۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۲۶۱۹۵۵
معاون تهذیب حوزه های علمیه استان قزوین:

آینده نگری عامل نجات انسان است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه استان قزوین با بیان این‌که آینده نگری عامل نجات انسان است، گفت: با توجه به این سوره و آیات نورانیش درمی‌یابیم که نگاه آینده نگری باید به مردم تعلیم داده شود تا مردم همواره با توجه به عاقبت خود رفتار و کردارشان را تنظیم کنند.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه های علمیه استان قزوین شب گذشته 29 اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر قرآن پیرامون آیات ابتدایی سوره مبارکه واقعه گفت: باید به یاد آورد زمانی را که واقعه قیامت تحقق می‌یابد و در این حادثه هیچ شک و شبهه و دروغی نیست.

 

وی در ادامه افزود: خداوند برای ادای مهربانیت در حق بندگانش، اعتقادات را با تاکید و اصرار فراوان بیان می‌دارد تا بندگان ایمان آورند چرا که خداوند احتیاجی به تاکید و انواع قسم ندارد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ویژگی خافض و رافع قیامت که در این سوره ذکر شده است بیان داشت: قیامت برای بعضی از مردم پایین آورنده و برای بعضی دیگر بالا برنده است به این معنی که اعتبارات دنیوی و پست و مقام ها و جایگاه انسان در این دنیا از بین رفته و به نحوه دیگری رتبه بندی می‌شوند، بعضی مردم به ذلت کشیده شده و بعضی دیگر عزیز می‌شوند.

 

عوامل نجات انسان از دیدگاه قرآن

 

این کارشناس امور دینی با ذکر عوامل نجات انسان از گناه ابراز کرد: آینده نگری عامل نجات انسان است، با توجه به این سوره و آیات نورانیش درمی‌یابیم که نگاه آینده نگری باید به مردم تعلیم داده شود تا مردم همواره با توجه به عاقبت خود رفتار و کردار خود را تنظیم کنند و اگر این کار محقق شود نجات انسان تضمینی است.

 

حجت الاسلام عباسی با توجه به عوامل ناشکری در زندگی انسان تبیین کرد: خوب است به زندگی مردمی که از نظر رفاهی در طبقه پایینی قرار دارند نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که در بهترین شرایط موجود زندگی می‌کنیم البته صرف نگاه کردن فایده زیادی ندارد، انسان باید دلسوز مردم بوده و برای رفع مشکلات آنها قدم بردارد.

 

اهداف بلند مدت و آینده نگرانه ضامن حیات اخروی است

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه با هدف گذاری زندگی انسان برای حیات اخروی تصریح کرد: هدف اصلی سرای آخرت است، در احادیث آمده که در هنگام طلب و دعا آخرت را در نظر داشته باشید ولی مقداری از دنیا هم مد نظر قرار بدهید. انسان با توجه به اتفاقات و عذاب ها و نعمات زندگی پس از مرگ می‌تواند رفتار خود را در این دنیا تنظیم کند چرا که آنهایی برنده این مسابقه می‌شوند که برای مردم تلاش کنند و سعی کنند گره از کار بشر باز شود.

 

این استاد اخلاق با مقایسه شهرت و گمنامی در این دنیا و زندگی پس از مرگ خاطرنشان کرد: شهرت و گمنامی در دنیا ارزشی ندارد چه مردان عارف و زاهدی که در این دنیا هیچ کسی آنها را نمی‌شناسد و چه انسانهای بد کرداری که همه او را به نیکی می‌شناسند، مهم این است که قیامت همه معادلات دنیوی را بر هم زده و برای برخی بدنامی جاودان و برای دیگری نام نیکو تا ابد ماندگار شود.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان با اشاره به اعتقاد به قیامت گفت: اعتقاد به قیامت سازنده است، انسانی که به فکر آینده و حسابرسی اعمالش نیست چموش و یاغی می‌شود و توجهی به حلال و حرام ندارد و افزون بر فساد در زندگی خود جامعه را نیز به آلودگی می‌کشاند ولی اگر شخصی با اعتقاد به آینده و قیامت و روز جزا از خانه خود بیرون شود تا زمانی که به خانه باز می‌گردد مراقب اعمال و گفتارش است./849/پ202/ب4

ارسال نظرات