۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۲۴۱۲۲۴
امام جمعه شهرستان آران و بیدگل:

اساس ازدواج رسیدن به اوج کمال است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان آران و بیدگل با اشاره به این که زن و شوهر باید مثل دو کبوتری باشند که به سوی کمال پرواز می کنند، گفت: اصل زوجیت برای رسیدن به اوج کمال است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان،  حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی، امام جمعه شهرستان آران و بیدگل عصر روز جمعه در همایش پیوند های آسمانی طلاب و روحانیان در مجتمع گردشگری خورشید اردهال مشهد اردهال کاشان گفت: از پیامبر اکرم (ص) روایت است که ‹‹أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه›› یعنی سر آغاز علم، شناخت خداوند جبّار و سرانجام آن، واگذارى امور به او است.

 

وی با اشاره به این که همه مطالب عرفان نظری و عرفان عملی در این روایت رسول اکرم (ص) است، افزود: اول علم معرفت جبار است و گویا علم یک حقیقتی است که دارای امتداد است و ابتدا و شروع آن شناخت خدای جبار است.

 

امام جمعه آران و بیدگل با اشاره به این که صفت جباریت از ماده جبران اخذ شده است و معنای جبران کننده را دارد گفت: طلبه زمانی که جوانی خود را خرج کسب علم و معرفت می کند و مشکلات پیش رو را تحمل می کند، خداوند جبار همه این ها را جبران خواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با مسلط دانستن اراده خداوند بر همه اراده ها افزود: وقتی به خدای جباری که اراده آن برهمه غالب است معرفت پیدا کنید می فهمید که هیچ چیز توان و قدرت ندارد و هیچ کس غیر از او استقلال ندارد.

 

به گفته وی، انسان در برابر خداوند مانند بیماری است که خود را در اختیار پزشک قرار داده و در آن زمان از خود اراده ای نداریم و همه امور را به او واگذار می کنیم، از این رو واگذاری کامل خود به خدا نیاز به ریاضت و سختی دارد.

 

امام جمعه آران و بیدگل با اشاره به این که واگذاری کامل خود به خدا نیاز به ریاضت و سختی دارد افزود: طلاب حوزه علمیه با عامه مردم متفاوت است چرا که طلاب در مقابل چشم جهانیان هستند و از آنها انتظار بیشتری است که این امر نیازمند توجه بیشتر طلاب در مسائل مختلف است.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه با اشاره به این که یک طلبه باید زندگی خود را در یک مربع ترسیم کند افزود: یک زاویه این مربع علم و تلاش است که به واسطه آن به جامعه خدمت کند و زاویه دوم معنویت و اخلاق است که حوزه علمیه بدون اخلاق محکوم به فنا است، از این رو تفاوت حوزه علمیه با سایر مراکز روح معنویت آن است.

 

وی ادامه داد: در دانشگاه یک سری اصطلاحات را می آموزند و در حوزه علمیه و سایر مراکز علمی هم به همین شکل، اما برتری و تفاوت حوزه علمیه با سایر مراکز روح معنویت آن است.

 

امام جمعه آران و بیدگل با اشاره به این که زاویه سوم این مربع تحلیل، بصیرت و معرفت سیاسی است افزود: احتمال گمراهی طلبه عالم بدون معرفت سیاسی زیاد است و این امر بیانگر اهمیت بصیرت در امور سیاسی است.

 

وی  همچنین با اشاره به این که از امیرالمومنین(ع) روایت است که اگر می خواهید سرباز اهل بیت (ع) باشید دو مؤلفه صبر و بصیرت را باید داشته باشید گفت: طلاب باید همزمان با کسب علم در حوزه باید از جریانات روز سیاسی آگاه باشد، چرا که  طلبه بدون بصیرت بازیچه دشمن خواهد شد، لذا رهبر معظم انقلاب همواره بر بصیرت تأکید دارند تا از اتفاقات جامعه مطلع بوده و مسیر را گم نکنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: مجتهد زمان شناسی مانند میرزا شیرازی کبیر در واکنش به قرارداد نگین منعقد شده با انگلستان، فتوایی مبنی بر تحکیم تنباکو را صادر کرد که این موضوع بیانگر بصیرت میرزای شیرازی بود.

 

امام جمعه آران و بیدگل با اشاره به این که اسلام از خانواده انتظار محبت ،عفو و گذشت دارد، گفت: در برخی از موضوعات زندگی باید چشم پوشی و اغماض کرد و اصل گذشت را در دستور کار خود  قرار داد.

 

حجت السلام والمسلمین موسوی در ادامه با اشاره به این که زن و شوهر باید مثل دو کبوتری که به سوی کمال پرواز می کنند باشند افزود: اصل زوجیت برای رسیدن به اوج کمال است.

 

شایان ذکر است، ازدواج طلاب و روحانیان با حضور 83 زوج جوان از سراسر منطقه کاشان از روز پنجشنبه 25 دی ماه با سخنرانی امام جمعه منطقه مشهد اردهال اردهال کاشان آغاز و در ادامه حجت الاسلام والمسلیمن سید محمد موسوی امام جمعه شهرستان آران و بیدگل و حجت الاسلام منصور فرجی رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه منطقه کاشان سخنرانان این همایش بودند.

 

گفتنی است، برنامه پایانی این مراسم الهی باشکوه، حضور در جوار مضجع حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) و شرکت در نماز جمعه منطقه مشهد اردهال بود تا زوج های جوان از برکات این امامزاده واجب التعظیم متنعم شوند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات