۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۷۲۴۸۰
آیت الله علم الهدی تبیین کرد؛

نقش اراده انسان در مقدرات شب قدر

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی گفت: این طور نیست که شب قدر، شب بخت، قسمت و شانس باشد و به صورت غیر ارادی همه خوشی ها، سعادت ها و بهشتی شدن ها برای ما ثبت شود؛ بخش عمده ای از تغییر زندگی ما در دست خود ما است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه یکشنبه، در مراسم احیای نخستین شب از لیالی قدر که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، شب های قدر را فرصتی در رهگذر زندگانی انسان دانست و گفت: در مسیر زندگانی بشر گرفتاری ها، لوازم و موقعیت های مختلف آنچنان انسان را محاصره می کنند که مسیر و مقصد را فراموش می کند و نمی داند که در زندگی به کجا می رود و آیا راهی که انتخاب کرده دقیقا بر صراط مستقیم است یا خیر.

 

وی افزود: گاه انسان به خودش می آید و می بیند نه در جاده قرار دارد و نه به طرف مقصد رهسپار است و راه تغییر جاده هم به روی او بسته است؛ خداوند فرصت هایی را در رهگذر عمر انسان قرار داده تا از چنین موقعیت هایی خارج شده و با استفاده از این فرصت راه برگشت را پیدا کرده و یا مسیر جاده ای که انتخاب کرده را تغییر دهد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم معنوی اظهار کرد: شما برادران و خواهرانی که در این محافل جمع می شوید، امشب برنامه ای را به عنوان یک جریان متحول در بین همه شب های زندگی تان انتخاب کرده اید که باید بر دو اصل «باور» و «امید» استوار باشد.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی با شب قدر به عنوان یک شب سنتی که باید برنامه هایی را در آن اجرا کنند، انس گرفته اند اما این یک اقدام جدی برای شب قدر نیست.

 

وی در بیان توضیحاتی پیرامون اصل «باور»، آن را با «خیال» متفاوت دانست و گفت: گاهی جای «باور» و «خیال» عوض می شود و افراد خیال می کنند باور کرده اند که خدایی وجود دارد و عرصه محشر و بازخواست و فرجام بهشت و دوزخی وجود دارد چرا که اگر باور نکند از این عواقب وحشت خواهد داشت.

 

امام جمعه مشهد مقدس افزود: کسی که خود را هم در فعالیت های ثروت یابی و هم در اجرای تمایلات نفسانی و شهوات خیلی آزاد می بیند و در کنارش هم می گوید خدایی وجود دارد، او خیال کرده است چرا که اگر باور کند خدا بر تمام اعمال او نظارت دارد و در دقایق کارهایش پرونده سازی کرده است، در زندگی اش آزادانه رفتار نمی کند.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: اگر شب قدر انسان هم بخواهد با خیال بگذرد، این خیال به جایی نمی رسد همان طور که از اول پای آن به جایی بند نبوده، از همین رو سرمایه اصلی ما «باور» است.

 

وی تصریح کرد: این طور نیست که شب قدر، شب بخت، قسمت و شانس باشد و به طور غیر ارادی همه خوشی ها، سعادت ها و بهشتی شدن ها برای شما ثبت شود؛ بخش عمده ای از تغییر زندگی ما در دست خود ما است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که تقدیر انسان بر اساس تصمیم خود او مقدر می شود، اظهار کرد: رحمت خدا آن قدر زیاد است که گذشته را اصلاح می کند؛ آن جا که مربوط به مظالم در حق خودم است، خط عفو می کشد؛ آن جا که مربوط به مظالم دیگران است نیز زمینه اصلاح را فراهم می کند و روی آن چه بین من و خودش است نیز به خاطر مولا علی(ع) خط قرمز می کشد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی که می فرماید: «فَلا تُعْرِضْ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ عَنِّی»، در تعریف «روی برگرداندن خدا از انسان» گفت: اگر انسان به در خانه خدا رفته و «یا الله» بگوید اما دلش وصل نشد، یعنی خدا خودش را به او نشان نداده است و اگر خدا رویش را برگرداند هیچ راه نجاتی برای ما نیست./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات