مردم ویژگی هایی را بر می شمرد که مهم ترین آن زندگی شخصی و عدالت آن فرد است اگر کسی بتواند در مملکت درونش به درستی عمل کند، خواهد توانست در مملکت بیرون حکمرانی کند.

 

وی سومین مرتبه ولایت را ولاء معنوی اهل بیت برشمرد و گفت: این مرتبه ریشه در هستی شناسی و رسیدن به بالاترین مقام عرفانی، معنوی و قدرت تصرف در عالم هستی است و در این مرتبه است که خداوند اراده و امر تمام ذرات عالم را در اختیار ائمه معصومان قرار داده است و با رسیدن به این مرتبه، پذیرش یا عدم پذیرش ولایت آنان از سوی ما تأثیری در مقام آنان ندارد./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات