۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۲۶۷۵۷۴

جامعه قرآنی باید به سوی عمل قرآنی و خالصانه سوق داده شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه تدبر در قرآن مشهد با بیان این که عملی نتیجه خواهد داشت که ریشه آن ایمان باشد، گفت: سوره محمد(ص) همه را دعوت به عمل خالصانه می کند و جامعه قرآنی را به سوی عمل قرآنی سوق می دهد.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسین الهی زاده، مدیر مؤسسه تدبر در قرآن مشهد در همایش طلایه داران هدایت ویژه مبلغان خواهر در کارگاه تدبر در قرآن که در حاشیه این همایش برگزار شد با بیان این که ماه رمضان ماه صیام و قرآن است، اظهار کرد: آن چه در ابتدا به ذهن مردم از ماه رمضان می رسد، صیام بودن آن ولی نگاه قرآن ابتدا ماه قران بودن است و خواندن هر آیه از قرآن در این ماه، ثواب و اثر یک ختم قرآن را دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: قرآن از جهت لفظ و مفاهیم سراسر نور است و ما باید افزون بر زیبایی های لفظ از  معنا و محتوا آن نیز استفاده کنیم؛ سوره محمد(ص)،  زلزال و شمس جزء سوره هایی هستند که تمام آیات آن ها به ضمیر ختم می شود و این از زیبایی های لفظی قرآن محسوب می شود.

 

مدیر مؤسسه تدبر در قرآن مشهد با اشاره به معنای منسجم، سیر در سوره و شنا کردن در قرآن برای تدبر و معانی حداکثر، سر در سوره و غواصی در قرآن برای تفسیر، اظهار کرد: سوره مبارکه محمد(ص)  رفتار شناسی مقایسه ای کفار، منافقان و راحت طلبان با مؤمنان از جهت ریشه ها و نتیجه های رفتار در عرصه جهاد بیان می کند.

 

حجت الاسلام الهی زاده در ادامه گفت: مسأله عمل و رفتار 9 بار در این سوره تکرار و از این رو به رفتار شناسی می پردازد؛ عمل مؤمن زنده و پویا و عمل کافر مرده است و نیز از لحاظ ریشه های عمل، یکی کفر و دیگری ایمان و از جهت نتیجه، یکی طلاح و دیگری فساد است.

 

وی افزود: نام دیگر سوره محمد(ص) به دلیل این که عمل کرد مؤمنان، کفار و راحت طلبان را در موضع جهاد و قتال مقایسه کرده است، قتال نامیده می شود.

 

مدیر مؤسسه تدبر در قرآن مشهد به تشریح این سوره پرداخت و تصریح کرد: سوره محمد(ص) دارای سه سیاق، سیاق اول مقایسه کفار و مؤمن است، کفر سبب اضلال عمل و هلاکت دنیوی و اخروی می شود ولی ایمان باعث اصلاح عمل و سعادت دنیوی و اخروی است(آیات 1تا15).

 

حجت الاسلام الهی زاده در ادامه گفت: سیاق دوم این سوره که خدواند وعده داده منافقان را رسوا کند از این رو به عنوان افشای مدعیان ایمان انتخاب شده است و نیز آشکار می کند مجاهدان و صابران در عرصه جهاد با اخلاص هستند(آیات16تا31)؛ سیاق سوم این سوره، مقایسه راحت طلبان و با عنوان بخل و مخالفت با خدا و رسول سبب حبط اعمال می شود و نیز اطاعت و انفاق در راه جهاد، سبب پاداش الهی برای اعمال خواهد بود.

 

وی با بیان این که عملی نتیجه خواهد داشت که ریشه آن ایمان باشد، اظهار کرد: سوره محمد(ص) همه را دعوت به عمل خالصانه می کند و جامعه قرآنی را به سوی عمل قرآنی سوق می دهد؛ اگر ما زیاد حرف بزنیم ولی عمل نکنیم به قساوت قلب دچار خواهیم شد./844/پ202/ب4

ارسال نظرات