۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۲۶۸۱۹۷
استاد انصاریان:

امام علی بزرگ‌ترین رحمت و احسان الهی است

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم با اشاره به تأکید قرآن کریم، احادیث ائمه معصومین(ع) و دعاهای مأثوره بر رحمت الهی، گفت: هر انسانی که می‌خواهد رحمت‌های الهی که به دستش رسیده را پاک نگاه دارد، باید به انسان کاملی اقتدا کند که آن رحمت عظیم امیرمؤمنان امام علی(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در نخستین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» که در مسجد حضرت امیر تهران برگزار شد، به تأکید قرآن کریم، احادیث ائمه معصومین(ع) و دعاهای مأثوره بر «رحمت خداوند» اشاره کرد و اظهار داشت: در قرآن کریم 276 مرتبه از کلمه «رحمت» استفاده شده است.

 

وی با بیان این‌که رحمت خداوند گوشه‌ای از شعاع تجلی پروردگار در کل عالم طبیعت است، خاطرنشان کرد: تجلی رحمت خداوند برای همه انسان‌ها است اما از زمان حضرت آدم تا کنون، همواره انسان‌هایی بوده‌اند که خود را از پذیرفتن این رحمت محروم کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: در عبارت آیات و روایات، رؤیت به معنای نگاه معمولی است اما نظر به معنای نگاه کردن به کمک عقل، فکر و اندیشه است؛ ائمه معصومین و آیات قرآن کریم تأکید بسیاری بر نظر داشته‌اند تا رحمت‌های الهی را با فکر و اندیشه دریابیم.

 

وی عنوان کرد: همه انسان‌ها مورچه را می‌بینند اما دقتی درباره آن نمی‌کنند؛ این در حالی است که امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه با نظر به مورچه، سخنرانی معجزه آمیزی درباره خلق، آفرینش و فعالیت‌های این موجود کوچک ایراد می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که انسان‌ها را موظف به نظر کردن و اندیشه می‌کند، افزود: بر اساس روایتی از امام معصوم(ع) یک ساعت اندیشه کردن درباره خویشتن و عاقبت اعمال، از یک سال عبادت الهی و انجام کار خیر برتر و بالاتر است.

 

وی با بیان این‌که خداوند در آیه فوق دستور می‌دهد که با اندیشه به رحمت‌های الهی و آثار آنان نظر کنید، ادامه داد: با دقت به یکی از رحمت‌های الهی در می‌یابیم که اگر رحمت پروردگار بعد از پایان زمستان، موجب حیات یافتن زمین نمی‌شد، خیمه حیات تمام موجودات زنده برچیده می‌شد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم خطاب به رسول خدا(ص) می‌فرماید که اگر انسان تندخو و سنگدلی بودی، کسی به نهضت تو روی نمی‌آورد؛ مراد از این آیه دور بودن و عدم انتساب تندخویی با رحمت الهی است.

 

وی با اشاره به آیه «اِذا جآءَکَ الّذینَ یُؤْمِنُونَ بِایاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ‏» در سوره مبارکه انعام، تصریح کرد: خدای متعال خطاب به رسول رحمت می‌فرماید که در برابر مؤمنان آرزوی سلامتی برای دنیا و آخرتشان کن؛ و نیز خبر رحمت من را به آنان بده تا از غصه رها شوند که رحمت من به شرط توبه و اصلاح، یقینا به آنان خواهد رسید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که بخشی از شعاع رحمت پروردگار متعال جلوه انسانی دارد، عنوان کردند: هر انسانی که می‌خواهد رحمت‌های الهی که به دستش رسیده را پاک نگاه دارد، باید به انسان کاملی اقتدا کند که خورشید رحمت الهی است.

 

وی ادامه داد: در تفاسیر مهمی همچون تفسیر عیاشی، برهان، ‌صافی فیض، ‌نورالثقلین و حتی مناقب خوارزمی از قول سه نفر وارد شده که بزرگترین رحمت الهی که در جلوه انسان وارد شده منتسب به امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این‌که خداوند بدون اجازه حضرت علی(ع) به احدی آب کوثر را نیاشامد و کسی را به بهشت راه نمی‌دهد، بیان کرد: بر اساس روایاتی از حضرت رسول اکرم(ص)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، رحمتی که خدای متعال در قرآن کریم آن را اساس سایر نعمات و رحمت‌های خود می‌داند، حضرت علی بن ابی طالب(ع) است./997/پ202/ی

ارسال نظرات