۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۲۴۱۹۹۲
آیت‌الله وحید خراسانی:

انفاق عالم و غنی فقر کمالی و مالی جامعه را از بین می‌برد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی گفت: اگر علما انفاق علم و اغنیا انفاق مال کنند فقر بشریت منتقلب به غنا می‌شود و دیگر در جامعه فقیری از حیث مال و کمال باقی نمی‌ماند.
 آيت الله وحيد خراساني درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد اعظم قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.


وی با اشاره به آیه «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» گفت:‌ آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود معتبر است؛ برخی از مفسران در این آیه معنایی را ذکر کرده که قرآن آنرا نفی می‌کند.


حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که مبدأ استفاده در کلام الله باید از کلام الهی باشد، اظهار داشت: تفسیر قرآن با کلام الهی و کسانی که این کتاب در بیت آنها نازل شده صورت می‌گیرد.


این مرجع تقلید در تفسیر آیه «وَ مِن وَرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ اِلى یَومِ یُبْعَثُونَ» بیان کرد:‌ این آیه مؤید روایت حلبی است و نتیجه این است؛ آنچه در مقابل گناهان و آنچه پشت سر است، سزا و جزای ما است.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که مبدأ خلف از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود، ابراز کرد:‌ مهم درک این حقایق است اما ابتدای خلف از آن وقتی شروع می‌شود که قابض الارواح برای قبض روح می‌آید اینجا مبدأ آن خلف است.


حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً» گفت: وقتی فرشتگان می‌خواهند جان ستم کننده به نفس را بگیرند، آنها عذر می‌آورند که ما در مقابل قدرت‌ها و هجمه‌ها مستضعف بودیم و توان مقابله با انحرافات را نداشتیم، به آنها جواب داده می‌شود چرا از آن مکان به جای دیگری نرفتید که بتوانید دین خود را حفظ کنید.


این استاد تفسیر قرآن با استناد به آیات قرآن بر ضرورت انفاق تأکید کرد و افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید از آنچه که به شما روزی داده شده باید انفاق کنید؛ برخی تصور می‌کنند مراد از انفاق فقط انفاق مال است اما فهم قرآن ساده نیست و باید دید رزق انسان و حیوان چه چیزی است.


این مرجع تقلید ادامه داد: آنچه رزق حیوان است خوراک شکم او می‌باشد اما رزق آدم غیر از این رزق‌ها است؛ امام معصوم(ع) در ذیل آیه دوم سوره بقره می فرمایند: عالم باید علم خود را انفاق کند تا ریشه جهل از بین برود، ثروتمند باید مالش را انفاق کند تا ریشه فقر کنده شود؛ اگر علما انفاق علم و اغنیا انفاق مال کنند فقر بشریت منتقلب به غنا می‌شود و دیگر در جامعه فقیری از حیث مال و کمال باقی نمی‌ماند.


وی با بیان این‌که لحظه مرگ اول حسرت انسان است، ابراز کرد: انسان در این لحظه حسرت می‌خورد که چرا داشته‌های خود را به مردم انفاق نکرده، سؤال می‌شود چرا امساک کردی و حقایق دین را به کسانی که نمی دانستند نرساندی و چرا علمت را انفاق نکردی، در جواب می‌گوید: چرا مرگ مرا عقب نینداختی تا از علم و مالم تصدق کنم و از صالحان باشم.


این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که روایات کلید فهم قرآن است، گفت: امام رضا(ع) فرمودند: وحشتناک ترین امر برای خلق سه روز است؛ روزی که متولد می‌شود، روزی که می‌میرد و روزی که برانگیخته می‌شود، اگر کسی بخواهد بفهمد وحشت این سه روز به چه اندازه است مبیّن این امور خود قرآن می‌باشد./927/پ202/ج

ارسال نظرات