۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۳۷۲۸۳
مشاور خانواده تبیین کرد؛

ازدواج توصیه اسلام برای مدیریت غریزه

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت ازدواج در زندگی انسان‌ها گفت: در روایات آمده است که اگر فرزند انسان به رشد، بلوغ جسمی و روحی رسید بر والدین واجب است که شرایط ازدواج را برای او فراهم کنند و این اصل مهم را فدای فرعیات نکنند.
ازدواج موانع و راه حل ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صدیقه سلیمانی، کارشناس دینی و مشاور خانواده، در برنامه روشنای شبکه جام جم صدا و سیما با اشاره به اهمیت ازدواج در زندگی انسان‌ها اظهار داشت: در روایات آمده است که اگر فرزند انسان به رشد، بلوغ جسمی و روحی رسید بر والدین واجب است که شرایط ازدواج را برای او فراهم کنند و این اصل مهم را فدای فرعیات نکنند.

 

سلیمانی ابراز کرد: دخترانی که ازدواج را به تأخیر می‌اندازند سه گروه ‌هستند؛ نخست کسانی که با تحصیل یا شاغل بودن به استقلال مالی و اجتماعی می‌اندیشند موقعیت و جذابیت همسر بودن را در خود کاهش می‌دهند.

 

وی گفت: گروه دوم، افرادی که زندگی خود را منوط به ازدواج می‌بینند و به خاطر عدم ازدواج خود دچار هیجان منفی می‌شوند و این هیجان روی عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

 

این کارشناس دینی افزود: گروه سوم، افرادی هستند که در عین کنترل هیجانات، فعالیت‌های و تعاملات اجنماعی خود را با رعایت عفت و حیا ادامه می‌دهند و با حالت ایده‌آل و صحیح، هیجان‌های منفی حاصل از تأخیر در ازدواج را مدیریت می‌کنند.

 

وی به حیا در نگاه اشاره و تأکید کرد: مردانی که کنترل نگاه ندارند و در روابط اجتماعی بی پروا عمل می‌کنند در ازدواج موفق نبوده و در زندگی مشترک با مشکلاتی رو به رو می‌شوند.

 

سلیمانی در ادامه بلوغ جسمی و روحی را زمینه ازدواج دانست و گفت: بلوغ یعنی فرد به مرتبه‌ای از رشد برسد که بتواند مسؤولیت همسری، مادری و پدری را برعهده بگیرد که بلوغ جسمانی، عاطفی، عقلی، اجتماعی و اقتصادی از اقسام آن محسوب می‌شوند.

 

وی یادآور شد: بلوغ عاطفی یعنی رسیدن به مرحله‌ای که انسان بتواند سختی‌ها و مشکلات را تحمل کند و قدرت مدیریت تنش‌ها و ناکامی‌های عاطفی را داشته باشد به گونه‌ای که بر بخش‌های دیگر زندگی‌اش تأثیر نگذارد.

 

کارشناس دینی و مشاور خانواده بیان داشت: بلوغ عقلی یعنی انسان در تصمیمات زندگی، سطحی نگر نباشد و به طور عمیق و دقیق بیاندیشد.

 

وی به بلوغ اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: به توانمندی انسان برای برقراری تعاملات اجتماعی، بلوغ اجتماعی و به مدیریت هزینه‌ها و درآمدها، بلوغ اقتصادی گفته می‌شود.

 

سلیمانی در پایان، تحقق انواع بلوغ را سبب ازدواج موفق خواند و افزود: والدین می‌توانند فرزندان را برای رسیدن به انواع بلوغ عقلی، اجتماعی و اقتصادی کمک کنند که پس از ازدواج به مشکلات دچار نشوند./908/پ203/س

ارسال نظرات