۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۴۱۲۲
مشاور خانواده مطرح کرد؛

مشاوره سبک غربی آمار طلاق را افزایش می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده با بیان این که مشاوره نباید مانند غرب فقط فرد را محور نظام هستی قرار دهد، گفت: مشاوره دینی بسیار موفق است چراکه حفظ بقای خانواده را بر مصلحت شخص مقدم بشمارد.
طلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعیدی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی شب های آسمانی با بیان این که متاسفانه در سال های اخیر مشاوران و فرهنگ مشاوره با تاسی از غرب به گسترش فردیت گرایی در جامعه توجه داشته و بقای خانواده ها را آن چنان که باید مورد توجه قرار نداده است، گفت: همین موضوع زمینه افزایش آمار طلاق را در میان خانواده ها و زوج های جوان افزایش داده است.

 

وی با بیان این که تفاوت مشاوره دینی با سایر انواع مشاوره در این است که در مشاوره دینی مشاور منفعت و مصلحت خانواده را بر مصلحت فرد مقدم می شمرد، افزود: مشاوران دینی سعی می کنند براساس دستورات دین مشکلات فرد را حل کند و به او درمان دائمی پیشنهاد می کند اما در مقابل مشاوره غیر دینی به دنبال درمان موقت است و منفعت فرد را در نظر می گیرد و فقط به خلاص شدن فرد فکر می کند و اهمیتی به بقای خانواده و حتی فرزند او نمی دهد.

 

مشاوره خانواده عنوان کرد: علت عمده وجود این مشکل در بخش های روانشناسی و مشاوره ای این است که تمامی کتاب هایی که در این رشته تدریس می شوند غربی هستند و نه تنها با دین اسلام و فرهنگ مردم بلکه با موقعیت و اقلیم آب و هوایی ایران نیز سازگار نیستند.

 

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به این که کمبود منابع رواشناسی اسلامی ریشه در کمبود منابع دینی ندارد اظهار داشت: متأسفانه تاکنون دانشجویان و اساتید روان شناسی به این منابع رجوع نکرده اند به همین دلیل در این زمینه مشکلاتی به وجود آمده است.

 

وی افزود: یک مشاور برای این که بتواند در کارش موفق بوده و خیر خواه مردم باشد باید درمان واقعی را با توجه به منابع اسلامی برای آنها تجویز کند اما اگر برای مشکل درمانی نداشت بهتر است این موضوع را صادقانه با مردم درمیان بگذارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این باید مشاوره دینی با کمک طلاب و متخصصان روانشناسی در جامعه توسعه پیدا کند، ادامه داد: اگر می خواهیم مشاوره ها را در جامعه هدفمند و موثر کنیم بهتر است تلاشی جدید را برای استخراج منابع روان شناسی اسلامی شروع کنیم زیرا روانشناسی با روح انسان در ارتباط است و برای این که بتوانیم روح انسان را درمان کنیم نیاز به یک داروی فطری و همیشگی داریم که با روح سازگار باشد و این درمان برای روح انسان همان دین و دستورات آن است.

 

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به این که روش های درمانی که در مشاوره های غربی تجویز می شود چون متناسب با نیازهای روحی انسان نیست نمی تواند درمان واقعی را ارائه دهد، یادآور شد: بسیاری از روش های غربی که امروزه در مشاوره از آنها استفاده می شود در چند سال آینده چون منطبق با روح بی نهایت انسان نیست اشتباه بودن آن مشخص خواهد شد بنابراین یک مسلمان برای پیشبرد زندگی خود نیازمند مشاوره قرآنی و دینی است./837/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات