۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۲۴۴۴۴۶
آیت الله هاشمی علیا:

موفقیت امام خمینی مرهون خودسازی ایشان در جوانی بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مدرسه علمیه قائم چیذر عصر امروز در جلسه درس تفسیر خود ضمن بیان تفسیر استعاذه در قرآن گفت: امام خمینی یکی از مصادیق افرادی است که همواره در پناه خدا بودند و به او اعتماد داشتند، و این مرهون خودسازی ایشان در جوانی بود.
ايت الله هاشمي عليا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا، تولیت مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) چیذر، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در نماز خانه مدرسه علمیه قائم چیذر برگزار شد، با تفسیر استعاذه گفت: یکی از ارکان استعاذه آن چیزی است که باید از شر آن به خدا پناه ببریم. در عالم هر چه شر وجود دارد همه از جانب انسان هاست و همه خیر ها متعلق به خداوند است و ذات الهی از تمام شرور منزه است. البته مخلوقات شر مطلق نیستند بلکه مجموعه ای از خیر و شر هستند که همان جنبه خیریت آن ها سبب خلقت آن ها بوده است. شرور انسان گاهی از باطن انسان و گاهی از خارج است.

 

وی در ادامه بیان داشت: آن شرور که در باطن انسان است که قوه واهمه مطیع اغوای شیطان می شود. قوه واهمه گاهی در اعتقادات مورد اغوای شیطان قرار می گیرد به طوری که انسان منکرات را نیکو می پندارد. و گاها امر به منکر و نهی به معروف می کنند. تمام کفار و فاسقان قوه واهمه شان تحت حکومت شیطان است.

 

آیت الله هاشمی علیا در بیان انواع شر ادامه داد: گاهی عامل شر خود انسان است که به خودش ضرر می زند که این نوع ضرر هم دنیا و هم آخرت را خراب می کند. گاهی شر حیوانی است که ممکن است ماری انسان را نیش بزند که فقظ مضر به دنیا است. یکی دیگر از عوامل شر هم نباتات است که مثلا با خوردن چیزی مرضی بر انسان عارض می شود؛ اگر انسان قبل از خوردن هر غذا بسم الله بگوید ضرری به انسان نمی زند. گاهی هم عامل ضرر اجسام فلکی است که اموری از انسان نازل می شود. همچون زلزله و سیل.

 

وی ادامه افزود: در روایات هست که شیطان می گوید من همه انسان ها را گمراه می کنم و در مشت خود می گیرم که هر کس در مشت شیطان باشد بیچاره است؛ اما شیطان قدرت اغوای پنج دسته از انسان ها را ندارد: اول کسی که اعتصام به خدا چیدا می کند و با نیت صادق خود را در پناه خدا قرار می دهد. و به خدا اعتماد داشته باشد. امام خمینی یکی از مصادیق این بخش از روایت است که اعتماد قلبی به خدا داشت و از هیچ کسی نمی ترسید و این به خاطر این بود که ایشان در جوانی خود را ساخته بود و تزکیه نفس داشت.

 

این استاد درس خارج حوزه افزود: گروه بعدی کسانی هستند که دائما یاد خدا هستند و همیشه خدا را نزد خود حاضر می بینند.گروه بعدی کسانی هستند که آن چه برای خودشان دوست دارند برای دیگران هم دوست داشته باشند و کسانی که اگر مصیبتی بر آن ها وارد شود بر آن صبر می کنند وشکایتی مبنی بر نارضایتی از خدا ندارند. و گروه آخر هم کسانی هستند که بر روزی ای که خدا برایشان مقدر کرده راضی هستند و غصه آن را نمی خورند؛ این افراد همواره در پناه خدا هستند و شیطان از منحرف کردن آن ها عاجز است./810/پ202/ب6

ارسال نظرات