۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۳۸۵۹۰
محقق و استاد حوزه علمیه قم:

امام حسن عسکری زمینه پذیرش ولایت فقیه در میان شیعیان را تقویت کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های امام حسن عسکری(ع) در زمینه سازی برای غیبت امام زمان(عج)، گفت: استفاده از فقها و محدثین به عنوان وکیل از سوی امام(ع) زمینه غیبت امام معصوم و پذیرش ولایت فقیه را در بین مسلمانان تقویت کرد تا با غیبت امام از مسلمانان، اسلام و مسلمانان بدون رهبر رها نشوند.
شهادت امام حسن عسکري(ع)

حجت‏الاسلام محمد رضا صبوحی محقق و استاد حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: دوران آن حضرت از حساسیت بسیار زیادی برخوردار بود، خلفا بنی عباس نیز فشار زیادی را بر شیعیان می‏آوردند که اوج آن در زمان امام حسن عسکری(ع) بود.

 

وی در ادامه افزود: امام حسن عسکری(ع) در این شرایط برای انتخاب جانشین خود مشکلات عدیده‏ای داشتند از جمله این‏که خبر تولد امام عصر(عج) را به اصحاب خاص خود خبر دادند و ایشان را به 40 نفر از اصحاب خاص خود نشان دادند.

 

این مبلغ و کارشناس مذهبی درباره حصر امام حسن عسکری(ع) خاطر نشان کرد: حصر طولانی ایشان از سوی بنی عباس در فعالیت ایشان خللی وارد نکرد اما استراتژی ایشان را تغییر داد و ایشان مخفیانه و با نامه‏نگاری و ارتباط‏های امنیتی به امور مسلمانان رسیدگی می‏کردند.

 

حجت‏الاسلام صبوحی در توضیح استراتژی امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان با ابداع شبکه وکالت و ارسال وکیل از سوی خود به مناطق مهم اسلامی از جمله کوفه، قم، بغداد، نیشابور، مدائن، ری، و بصره مردم را برای پذیرش غیبت امام عصر(ع) آماده می‏کردند و به وسیله همین وکلا به امور حسبیه مسلمانان نیز رسیدگی می‏کردند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: استفاده از فقها و محدثین به عنوان وکیل از سوی امام(ع) زمینه غیبت امام معصوم و پذیرش ولایت فقیه را در بین مسلمانان تقویت کرد تا با غیبت امام از مسلمانان، اسلام و مسلمانان بدون رهبر رها نشوند.

 

حجت‏الاسلام صبوحی حساس‏ترین دوران اسلام را اواخر حیات پیامبر(ص) و دوره امامت امام حسن عسکری(ع) خواند و ابراز داشت: اگر آماده سازی امام عسکری(ع) برای غیبت امام معصوم در جامعه اسلامی نبود همه مسلمانان به اذعان امام هادی(ع) مرتد می‏شدند زیرا امام حسن عسکری(ع) با جانشین قرار دادن فقها و محدثین به جای امام معصوم مردم را از ارتداد از اسلام نجات دادند.

 

وی در پایان تأکید کرد: این وکلا و محدثین که از سوی امام(ع) به مناطق اسلامی ارسال شده بودند از سوی امام اجازه اجتهاد در دین داشتند که خود از متقن‏ترین علل ولایت عامه از سوی ایشان است./1329/ت302/ف

ارسال نظرات