۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۴۷۱۴۴
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

موقوفات باید با مدیریت شرعی اداره شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف خراسان رضوی داشتن الگوی مدیریت شرعی را برای موقوفات لازم دانست و گفت: الگوی مدیریتی برای موقوفات باید انتخاب شود که مورد رضایت صاحبان آن(اهل بیت) باشد چرا که ما نمی توانیم موقوفات را غیر از فرهنگ اهل بیت(ع) و موازین شرعی که به تمامی نکات توجه شده است انجام دهیم.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین همایش آموزشی متولیان موقوفات خراسان رضوی در راستای اجرای برنامه های سازمانی اوقاف مبنی بر تعامل شرعی و قانونی با متولیان دوره آموزشی، صبح امروز با حضور مدیر کل اوقاف خراسان رضوی و برخی دیگر از  مسؤولان، مدیر کل تحقیق، مدیر کل امور مالی و مدیر کل و معاون فناوری سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز 340 نفر از متولیان از 13  شهرستان استان در محل تالار نور مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این همایش با بیان این که موقوفات مُلک اهل بیت(ع) است، دو علت را در این زمینه خاطرنشان کرد و گفت:  اولین متولی و واقف، بر اساس سیره اهل بیت(ع)  وقف کرد و دیگر این که اگر پشتیبانی و حمایت فقه اهل بیت تا به امروز نبود، هیچ اثری از وقف باقی نمانده بود.

 

موقوفات باید با مدیریت شرعی اداره شوند

 

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی داشتن الگوی مدیریت شرعی را برای موقوفات لازم دانست و اظهار کرد: الگوی مدیریتی برای موقوفات باید انتخاب شود که مورد رضایت صاحبان آن(اهل بیت) باشد چرا که ما نمی توانیم موقوفات را غیر از فرهنگ اهل بیت(ع) و موازین شرعی که به تمامی نکات توجه شده است انجام دهیم.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد تأکید کرد: کلید واژه اداره موقوفات، موازین شرعی و فقه اهل بیت(ع) است که هیچ گونه ابهامی در آن نیست؛  در واقع غیر از موازین شرعی هیچ فصل الخطابی دیگری وجود ندارد و ما بین قانون و شرع  در موقوفات  هیچ دوگانگی قائل  نیستیم بنابراین متولی نباید غیر از مصلحت وقف و مسائل شرعی انجام دهد که موقوفات وزر و وبال او شود.

 

وی از  متولیان حاضر درخواست هایی ارائه کرد و گفت: برای داشتن مدیریت شرعی در حوزه موقوفات باید بیشتر از گذشته به فتواهای شرعی عمل نمایید و افرادی را به عنوان همکاران، دستیاران،کارگزاران در این امر  انتخاب کنید که با الفبای وقف آشنا باشند.

 

  8هزار سند از موقوفات اجاره معتبر دارد

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی، سامانه جامع اطلاعات که در آن آمار و ارقام به روز و تقسیم بندی شده اند را به عنوان یک افتخار در این اداره نام برد و تصریح کرد: طبق آمار این سامانه، 80درصد(100هزار) رقبات متصرفی و تنها 20درصد آن مربوط به متولیان است و 86 هزار سند اجاره نامه معتبر از این 80 درصد به روز شده اند ولی در بقیه 8000هزار، سند اجاره معتبر داریم یعنی  حدود 12هزار سند اجاره منقضی  مربوط به متولیان داریم.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطر نشان کرد: موضوع واگذاری زمین در موقوفات منتفی شده ولی هنوز موارد نادری در استان هستند که این کار را انجام می دهند بنابراین  حوزه سرمایه گذاری در موقوفات باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: صندوق راسخون تنها به عنوان حلقه واسط و پشتیبانی نرم افزار نسبت به پرداخت و روند مالی سازمان و زیر نظر آن محسوب می شود که موضوعیتی با آن نداریم بلکه بانکی لازم بود تا تعهدات مالی بین خود و سامانه سازمان اوقاف را بپذیرد.

 

گفتنی است در پایان این همایش از14 نفر از متولیان برتر شهرستان ها(سبزوار، نیشابور، جوین، جغتای، داورزن، کلات، تایباد، تربت جام، درگز، قوچان، چناران، طرقبه شاندیز و نواحی یک و چهار مشهد) با اهدای لوح هایی تقدیر و نیز آزمونی بر اساس جزوه هایی که قبل از این در اختیار افراد قرار گرفته بود، برگزار شد./844/پ202/ب5

 

ارسال نظرات