منظور از باید و نبایدهای فقه همان سبک زندگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجتالاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان آذربایجان شرقی امروز در جلسه تفسیر قرآن دانشگاه تبریز، با اشاره به سبک زندگی انسان مؤمن، اظهار کرد: در زندگی انسان مؤمن فقط باورها نقش ندارند، بلکه افزون بر باورها، رفتارها و شیوه زندگی چنین فردی متفاوت از دیگران است.
وی با بیان اینکه هدف فقه اسلام و تمامی مذاهب الهی ورود به سبک زندگی و طراحی ساختار و مدل زندگی انسانهاست، خاطرنشان کرد: منظور از باید و نبایدها در فقه همان صحبت از زندگی است، اگر سبک زندگی اسلامی در زندگیمان پیاده شود، سعادتی که در قرآن بدان اشاره شده، عاقبت همگان خواهد بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تفسیر آیات 1 تا 5 سوره مؤمنون گفت: مهمترین اهدف این آیات بیان ویژگیهای مؤمنان است، یکی از ویژگیها نیز این است که مؤمن باید در نمازش خاشع باشد، یعنی نماز مؤمن باید دارای روح و ویژگی تعالی بوده و تهی نباشد و منظور از روح نماز همان خشوع در برابر پروردگار است.
حجتالاسلام خدیوی با تأکید بر اینکه ایمان بدون نماز، ناقص است و نماز واقعی، انسان را به خشوع و تواضع وا میدارد، ادامه داد: اهل ایمان، در دنیا و آخرت برنده نهایی هستند، گرچه کافران به ظاهر در دنیا جولان دهند و جلوهگری کنند، اهل ایمان با تکیه بر خدا در حد توان خود برای رسیدن به هدف، تلاش میکنند و در حد ظرفیت دنیا به پیروزی میرسند.
وی با اشاره به اینکه مؤمن از کارهای بیهوده و بیثمر اجتناب میکند که این خود یک توصیه اخلاقی است و به معنای نقض تفریحات سالم نیست، افزود: اهل ایمان، تنها به عبادت و نماز و ذکر و دعا مشغول نمی شوند، آنها به فکر محرومان و نیازمندان جامعه نیز هستند و بخشی از اموال خود را به آنان میدهند، چه به صورت خُمس و زَکات و چه به صورت صدقه و انفاق.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجانشرقی تصریح کرد: طبیعی است انسانی که به خدا ایمان دارد، جهان را دارای هدف و برنامه میبیند و دست به کارهای لغو و بیهوده نمیزند، چه بسیار کارهای مُجاز و مباحی که هیچ فایدهای برای فرد، یا خانواده و جامعه اش ندارد و فقط موجب اتلاف وقت یا به هدر رفتن مال و سرمایه میشود.
وی با بیان اینکه مؤمن اهل زکات است، افزود: زکات دو نوع است اولی صدقه مستحبی که در برخی روایات از آن به عنوان زکات یاد شده و دیگری مبلغی است که به عنوان صدقه واجب یا زکات در نظر گرفته میشود که مؤمن نیز اموال خویش را با نیازمندان سهیم میشود و از آثار زکات میتوان به ارتقای حالت روحی، سلامتی و رفع بلا اشاره کرد./935/پ203/ب4