۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۳۶۷۶۳
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

دین بدون تحقیق سبب ظهور گروه های تکفیری می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد با اشاره به این‌که تحقیق و پژوهش باید دارای روح برای کارها و امور باشد، گفت: اهمیت تعلق و تحقیق در آموزه های دینی بسیار سفارش شده است و زمانی که دین از گذرگاهی به غیر از تعلق و تحقیق وارد شود، سبب بروز گروه‌های تکفیری و وهابیت می شود.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، به مناسبت هفته پژوهش در جمع طلاب خواهر مرکز تخصصی ام الائمه نجف آباد، درباره جنبه های مثبت و منفی ورود به حوزه ها گفت: از جمله مواردی که هم جنبه مثبت و هم منفی در سطح حوزه‌ها دارد، اخذ مدرک است که چند سالی در حوزه‌ها به ویژه حوزه های علمیه خواهران آغاز شده است.

 

وی در ادامه افزود: مدرک هم جنبه فرصت و هم جنبه تهدید برای حوزه های علمیه دارد و زمانی فرصت است که یک طلبه بتواند با دارا بودن مدرک از فرصت‌های آموزشی در جهت حضور مؤثر در دانشگاه و آموزش و پرورش استفاده کند و در مقابل زمانی که تنها برای اسم و رسم و دارا بودن مدرک، اقدام به اخذ آن کند، این مسأله برای حوزه ها یک تهدید به حساب می‌آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسناتی انگیزه، قوت و قدرت اساتید و در مقابل همت، جدیت، ایمان و عشق و علاقه به تحصیل و پژوهش طلاب را مهم ترین مشخصه فضای حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: تعلق، تفکر و آینده نگری از دیگر ویژگی های بارز هر طلبه ای است.

 

وی با بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) که حضرت در پاسخ شخصی که خواستار توصیه ای بود، گفت: «إِذَا أَرَدْتَ أَمْراً فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَه‏» عاقبت اندیشی و آینده نگری و تعقل و تفکر در امور سبب سرانجام خیر برای انسان دارد و فعالیتی که بدون هیچ تفکری صورت گیرد و تنها برای دنیا باشد، ماندگار و سودمند نخواهد بود و در انجام امور در درجه اول باید بعد آخرتی و الهی آن را در نظر داشت.

 

نماینده ولی فقیه در نجف آباد هدف دار بودن امور را از دیگر زمینه های ماندگاری بیان داشت و افزود: هدف دار بودن و توجه به روح و عمق فعالیتی که انجام می شود، سبب بروز الهی شدن آن کار می گردد چنان که در بحث تلاوت قرآن نیز همین گونه است و چه بسا افرادی که با وجود حافظ قرآن بودن دست به شهادت ائمه اطهار زدند و خود قرآن آنها را مورد لعن خود قرار داده و مهم فهم و عمل است.

 

وی در ادامه درباره اهمیت تحقیق و پژوهش نیز گفت: تعقل و تفکر بسیار در آیات الهی و هم چنین کلام معصومین سفارش شده است و زمینه بروز و جرقه اصلی تحقیق و پژوهش است و کارهای پژوهشی باید به گونه ای انجام شود که ما را به عمق و روح کار برساند و عدم تعقل در امور پژوهشی باعث شکل گیری گروه هایی چون وهابیت خواهد شد که تنها به حفظ و قرائت قرآن می پردازند.

 

امام جمعه نجف آباد پژوهش را دست و بازوی نظام آموزشی برشمرد و گفت: جامعه اکنون نیازمند و تشنه حضور طلاب حوزه های علمیه خواهران است و باید سعی با پرورش طلاب در زمینه های تدریس و تبلیغ این خلاء اجتماعی را به خصوص در زمینه های برگزاری جلسات و هیات مذهبی پر کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ نرم، حوزه های علمیه خواهران یکی از مراکز حساس در صحنه این نبرد است، افزود: آموختن با معرفت و گام نهادن در راه تحقیق و پژوهش خود نمونه ای از یاوری دین و مکتب حق اسلام است و در هر زمانه ای یاوران اهل بیت(ع) باید با توجه به شرایط زمان جبهه حق را شناخته و در آن حضور پیدا کنند و اکنون جبهه سیدالشهداء، جبهه جنگ نرم است.

 

حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی در ادامه با اشاره به ایام عزای اباعبدالله الحسین و پیام آوری دشت کربلا حضرت زینب کبری(س)، بیان داشت: باید نحوه تبلیغ و حفظ دین را از حضرت زینب آموخت که با تمام توان 40 شبانه روز با سخت‌ترین شرایط عدل، عدالت و آزادگی دین حق را برای جهانیان به تصویر کشید.

 

وی در ادامه با اشاره به اجتماع عظیم اربعین حسینی بیان داشت: اکنون اربعین به یک معنا از عاشورا مهم‌تر شده است و در این روز است که تمام عاشقان سیدالشهدا با روش، سنت و سیره ائمه اطهار(ع) پیمان بسته و آنان را الگوی زندگی خود قرار می‌دهند، چنان که در زیارت اربعین نیز اشاره شده است و وظیفه اصلی ما شناخت یزیدیان زمان و بصیرت و آگاهی برای مقابله با آنان است./1306/پ202/ب6

ارسال نظرات