۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۷۹۹۳۱
همزمان با سالروز شهادت امام صادق؛

یادواره شهدای روحانیت شهرستان نکا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، یادواره 31 تن از شهدای طلاب نکا و بزرگداشت نام و یاد آیت الله حاج شیخ رضا صادقی گلوردی در حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) این شهرستان برگزار شد.
شهداي روحانيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، یادواره 31 تن از شهدای طلاب نکا و بزرگداشت نام و یاد آیت الله حاج شیخ رضا صادقی گلوردی در حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) این شهرستان برگزار شد.

 

حجت الاسلام مرتضی ایازی، مدیر مدرسه علمیه جعفریه رستمکلا در حاشیه برگزاری این یادواره در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن تاکید بر زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا در جامعه با بیان این که انقلاب ما انقلابی اسلامی و برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) است، اظهار داشت: روحانیت در تاریخ نشان داده که در برابر ظلم و استکبار ساکت نخواهند بود و همواره با مردم در دفاع از ارزش های اسلامی حضور داشته اند.

 

حجت الاسلام ایازی افزود: پیروی از ولایت فقیه، دفاع از ارزش های دینی، غیرت و رعایت حجاب مهم ترین خواسته های شهدا از همه مردم است که باید در جامعه تبیین شده و در منابر در این خصوص روشنگری شود.

 

وی با اشاره به شخصیت والای آیت الله صادقی گلوردی(ره)، وی را فردی مؤمن و متعهد دانست که همه عمر خود را صرف علوم دینی و خدمت به شاگردان مکتب امام جعفر صادق(ع) کرد و بزرگداشت این عالمان دینی از مهم ترین وظایف ما است.

 

مدیر مدرسه علمیه جعفریه رستمکلا با اشاره به این که شناخت علما و فقهای دینی یک ضرورت و تکلیف در جامعه اسلامی است، ابراز داشت: علم، دین و عالم مکان و زمان نمی شناسد و باید در هر دوره ای به آن پرداخته شود چون بزرگداشت عالمان دین مصداق بارز تعظیم شعائر دینی است.

 

حجت الاسلام ایازی با اشاره به سابقه مازندران در پذیرش حکومت علوی و ولایت مداری مردم این استان، تصریح کرد: مردم این دیار در سه دهه اخیر نیز همواره در مسیر آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی بوده و هستند. 

 

وی با اشاره به این که جایگاه علوی و ولایت مداری مازندرانی ها باید بیشتر برای جامعه تبیین و بیان شود، ادامه داد: دیار طبرستان همواره مهد عالمان و بزرگان دینی بوده است.

 

به گزارش رسا، آیت الله حاج شیخ رضا صادقی گلوردی در سال 1302 روستای گلورد بزرگ در خانواده ای متدین و روحانی به دنیا آمد؛ وی دروس مقدمات و پایه را نزد آیت الله کوهستانی، درس فقه را در مشهد نزد آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی، درس اصول را در نجف نزد آیت الله میرزا هاشم آملی، فقه را در نجف نزد آیت الله سید محمود شاهرودی آموخت و در نجف از محضر اساتیدی چون آیت الله خویی و آیت الله حکیم نیز بهره برد.

 

وی هم مباحثه مرجع عالیقدر آیت الله وحید خراسانی بود و در محضر شیخ هاشم قزوینی در مشهد به درجه اجتهادی رسید و درجه اجتهاد او به تایید پنج مرجع بزرگ رسیده است.

 

آیت الله صادقی گلوردی در سال‌های تدریس در حوزه های علمیه بیش از دو هزار طلبه تربیت کرده که 26 تن از آنان به خیل شهادت نائل آمدند.

 

این عالم بزرگوار در عمر با برکت خود سه دوره تحصیل در کوهستان، مشهد مقدس و نجف اشرف داشته است.

 

یکی از ماندگارترین کارهای این عالم برجسته ساخت و تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بوده که در سال 1355 شروع و در سال 1357 به پایان رسیده است.

 

وی همچنین مسجد صاحب الزمان(عج) نکا را نیز بنا کرده است. این عالم گرانقدر پس از تحصیل در نجف به درخواست آیت الله لیموندهی از علمای نکا از نجف بازگشت و به تدریس در حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) نکا پرداخته است.

 

از تألیفات این استاد می توان به کتاب ارث، حاشیه بر عروة الوثقی، حاشیه بر وسیلة النجاة مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و جزوات و تحقیقات فراوان در زمینه های فقهی و علمی یاد کرد.

 

از خصوصیات بارز این عالم، روزه داری در ماه های رجب، شعبان و رمضان بوده که 40 سال به این کار همت داشته است.

 

مرحوم آیت الله رضا صادقی گلوردی در 20 شعبان و در سن 85 سالگی به دیار معبود شتافت و در زادگاهش گلورد بزرگ در کنار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد./ 1317/پ202/ب1

ارسال نظرات