۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۷۰۸۷۲
حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان:

قرآن تجلی علم، حکمت و رحمت الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: قرآن تجلی علم، حکمت و رحمت الهی است و پس از خداوند کسی به مانند پیامبر اشراف بر قرآن نداشته است و بر اساس الفاظ قرآن می‌توان به راز‌های درونی قرآن دسترسی پیدا کرد.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسین انصاریان، استاد برجسته اخلاق، عصر امروز دو‌شنبه هشتم تیر‌ماه در مسجد امیر(ع)، گفت: در قرآن به کلماتی مانند انزلنا و یا جمله نزله بر می‌خوریم که معانی مختلفی دارند و به یک معنا نیستند، به همین دلیل متخصصان قرآن مجید می‌گویند قرآن یک بار به‌ صورت دفعی فرود آمده است و برآمده از علم غیب پرودگار است، یک‌ بار دیگر نیز کتاب قرآن در شب قدر فرود آمده است، بار دیگر نیست از عوالم غیبی به صورت یک‌جا بر قلب پیامبر فرود آمده است، اما برای سایر کتب آسمانی این نوع کیفیت نزول بیان نشده است.


وی افزود: قرآن تجلی علم، حکمت و رحمت الهی است و پس از خداوند کسی به مانند پیامبر اشراف بر قرآن نداشته است و بر اساس الفاظ قرآن می‌توان به راز‌های درونی قرآن دسترسی پیدا کرد.

استاد برجسته اخلاق با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره قرآن، تصریح کرد: صورت ظاهری قرآن خرم و خوش سیما است، از این رو هیچ اهل قرآنی از خواندن کلمات قران خسته نمی‌شود، باطن قرآن نیز بسیار ژرف است و آن‌قدر عمیق است که فقط در دسترس مطهرون قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: رجوع به متخصص حکم عقل است و باید در مشکلات به متخصص فن مقایسه کرد، اگر کسی در مشکلات به غیر متخصص مراجعه کند، کار غیر عقلانی کرده است، درباره قرآن نیز باید به متخصص قرآنی مراجعه کرد.

در قرآن کهنگی راه ندارد
استاد حوزه علمیه با بیان روایتی از امام علی(ع)، خاطر‌نشان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند؛ اگر بخواهم تنها هفت آیه سوره حمد را از ابتدا تا پایان آن تفسیر کنم و بر روی کاغذ بیاوریم که در این سوره چه چیز‌هایی وجود دارد، باید نوشته‌های خود را بار 70 شتر کنم برای جا به‌جا کردن.

حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان در پایان با اشاره به عظمت قرآن، تصریح کرد: گاهی در قرآن و تفسیر آیات قرآن روز‌های متعددی باید صرف شود تا نقش یک نقطه در یک حرف از کلمات قرآن مشخص شود./856/پ202/ح

ارسال نظرات