۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۲۶۹۰۸۶
آیت الله مهمان نواز:

آرامش مردم و امنیت کشور در گرو عدالت قضایی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حساسیت و اهمیت اقدامات دستگاه قضا، گفت: آرامش مردم و امنیت کشور در گرو برقراری عدالت قضایی است.
 آيت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار مدیران دستگاه قضایی استان که همزمان با نخستین روز از هفته قوه قضاییه با عنوان ترویج فرهنگ حقوقی و قضایی در جامعه، برگزار شد، با اشاره به نقش دستگاه قضایی در جامعه، اظهار کرد: رسالت و تأثیرگذاری نهاد قضایی در جامعه بسیار مهم و حساس بوده و این موضوع می بایست به صورت ویژه مورد توجه فعالان این بخش باشد.

وی با بیان این که دستگاه قضایی نقش عظیمی در آرامش مردم و مملکت و نیز اطمینان خاطر آنها دارد، تصریح کرد: با برقراری عدالت قضایی، نقش دستگاه قضایی در آرامش مردم و امنیت کشور ملموس می شود چرا که در واقع آرامش مردم و کشور در گرو داشتن عدالت قضایی است.

آیت الله مهمان نواز با اشاره به این که دستگاه قضایی یکی از مهم ترین نهادهای کشور و نظام اسلامی به شمار می رود، تصریح کرد: اگر فعالیت های این نهاد منجر به برقراری عدالت در کشور شود، اعتماد و اطمینان مردمی نیز افزایش می یابد اما اگر خدای ناکرده در کشور محاکم قضایی عادل وجود نداشته باشد هرج و مرج پیش آمده و حقوق زیادی پایمال می شود.

وی با بیان این که تاکنون فعالیت های دستگاه قضایی در کشور مناسب بوده است، تصریح کرد: با وجود تلاش و فعالیت های فراوان کارکنان و مسؤولان قضایی، اکنون نیز بسیاری از حقوق در این راستا ضایع می شود.

آیت الله مهمان نواز ادامه داد: در واقع به دلیل همراه شدن گزارشات با دروغ و نگفتن واقعیت ها، بررسی و قضاوت پرونده ها در دستگاه قضایی دشوار شده که این موضوع منجر به سخت تر شدن کار این دستگاه و نیز پایمال شدن حقوق برخی افراد می شود.

به گفته وی طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده های قضایی نیز از دیگر مواردی است که منجر به پیش آمدن مشکلات و مسائل دیگر شده و دروغ گویی و کم شدن تقوا را در جامعه رواج می دهد.

آیت الله مهمان نواز با بیان این که کار دستگاه قضایی، کار سنگین و ظریفی است، تصریح کرد: متأسفانه در این میان بسیاری از افراد مظلوم، به مسائل قضایی و حقوقی خود آشنا نبوده و در نتیجه حق آنها بیشتر ضایع می شود.

حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت های این دستگاه در استان، اظهار کرد: تشکیلات جدید قضایی از امروز فعالیت خود را در خراسان شمالی آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: در این تشکیلات دادگاه های کیفری یک و دو دوباره فعال شده و سعی می شود با عملکرد درست، اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی افزایش یابد.

حجت الاسلام نورالله قدرتی در ادامه از ورود 181 هزار پرونده به دستگاه قضا استان طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه در سال 93 ورودی پرونده های قضایی در زمینه نزاع دسته جمعی و مشروبات الکلی نسبت به سال 92 در استان افزایش یافته که این موضوع مایه نگرانی است.

وی همچنین با اشاره به این که 51 درصد زندانی های استان مربوط به مواد مخدر هستند، افزود: در سال 92، سه هزار و 345 پرونده در این زمینه وارد دستگاه قضایی استان شد که این تعداد در سال 93 با 13درصد افزایش به سه هزار و 778 پرونده رسید.

گفتنی است، از اول تا هفتم تیرماه با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهادت آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی(ره) در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ماه سال 1360، به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

لازم به یادآوری است، دو نفر از شهدای انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی از استان خراسان شمالی هستند./9314/پ202/ج

 

ارسال نظرات