۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۶۳۸۷۱

علل افت تحصیلی در میان طلاب حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به علل افت تحصیلی در میان طلاب حوزه‌های علمیه گفت: عدم وجود وسایل آموزشی مناسب، تصمیم بر اجرای کلاسیک دروس و عدم التزام به لوازم آن، پژوهش محور نبودن درس‌ها و تفاوت قائل نشدن میان طلاب حاضر و غایب در کلاس‌ها بخشی از علل افت تحصیلی در طلاب است.
اجلاسيه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ترابی شهررضایی، دبیر کمیسیون اساتید و افزایش بهره وری در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

 

وی با اشاره به اشتیاق تحصیلی در روزهای نخستین سال و افت تحصیلی در اواخر سال اظهار داشت: این به سبب عدم هماهنگی میان مواد آموزشی و نیازهای روز است و طلبه پس از گذراندن دروس سطح، قدرت پاسخگویی به نیازهای جامعه را ندارد.

 

حجت‌الاسلام ترابی شهررضایی با اشاره به افت تحصیلی در میان طلاب حوزه علمیه گفت: غالب طلاب چندین بار در امتحانات شرکت می‌کنند اما این‌طور نیست که اساتید سخت گیری کنند؛ همچنین طلاب پس از چندین سال تحصیل در مقطع مقدمات و سطح، یک مقاله 100 صفحه‌ای نمی‌توانند در راستای نیازهای روز جامعه تحویل دهد.

 

وی ابراز کرد: عدم وجود وسایل آموزشی مناسب، تصمیم بر اجرای کلاسیک دروس و عدم التزام به لوازم آن، پژوهش محور نبودن درس‌ها و تفاوت قائل نشدن میان طلاب حاضر و غایب در کلاس‌ها بخشی از علل افت تحصیلی در طلاب است.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: شلوغ بودن برخی از درس‌ها و عدم ارتباط عاطفی میان استاد و شاگرد، در اختیار نداشتن استاد برای بیان اشکالات، عدم آگاهی از مشکلات فراروی جامعهع عدم اطلاع از نیازهای جامعه و کم شدن حس تعهد و مسؤولیت پذیری در برابر خدا و جامعه بخش دیگری از علل افت تحصیلی در طلاب است.

 

وی تصریح کرد: تجهیز کردن کلاس‌ها با ابزارهای کلاسیک، خارج کردن روش آموزش از سنتی به پژوهش پروری، سوق دادن اساتید به کلاس‌های با تعداد اندک تا زمینه پرسش و پاسخ فراهم شود و سوق دادن طلاب به پژوهش بخشی از بایدهای افزایش بهره وری تحصیلی است.

 

حجت‌الاسلام ترابی شهررضایی تأکید کرد: ترغیب اساتید جهت وقت گذاشتن برای طلاب، آگاه کردن طلاب به شبهات روز، جذب نخبگان برای تدریس و شناسایی استعدادهای طلاب به سوی آن‌چه به نفع جامعه است، جذب طلاب جدید بر اساس امکانات موجود و جرأت دادن به طلاب برای ارائه اشکالات بخش دیگری از بایدهای افزایش بهره وری تحصیلی است./997/پ202/ف

ارسال نظرات