۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۷۳۴
استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد تبیین کرد؛

نقش امام صادق در احیای حقیقت مذهب تشیع

خبرگزاری رسا - آیت الله جرجانی با بیان این‌که دوران امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام تنها دورانی بود که ائمه توانستند در برابر خلفا بایستند و با بیان معارف دین، مذهب تشیع را از انزوا و گوشه گیری نجات دهند، گفت: امام صادق(ع) حافظ و رونق دهنده حقیقت مذهب تشیع بود.
ايت الله جرجاني

 آیت الله حاج شیخ منصور جرجانی از اساتید اخلاق حوزه علمیه مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، با تسلیت شهادت امام صادق(ع) درباره شخصیت علمی حضرت گفت: در میان ائمه اطهار به امام لقب صادق آل محمد می گفتند و این بزرگوار دریای مواج از علوم الهی بود و اگر کسی بخواهد امام صادق را بشناسد، باید کلام و سیره حضرت را شناخته و معرفت پیدا کند.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از راه های شناخت انسان، کلام او است و در میان انسان ها، کلام ائمه اطهار بالاترین درس زندگی برای تمام خلایق در تمام اعصار است که متاسفانه همین کلام در میان ما شیعیان نیز مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته است چنان که درباره ادعیه که از امام صادق(ع) وارد شده است حضرت برای سی روز یک ماه دعا دارند و همین ادعیه باعث شناخت و معرفت نسبت به امام می شود و همین ادعیه خوراک و رزق معنوی انسان است و حیات انسان در گرو همین رزق معنوی است.

آیت الله جرجانی در ادامه پیرامون انتساب مذهب جعفری به امام صادق(ع) گفت: این که امام صادق را بنیان گذار مذهب جعفری می نامند به این معنا نیست که این مذهب را آن حضرت تأسیس و ابداع کرده است بلکه مذهب تشیع در زمان رسول اکرم و در آغاز ظهور اسلام بنیان گذاری شده است.

وی در ادامه بیان داشت: خلفای جور بنی امیه و بنی عباس که غاصبانه حق امامت را از ائمه اطهار گرفته بودند، مهمترین اقدامشان در زمان حیات ائمه گوشه نشینی آن حضرات و از میان بردن مبانی و معارف دین مقدس اسلام و تشیع بود و همین عامل باعث شد تا در دوران خلفا و بعد از آن خلفای بنی امیه مردم جامعه اسلامی در یک جهالت و بی خبری از معارف تشیع باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد در ادامه تصریح کرد: از میان ائمه اطهار دوران امام باقر و  امام صادق تنها دورانی بود که ائمه به خاطر وضعیت و شرایط جامعه توانستند در برابر خلفا بایستند و با بیان معارف دین، مذهب تشیع را دو مرتبه از انزوا و گوشه گیری نجات دهند.

وی در ادامه افزود:  مذهب ما محمدی، علوی، حسینی، و مهدوی است و مذهبی نیست که تنهات بخواهیم بگوییم در زمان امام صادق(ع) ایجاد شد و در نتیجه باید امام صادق(ع) را حافظ و رونق دهنده حقیقت مذهب تشیع دانست.

آیت الله جرجانی در پایان با بیان حدیثی از امام صادق(ع) درباره سبک زندگی اسلامی گفت: امام صادق(ع) در روایتی چهار خصلت را بیان کرده اند که هر کس این چهار خصلت را داشته باشد و اگر چه از فرق سر تا نوک انگشتان غرق در گناه باشد خدا آنها را تبدیل به حسنات می کند و این چهار خصلت آن قدر کلیدی بیان شده است که برای زندگی دنیا و آخرت انسان کافی است.

وی در ادامه بیان کرد: حسن خلق، صداقت، حیا و شاکر بودن چهار خصلتی است که هر کس این چهار ویژگی را در زندگی داشت همه کمالات را کسب می کند، اگر عمرتان را روی این چهار خصلت بگذارید و آن را کسب کنید، برای تمام زندگی انسان کفایت می کند./1306/ت302/ی

ارسال نظرات