۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۵۱۴۹۹
رییس انجمن کلام اسلامی حوزه:

گرایش به کلام در حوزه نباید رو به افول باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن کلام اسلامی حوزه با توجه به آفت دوری حوزویان از گرایش به کلام، ابراز داشت: در چندین دهه اخیر گرایش به کلام در حوزه علمیه رو به افول است؛ نباید این گونه باشد.
حجت الاسلام محمد تقي سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی، رییس انجمن کلام اسلامی حوزه، در سلسله نشسته‌های شیعه پژوهی با رویکرد جریان‌های کلامی شیعه با بیان جریان‌های کلامی معاصر امامیه گفت: جریان‌های شیعه شناسی در دنیا تمرکز خود را بر شیعه کلامی معاصر گذاشتند و محققان شیعه پژوه باید به جریان‌های داخلی شیعه بپردازند.


وی با بیان اهمیت عدم احتیاج به دیگران برای مرکزیت علمی شیعه گفت: مرکزیت علمی شیعه باید به گونه ای باشد که محتاج بیگانگان نشود.


رییس انجمن کلام اسلامی حوزه با توجه به آفت دوری حوزویان از گرایش به کلام، ابراز داشت: در چندین دهه اخیر گرایش به کلام در حوزه علمیه رو به افول است و نباید این گونه باشد.


حجت الاسلام سبحانی، به جریان اعتزال اشاره کرد و گفت: جریان اعتزال در قرن 6 و 7 به طور کامل از بین رفته بود اما در قرن 14 از سوی بعضی از اندیشمندان اهل تسنن مجددا به وجود آمد و هدف زنده کردن این تفکر است.


وی به فعالیت‌های مهم مدرسه کلامی فلسفی اشاره کرد و گفت: پایتخت کلامی فلسفی در تهران بود و این امتداد خط کلام در حوزه بوده است.


رییس انجمن کلام اسلامی حوزه به گرایش حوزه علمیه قم در بیان کلام حدیثی ابراز داشت: حوزه علمیه قم و لبنان گرایش حدیثی همانند گرایش حدیثی حله را تشکیل داده است./978/پ202/ف

ارسال نظرات