پشت سر گفتوگوهای دینی جنگ صلیبی نرم نهفته است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز در نشست هم اندیشی«جوان امروز؛ مخاطب شناسی و نیازسنجی» که در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، به سخنرانی درباره پیچیده بودن جوانان پرداخت و خاطرنشان کرد: جوان به دو معنا مسأله جهان است؛ یکی به این معنا که جوان معضل جهان امروز است و جهانیان جوان را مسألهشان می دانند و تلاش میکنند که از این مشکل رها شوند؛ معنای دیگر اینکه جایگاه اهتمامات اصلی و عظیم جهانی جوانان هستند؛ تمام قدرتهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان در مقام این هستند که بر این عنصر مسلطه شده و سیطره پیدا کنند و او را تصرف و در او تصرف کنند.
برخی میخواهند نفسانیات جوانان را تقویت و برجسته کنند
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه برخی میخواهند نفسانیات جوانان را تقویت و برجسته کنند، اظهار داشت: راهی که همه جهان میروند، متناسب با این تلقی است و به جای آن که جوان را فرصت قلمداد کنند، تهدید میانگارند و راههایی میروند که جوانان را ویران میکند؛ میخواهند نفسانیات جوانان را تقویت و برجسته کنند و آنها را مسأله اصلی کنند و از شیوههای گوناگون پیچیده نیز در این زمینه استفاده میکنند.
وی افزود: سرمایهگذاریهای بسیاری برای مسابقات ورزشی میکنند، آیا داعی اصلی این سرمایهگذاران، قدرتهای اقتصادی و منابع ثروت و تکاثر این است که این همه مسابقه در سطح جهان راه بیندازند و آن چنان که گویی فوتبال مسأله اول بشریت است؟
باید ورزشیهای محلی جایگزین ورزشیهای خشونت بار شود
حجتالاسلام والمسلمین رشاد درباره اینکه باید ورزشیهای محلی جایگزین ورزشیهای خشونت بار شود، تصریح کرد: آیا این سرمایهگذاران دلشان برای جوانان میسوزد و میخواهند ورزش را ترویج کنند؟ اگر نیتشان این باشد، به جای اصرار بر ورزش قهرمانی، بروند بر روی ورزش میدانی و مردمی و توده ای و محلی سرمایهگذاری کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این همه برجسته کردن قهرمانها در مسابقات معنیدار است و در این زمینه کانونهای ثروت، قدرت، فرهنگ و دیانت در خدمت است.
منابع ثروت و تکاثر سعی میکنند به آوازهجویی و شهرتطلبی جوانان دامن بزنند
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه منابع ثروت و تکاثر سعی میکنند به آوازهجویی و شهرتطلبی جوانان دامن بزنند، یادآور شد: یک سری ویژگیهایی در جوان است که در تعابیر بزرگان دین سخنانی در این باره وجود دارد که حاکی از این واقعیتها است که باید مدیریت شود.
وی درباره دامن زدن به قوه غضبیه جوانان خاطرنشان کرد: دامن زدن به ورزشهای خشن که به قصد کشت، حریف را میزنند که انسان از دیدن چنین فیلمهایی اذیت میشود و فیلم خشونتآموز و خشونتآمیز و بازیهای خشونت بار برای این است که هم قوه غضبیه را تقویت کنند و هم به صورت غلط این قوه را اشباع کنند.
حجتالاسلام والمسلمین رشاد اظهار داشت: دامن زدن از هراس از غیر، اسلام، شرعیات، ایران، تشیع، دشمنسازیهای کاذب و جبههبندیهای دروغین که چه کسی دشمن است و در نهایت به وضعیتی که مشاهده میشود، منتهی شده و زمانی جنگهای صلیبی به راه افتاد و امروزه جنگهای صلیبی صهیونیستی به راه انداختهاند.
پشت سر گفتوگو های دینی یک جنگ صلیبی نرم نهفته است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروزه نیز به جنگها دامن میزنند و آن زمان پاپ آمده بود و فتوا میداد و علنی بود، اما اکنون پاپ، رهبران مذاهب و کلیساهای بزرگ پشت صحنهاند و مجوز میدهند که جنگهای خیرخواهانه به راه بیندازند و از طرف دیگر میگویند بیایید گفت و گوی دینی انجام دهیم که دینشان دین رحمانی تصور شود؛ در حالی که در پشت این جنگها مسیحیت وجود دارد و دروغ میگویند؛ یعنی پاپ و کلیسا چهره محبت و رحمانیت را از خود نشان میدهند که بیایید با هم سخن بگوییم و نتیجه ای را ندارد و پشت سر این گفت و گو های دینی یک جنگ صلیبی نرم نهفته است.
مخاطب شناسی راهی در برابر دامن زدن به تقویت شهوانیات جوانان است
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید مسألهمان در برابر دامنزدن به نفسانیات، تقویت شهوانیات و رقابت بر سر تصرف این عنصر و در این عنصر، مخاطب شناسی باشد.
وی پس از بیان روایاتی از اهل بیت(ع) درباره جوانان افزود: جوانان گوهر و سرمایهاند و به فطرت الهی نزدیکترند؛ توصیه پیامبر(ص) این بوده است که جوانان را دریابید و آنها را اهتمام کنید؛ جوان بسیار پیچیده است و ما مخاطب را نمیشناسیم، بنابراین نمیتوانیم ارتباط برقرار کنیم.
مسألهشناسی جوانان
حجتالاسلام والمسلمین رشاد گفت: حقیقتا مسأله جوانان و نیاز واقعی او چیست؟ هر آنچه را او میطلبد، نیازش نیست و توهم، خطا و القا شده است.
باید بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسأله جاذبه درباره جوانان پرداخت و تصریح کرد: بازار در همین سالهای اخیر کتابهایی را پیدا کرد که دورترین و پر فاصلهترین از لحاظ محتوا، موضوع و جهات ارزشی بود؛ پرفروشترین کتابها در این زمان، کتابهای دوران دفاع مقدس است و چه طور میشود که کتاب «دا» تیراژ میلیونی پیدا میکند؟ چیزهایی که گمان میکنیم مسأله مردم و دغدغهشان نیست، برایشان جاذبه پیدا میکند و باید بتوانیم جاذبه ایجاد کنیم و به زبان آنها سخن بگوییم./822/پ201/ی