۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۳۰۱۶۵

عملیات مرصاد فروغ جاویدان را دروغ جاویدان کرد

خبرگزاری رسا ـ در عملیات مرصاد منافقین با ورود به تنگه چهارزبر به سد محکم تیپ قائم برخورد نموده و در همان درگیری نخست زمین‏گیر شدند و پس از 48 ساعت درگیری سنگین،‌ شیرازه دشمن از هم پاشید و با وارد شدن یگان‏های دیگر به صحنه نبرد پرونده سیاه منافقین درهم پیچیده شد و عملیات «فروغ جاویدان» را به «دروغ جاویدان» در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند.
روحانيت و دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسافر غریب نام کتابی است که به زندگی طلبه شهید محمد محمدی و بخشی از خاطرات این طلبه شهید پرداخته است که یکی از این خاطرات را تقدیم خوانندگان خبرگزاری رسا می‏کنیم.


تقدیر الهی بر این قرار گرفت که پایان جنگ تحمیلی، با یکی از بزرگترین پیروزی‏ها و افتخارآمیزترین حماسه‏ها رقم بخورد؛ پیروزی بزرگی که اوج مزدوری منافقین برای استکبار جهانی و همراهی‏شان با ر‍‍‍ژیم متجاوز بعث عراق را نشان داد و کارنامه سیاه و ننگین آنان را سیاه‏تر کرد.

 

عملیات مرصاد یکی از عملیات‏های مهمی است که مردم و رزمندگان استان سمنان در قالب تیپ مستقل 12 قائم نقش اساسی و مهم داشتند و با ایثار و فداکاری‏های شهیدان گرانقدر و رزمندگان، برگ زرینی بر افتخارات استان افزودند.

 

تیپ 12 قائم در عملیات مرصاد دارای نقش منحصر به فردی بود که اگر در آن تنگه حضور نداشت، سرنوشت دیگری رقم می‏خورد؛ رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت نقش آن فرمودند: «تیپ قائم در عملیات مرصاد مهمترین نقش را ایفا کرد؛ نقش تیپ قائم آن چنان بود که اگر نبود دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید آن‏که ایستاد، تیپ قائم بود، اینها در تاریخ می‏ماند.»

 

منافقین با جمع‏آوری دیگر ضد انقلابیون سرخورده، از کشورهای مختلف اروپایی، نیرویی به استعداد تقریبی 15 هزار نفر فراهم کرده و با بهره‏گیری از جنگ‏افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران با نام «فروغ جاویدان» آغاز کردند؛ هدف منافقین از این حرکت که در عمق خاک ایران و با تانک‏های برزیلی انجام می‏شد، تسخیر چندین شهر و در آخر رسیدن به تهران و نابودی اصل نظام و تمامیت نظام بود.

 

رژیم بعث عراق برای تسهیل در کار آنها ابتدا در جنوب کشور دست به حرکت‏های مذبوحانه‏ای جهت انحراف توجه نظامی ایران زد و به این خیال که این‏کار نیروهای اسلام را به این منطقه خواهد کشاند و غرب کشور را برای حمله گروهک نفاق آماده خواهد ساخت، توان زیادی را در جنوب کشور به کار گرفت.

 

در زمان عملیات مرصاد به دلیل این‏که نیروهای مستقل تیپ 12 قائم در اردوگاه صادقین و منطقه کوزران حضور داشتند جزء اولین یگانی‏هایی بودند که از ورود منافقین مطلع شده و در مقابل آنها ایستادگی نمودند؛ در روز پنج‏شنبه 6 مرداد ماه عملیات مرصاد با رمز یا علی بن‏ابیطالب آغاز شد.

 

خاکریز اصلی منطقه که در تنگه چهارزبر باعث توقف سه روزه منافقین در گردنه حسن‏آباد شد و از پیشروی آنان جلوگیری به عمل آورد، توسط گردان مهندسی رزمی تیپ 12 قائم احداث شد؛ در عملیات مرصاد تیپ با 4 گردان پیاده، قمر بنی‏هاشم به فرماندهی حاج رجب بینائیان، گردان سیدالشهداء به فرماندهی حاج عبدالله عرب نجفی، گردان امام رضا(ع) به فرماندهی محمد ابراهیم غریبشاهیان و گردان روح‏الله به فرماندهی حاج عبدالله مؤمنی در این عملیات ایفای نقش نمود.

 

منافقین با ورود به تنگه چهارزبر به سد محکم تیپ قائم برخورد نموده و در همان درگیری نخست زمین‏گیر شدند و پس از 48 ساعت درگیری سنگین،‌ شیرازه دشمن از هم پاشید و با وارد شدن یگان‏های دیگر به صحنه نبرد پرونده سیاه منافقین درهم پیچیده شد و عملیات «فروغ جاویدان» را به «دروغ جاویدان» در تاریخ دفاع مقدس به ثبت رساندند.

 

یاد و خاطره 67 شهید گرانقدر استان سمنان در عملیات مرصاد را بویژه طلبه گرامی شهید محمد محمدی که در تنگه چهارزبر جان خود را تقدیم نمودند، گرامی می‏داریم و به روح آسمانیشان درود می‏فرستیم./978/ت303/ف

ارسال نظرات