۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۲۵۶۴۸۲

زیارت غدیریه؛ گنجیه‌ای از معارف ناب مذهب تشیع

خبرگزاری رسا ـ مدیر کانون خورشید زیارت غدیریه را دربردانده معارف ناب مذهب شیعه دانست و گفت: امام هادی علیه السلام در این زیارت تحلیل‌های مناسب از زندگی پر فراز و نشیب امیرالمؤمنان علیه السلام ارائه کرده است، بنابراین نباید زیارت غدیریه در میان شیعیان مهجور بماند.
حجت الاسلام مشکوري مدير کانون خورشيد

حجت الاسلام محمدحسین مشکوری، مدیر کانون خورشید (اولین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به سیره اخلاقی، سیاسی و علمی امام هادی علیه السلام و راه اندازی شبکه وکلای از سوی ایشان اشاره کرد و گفت: امام هادی علیه السلام دارای چهره جذاب و با صلابتی همچون امام حسن مجتبی علیه السلام بودند و فعالیت‌های ایشان در تمام عمرشان زیر نظر و مراقبت حکومت عباسی بودند.

 

وی افزود: این فشارها تا اندازه‌ای بود که ایشان به اصحابشان فرمودند که در نامه‌هایشان اسم ایشان را نیاورند و در کوچه و بازار به وی سلام نکنند، زیرا که حکومت عباسی به رفتارها و فعالیت‌های ایشان احساس بود و برخوردها خشنی با امام هادی علیه السلام و اطرافیانشان داشت و شیعیان را از سیاسی و اجتماعی فشار قرار می‌داد.

 

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: امام هادی علیه السلام با کار امنیتی دقیق و با راه اندازی شبکه وکلای کنترل و رهبری اوضاع سیاسی و اجتماعی را برعهده داشت و این شبکه به این هدف تأسیس شد که شیعیان را به گونه‌ای تربیت کنند اگر امام در جامعه حضور نداشت، احکام و معارف اسلامی را به دست بیاورند.

 

مدیر کانون خورشید اظهار کرد: در این زمان و در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نه تنها عقاید مذهب شیعه از بین نرفته بلکه روز به ‌روز پیشرفت کرده و تمام جهانیان متوجه عظمت جریان شیعه قرارگرفته است.

 

وی با بیان این که زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه از آثار ماندگار امام هادی علیه السلام است، گفت: معروف‌ترین اثر ایشان زیارت جامعه کبیره است که توصیه شده که مشاهد مشرفه خوانده شود و هیأت‌هایی با محوریت زیارت جامعه کبیره در کشور ایجاد شده است.

 

حجت الاسلام مشکوری با بیان این که زیارت امام غدیریه یکی از گنجینه‌های ارزشمند امام هادی علیه السلام میان شیعیان است، افزود: این زیارت از نظر سند از زیارت جامعه کبیره مستحکم‌تر است زیرا دو تن از وکلای خاصه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سلسله سند این زیارت ذکر شده و زیارت غدیریه در مفاتیح الجنان در بخش زیارت‌های امیرالمؤمنان علیه السلام در روز غدیر آمده است.

 

وی با بیان این که مناسب است که در مجامع علمی و مذهبی به شرح زیارت غدیریه پرداخته شود، گفت: امام هادی علیه السلام در زیارت غدیریه تحلیل‌های مناسبی، اطلاعات دقیقی از سیره زندگی پر فراز و نشیب امیرالمؤمنان علیه السلام ارائه کرده است، بنابراین نباید زیارت غدیریه در میان شیعیان مهجور بماند.

 

مدیر کانون خورشید ابراز کرد: زیارت غدیریه دربردانده معارف ناب مذهب شیعه است و در این زیارت از امام علی علیه السلام صراط مستقیم، نبأ عظیم شده است و تحلیل‌های مناسبی از جنگ‌های ایشان آورده است.

 

حجت الاسلام مشکوری اظهار داشت: حکومت عباسی از زمان امام جواد علیه السلام تا امام حسن عسگری علیه السلام توانست میان امامان و مردم فاصله ایجاد کند و آن‌ها زیر نظر داشته باشد و این امر سبب شد که بستر و زمینه‌ایی برای ترویج عقاید و فعالیت‌های علمایی که خود را همتراز با ائمه می‌دانستند به وجود بیاید، بنابراین برای جمع‌آوری مرید شبهات کلامی بسیاری را مطرح کند تا با این امر جایگاه ائمه را متزلزل سازند.

 

وی تصریح کرد: امام هادی علیه السلام با ایجاد شبکه مخفی، امنیتی و اطلاعاتی در زمان اختناق خلفای عباسی توانستند شبهات در قالب جلسات مکتوبات پاسخ دهند، بنابراین فعالیت‌های مغرضانه آن‌ها در جامعه بی‌اثر شد.

 

مدیر کانون خورشید ادامه داد: هرچند شبهات کلامی و اعتقادی در هر زمانی وجود دارد اما شبهاتی مطرح شود و پاسخ مناسبی به آن‌های داده نشود سبب ایجاد تزلزل در عقاید مردم می‌شود اما در زمان ائمه اطهار علیهم السلام پاسخ تمام شبهات کلامی، اعتقادی علیه شیعیان داده شده است.

 

وی در ادامه سخنان به هجمه اخیر رسانه‌ها و تبلیغاتی از سوی دشمنان علیه امام هادی علیه السلام اشاره کرد و گفت: سیره زندگی امام هادی علیه السلام در میان مردم و شیعیان ناشاخته بود این امر به سبب کوتاهی روحانیان و مبلغان در معرفی سیره و سبک زندگانی امام هادی علیه السلام در میان مخاطبان و مردم بوده است بنابراین مبلغان باید بیش از گذشته در سخنرانی‌ها و منبرهای به معرفی شخصیت ایشان پرداخته شود به طور مثال همین درباره زیارت غدیریه می‌توان در معارف شیعه صحبت کرد.

 

حجت الاسلام مشکوری تصریح کرد: یکی از دیگر از علت‌هایی که این امام هادی علیه السلام مورد هجمه تبلیغاتی رسانه‌ای قرار گرفت این است که ایشان از نظر نسبی متصل به ائمه معصوم علیه السلام معروف و شناخته شده شیعه نبوده، امام جواد فرزند امام رضا علیه السلام است که مقام جایگاهی ویژه شیعیان و مردم ایران دارد و امام حسن عسگری علیه السلام متصل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

 

وی ادامه داد: بنابراین دشمنان در رسانه‌های مختلفی شخصیت ایشان را مورد هجمه و تخریب قرار دادند، اما خوشبختانه نتوانستند جلوی ترویج معارف شیعه و امام هادی علیه السلام در جهان ایستادگی کنند و روز به‌ روز مذهب، عقاید و افکار مذهب شیعه در جهان گسترش می‌یابد./998/ت302/ف

ارسال نظرات