۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۴۸۶۱۳
رییس مؤسسه حق‌پژوهی؛

منشور روحانیت، مهم‌ترین پیام امام راحل به حوزه علمیه که نادیده گرفته شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حق‌پژوهی گفت: امروز منشور روحانیت کجای حوزه علمیه قرار دارد؟ می‌توان گفت بیش از 90 درصد طلاب حوزه‌های علمیه منشور روحانیت حضرت امام را ندیده‌اند و 26 سال از صدور منشور روحانیت می‌گذرد اما کسی آن را مطالعه نکرده است.
انجمن حجتيه
منشور روحانيت حضرت امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مرتضی امین نیا، رییس مؤسسه حق‌پژوهشی شب گذشته در دومین شب برگزاری دومین همایش ملی «تحجر و اسلام آمریکایی» که در تالار نور مشهد برگزار شد بابیان این‌که این همایش برای تبیین منشور روحانیت برگزار شد، گفت: منشور روحانیت یک قصه پر غصه و بسیار مظلوم است.

 

وی، منشور روحانیت را مهم‌ترین پیام حضرت امام به حوزه‌های علمیه دانست و اظهار کرد: امروز این منشور کجای حوزه علمیه قرار دارد؟ می‌توان گفت بیش از 90 درصد طلاب حوزه‌های علمیه منشور روحانیت حضرت امام را ندیده‌اند، 26 سال از صدور منشور روحانیت می‌گذرد اما کسی آن را مطالعه نکرده است.

 

حذف اصل منشور روحانیت از آرشیوهای صداوسیما

 

حجت‌الاسلام امین نیا از حذف اصل تصویری منشور روحانیت امام خمینی(ره) از آرشیوها تصویری خبرداد و بیان کرد: ایشان این پیام را در سوم اسفند 67 ایراد کرده‌اند؛ ما قصد داشتیم برای این همایش کلیپی بسازیم اما اصل پیام از صداوسیما حذف‌شده است و وجود ندارد.

 

وی با اشاره به کاربردی نبودن برخی دروس موجود در حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: باب‌هایی را در حوزه خواندیم که نمی‌توانید حتی یک فعل را در این باب بیابیم، پیامبر(ص) فرمود: «پناه می‌برم به خدا از علومی که نفعی برای ما ندارد» اما در مقابل آن، منشور روحانیت از ابتدا تا انتها نکاتی بسیار کلیدی دارد.

 

شانه خالی کردن از زیر بار وظیفه، دلیل کنار گذاشتن منشور روحانیت

 

رییس مؤسسه حق‌پژوهشی تصریح کرد: معتقدم باید منشور روحانیت به یک عنوان درسی تبدیل شود و طلاب با نگاه امام به آسیب‌ها، آفت‌ها و مشکلاتی که در مسیر روحانیت و حوزه‌های علمیه است، آشنا شوند اما این‌که چرا این منشور این‌قدر سانسور شده را محققان باید توضیح دهند؛ برای این مشکل می‌توان به دو دلیل اشاره کرد، اول این‌که منشور روحانیت تکلیف زا است و بسیاری از ما برای این‌که از زیر بار این تکلیف شانه خالی کنیم، ترجیح دادیم که این منشور نباشد.

 

وی افزود: دومین مورد این است که این تنها مجموعه‌ای نیست که در کشور سانسور شده و وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هر جا اسمی از انجمن حجتیه می‌آید، بسیار زیرکانه حذف می‌شود؛ منشور روحانیت نیز انحراف گروهی را تحت عنوان انجمن حجتیه تصریح می‌کند، پس باید این منشور حذف شود.

 

چرا موضوع انجمن حجتیه باید از مستند «شاخص امام» حذف شود؟

 

حجت‌الاسلام امین نیا با تأکید  بر این‌که نباید اجازه داد این منشور حذف شود، یادآور شد: مجموعه‌ای 12 قسمتی با عنوان مستند شاخص امام پخش شد که نام یک قسمت آن به‌عنوان «امام و انتظار» نام‌گذاری شد؛ در آن قسمت به موضوع انجمن حجتیه اشاره ‌شده که در هنگام پخش بازتاب‌های زیادی در پی داشت اما در نسخه تکثیر شده آن در بازار، آن قسمت که به انجمن حجتیه اشاره ‌شده است حذف‌ شده، چرا؟

 

وی به دیگر تلاش‌ها برای انحراف اذهان از فعالیت‌های انجمن حجتیه اشاره و یادآور شد: در طول 36 سال پس از انقلاب اسلامی، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری زیادی تولیدشده و تا به امروز نیز از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش شده است اما تنها یک سریال به بحث انجمن حجتیه اشاره ‌کرده به نام «روزهای انتظار»؛ تنها فیلمی که در ایران برای بار دوم بازپخش نشد و اجازه بازپخش به آن داده نشد، فیلم روزهای انتظار بود.

 

حرکت خزنده انجمن حجتیه در حوزه‌های علمیه

 

رییس مؤسسه حق‌پژوهشی بابیان این‌که این جریان باید جریانی قوی باشد که بتواند در کشور، کلام امام را سانسور کند، خاطرنشان کرد: باید گفت انجمن حجتیه تمام نشده بلکه امروز قوی‌ترین شکل ممکن خود را دارد، متأسفانه تفکرات انجمن حجتیه به شکل خزنده در حال رشد است و در بین متدینین و حوزه‌های علمیه بسیار پنهان و دقیق رشد می‌کند و ما به آن توجه نمی‌کنیم.

 

وی به تحرکات انجمن حجتیه در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شاهد هستید که در شبکه‌های اجتماعی چطور به اصل نظام حمله‌ور شده‌اند؛ انجام چنین همایش‌هایی وظیفه حوزه علمیه است، ما به این‌که حوزه علمیه می‌خواهد به وظیفه خود عمل بکند یا نه کاری نداریم اما این‌که یک مجموعه بلند می‌شود و دردمندانه این همایش را برگزار می‌کند به این دلیل است که هیچ مرکزی چنین کاری انجام نمی‌دهد.

 

گفتنی است در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام اکبری آهنگر، محقق حوزه انجمن حجتیه به بحث پیرامون چگونگی توجه به این انجمن و انحرافات آن پرداخت./9315/پ202/ب4

ارسال نظرات