۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۳۴۰۴۶
مسؤول نهاد رهبری دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی:

منظور از باید و نبایدهای فقه همان سبک زندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خدیوی گفت: هدف فقه اسلام و تمامی مذاهب الهی ورود به سبک زندگی و طراحی ساختار و مدل زندگی انسان‏ها است.
حجت‏الاسلام خديوي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌‏الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‎های استان آذربایجان شرقی امروز در جلسه تفسیر قرآن دانشگاه تبریز، با اشاره به سبک زندگی انسان مؤمن، اظهار کرد: در زندگی انسان مؤمن فقط باورها نقش ندارند، بلکه افزون بر باورها، رفتارها و شیوه زندگی چنین فردی متفاوت از دیگران است.

 


وی با بیان این‌که هدف فقه اسلام و تمامی مذاهب الهی ورود به سبک زندگی و طراحی ساختار و مدل زندگی انسان‏هاست، خاطرنشان کرد: منظور از باید و نبایدها در فقه همان صحبت از زندگی است، اگر سبک زندگی اسلامی در زندگی‌مان پیاده شود، سعادتی که در قرآن بدان اشاره شده، عاقبت همگان خواهد بود.

 


این استاد حوزه و دانشگاه با تفسیر آیات 1 تا 5 سوره مؤمنون گفت: مهم‎ترین اهدف این آیات بیان ویژگی‏های مؤمنان است، یکی از ویژگی‌‎ها نیز این است که مؤمن باید در نمازش خاشع باشد، یعنی نماز مؤمن باید دارای روح و ویژگی تعالی بوده و تهی نباشد و منظور از روح نماز همان خشوع در برابر پروردگار است.

 


حجت‌‎الاسلام خدیوی با تأکید بر این‌که ایمان بدون نماز، ناقص است و نماز واقعی، انسان را به خشوع و تواضع وا می‌دارد، ادامه داد: اهل ایمان، در دنیا و آخرت برنده نهایی هستند، گرچه کافران به ظاهر در دنیا جولان دهند و جلوه‌گری کنند، اهل ایمان با تکیه بر خدا در حد توان خود برای رسیدن به هدف، تلاش می‌کنند و در حد ظرفیت دنیا به پیروزی می‌رسند.

 


وی با اشاره به این‌که مؤمن از کارهای بیهوده و بی‌ثمر اجتناب می‎‏کند که این خود یک توصیه اخلاقی است و به معنای نقض تفریحا
ت سالم نیست، افزود: اهل ایمان، تنها به عبادت و نماز و ذکر و دعا مشغول نمی شوند، آنها به فکر محرومان و نیازمندان جامعه نیز هستند و بخشی از اموال خود را به آنان می‌دهند، چه به صورت خُمس و زَکات و چه به صورت صدقه و انفاق.

 


مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‎های آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: طبیعی است انسانی که به خدا ایمان دارد، جهان را دارای هدف و برنامه می‌بیند و دست به کارهای لغو و بیهوده نمی‌زند، چه بسیار کارهای مُجاز و مباحی که هیچ فایده‌ای برای فرد، یا خانواده و جامعه اش ندارد و فقط موجب اتلاف وقت یا به هدر رفتن مال و سرمایه می‌شود.

 


وی با بیان این‌که مؤمن اهل زکات است، افزود: زکات دو نوع است اولی صدقه مستحبی که در برخی روایات از آن به عنوان زکات یاد شده و دیگری مبلغی است که به عنوان صدقه واجب یا زکات در نظر گرفته می‏شود که مؤمن نیز اموال خویش را با نیازمندان سهیم می‌شود و از آثار زکات می‏‎توان به ارتقای حالت روحی، سلامتی و رفع بلا اشاره کرد./935/پ203/ب4

ارسال نظرات