۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۵
کد خبر: ۲۷۴۸۱۹
کارشناس مسائل سیاسی:

سیاسی بازی در دانشگاه ها از دلایل رکود علمی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی وجود سیاسی بازی در محیط دانشگاه ها را یکی از آفات و دلایل رکود علمی در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: ورود فضای سیاسی به دانشگاه، در برخی مواقع برای تغییر رییس دانشگاه و موارد دیگر سبب ایجاد تنش در دانشگاه می شود.
مهراب کياني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، مهراب کیانی کارشناس مسائل سیاسی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی وضعیت علمی دانشگاه ها در سطح کشور و استان بوشهر گفت: استان بوشهر در رشد و تعدد دانشگاه ها وضعیت عجیب و غریبی دارد و همین تعدد و حجم زیاد سبب کاهش توانایی های علمی و رکورد توانمندی های دانشگاه ها در رشد علمی می شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه نگاهی کاسب کارانه به دانشگاه ها می شود، اظهار داشت: این موضوع سبب می شود که ما شاهد اتفاقات بدی در دانشگاه ها باشیم و گاه مشاهده می شود که اساتید در رشته های غیر تخصص خود تدریس می کنند؛ باید قوائد علمی را در دانشگاه ها رعایت کرد چراکه اگر استادی رشته ای را تدریس کند که بی ارتباط با رشته تخصصی خود باشد می تواند آسیبی جدی را به دانشجو و دانشگاه بزند.
 
کیانی با ابراز تاسف از روند و وضعیت فعلی برخی از دانشگاه ها به لحاظ علمی اضافه کرد: متاسفانه امروز برخی از دانشگاه ها به جای اینکه بار علمی دانشجو را در نظر بگیرند بار مالی آن را نظاره هستند.
 
کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود وجود سیاسی بازی در محیط دانشگاه ها را یکی از آفات و دلایل رکود علمی در دانشگاه ها عنوان کرد و ابراز داشت: ورود فضای سیاسی به دانشگاه، در برخی مواقع برای تغییر رییس دانشگاه و موارد دیگر سبب ایجاد تنش در دانشگاه می شود.
 
وی با انتقاد از وضعیت پژوهش در دانشگاه های استان بوشهر گفت: دانشگاه های استان بوشهر به لحاظ پژوهش در وضعیت مناسبی قرار ندارند و هیچ انگیزه ای برای انجام فعالیت های علمی در بین دانشجویان در دانشگاه ها دیده نمی شود.
 
کیانی با انتقاد از وزارت نفت به جهت عدم ورود به فضاهای علمی و تقویت دانشگاه های استان اظهار داشت: با وجود اینکه نیروگاه اتمی در بوشهر وجود دارد اما یک مدرسه انرژی اتمی در استان بوشهر وجود ندارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره با دغدغه مقام معظم رهبری درباره مسأله بورسیه ها بیان داشت: مسأله بورسیه ها جدا از اینکه واقعیت داشته باشد یا نداشته باشد زمانیکه این موضوع وارد رسانه ها می شود به مسأله ای بزرگ تبدیل می شود و دانشجو را دچار یأس و ناامیدی می کند.
 
وی افزود: این موضوع سبب می شود که تلاش دانشجو کاهش یابد و تمام هم و غم دانشجو و زمان آن صرف مسائل سیاسی و جناح بازی می شود و نیز سبب می شود که روحیه دانشجو برای کسب رتبه های علمی و انجام پروژه های علمی از دست برود.
 
کیانی با بیان اینکه دانشجو باید محرک یک جریان باشد گفت: این موضوع در زمان کنونی دانشجو را به یک پیاده نظام برای رسیدن برخی جناح ها به اهداف سیاسی خود تبدیل کرده است؛ وقتی فضای سیاسی وارد فضای علمی و آموزشی شود می تواند برای کشور خطرناک و آسیب زا باشد و زمان و وقت دانشجو بجای اینکه صرف انجام فعالیت های علمی شود به سیاسی بازی اختصاص پیدا می کند.
 
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مسأله جنگ نرم، از اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان این جنگ یاد کرد و افزود: اساتید به عنوان فرماندهان و دانشجویان به عنوان افسران باید در کنار یکدیگر در میدان حضور داشته باشند.
 
وی حضور اساتید را در این عرصه کمرنگ عنوان کرد و بیان داشت: برخی از اساتید نه تنها جنگ نرم را باور ندارند بلکه در مواقعی مانعی برای رشد آن می شوند؛ حضور فرماندهان و افسران جنگ نرم در کنار یکدیگر خطاها را کاهش می دهد و اثرگذاری را در این عرصه بیشتر می کند./833/پ202/ب4
ارسال نظرات