۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۸۴۰۹۱

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، تجلیل از تنها بازمانده نسل پرده‌خوانی کشور در شیروان و شناسایی مؤذنان با اجرای طرح اذان‌گویی در خراسان شمالی از عناوین اخبار کوتاه این استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری خراسان شمالی از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در حوزه های قضایی استان خبر داد.

 

وی در جمع اعضای هیئت نظارت بر تخلفات انتخاباتی گفت: دستگاه قضایی نقش اساسی در انتخابات ایفا می کند و همه افراد باید بر اساس موازین قانونی و شرعی به وظایف خود عمل کنند.

 

حجت الاسلام قدرتی خاطرنشان کرد: جرائم انتخاباتی دسته بندی های مختلفی دارد که یک نوع آن جرائم مدیران و کارکنان دولتی، جرائم کاندیداها و جرائم طرفداران آنهاست که قبل، حین و بعد از انتخابات رصد شده و مطابق قانون با آن ها برخورد خواهد شد.

 

این مقام قضایی تصریح کرد: همه مسؤولان باید بر اساس معیارها و اصول مشخص در دستورالعمل ها و قوانین عمل کرده که لازمه آن آشنایی کامل با قوانین است.

 

حجت الاسلام قدرتی اظهار کرد: صحنه انتخابات بسیار مهم است و دشمنان داخلی و خارجی نیز در این عرصه دست به اقداماتی خواهند زد و به همین دلایل باید تصمیمات ما بر اساس معرفت، آگاهی و قابل دفاع باشد.

 

سپاه خراسان شمالی مقام نخست کشوری تولیدات دفاع مقدس را کسب کرد

مسؤول روابط عمومی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: گروه تلویزیونی سپاه این استان در جشنواره تلویزیونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقام نخست تولیدات دفاع مقدس را از آن خود کرد.

 

سرگرد ابوذر شفیعی اظهار کرد: جشنواره تلویزیونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهارم شهریورماه سال جاری با حضور تمامی استان ها در تهران برگزار شد.

 

وی افزود: گروه تلویزیونی سپاه جوادالائمه(ع)خراسان شمالی در بخش تولیدات دفاع مقدس و بیشترین برنامه های ارزشی و معنوی این جشنواره موفق به کسب رتبه نخست شد.

 

وی گفت: همچنین با تلاش روابط عمومی سپاه استان سال گذشته در هفته دفاع مقدس ویژه برنامه پلاک هشت با موضوع پرداختن به دستاوردها و ارزش های دفاع مقدس هر شب از سیمای خراسان شمالی پخش شد.

 

مسؤول گروه رادیو و تلویزیون سپاه جوادالائمه(ع)خراسان شمالی افزود: برنامه پلاک هشت از شهریور سال 91 در سپاه استان کلید خورد و تاکنون 156 قسمت از آن تولید و پخش شده است.

 

سرگرد شفیعی اضافه کرد: این برنامه هر هفته جمعه شب ها بعد از نماز مغرب و عشا از سیمای تلویزیونی خراسان شمالی به روی آنتن می رود.

 

تهیه کننده برنامه پلاک هشت اظهار کرد: معرفی شهدای روستاهای استان، معرفی خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران، معرفی نخبگان، پژوهشگران و کارآفرینان بسیج، نمایش توانمندی ها و اقتدار نظامی سپاه، رویدادها و اطلاع رسانی برنامه های سپاه استان بخشی از این برنامه است.

 

تجلیل از تنها بازمانده نسل پرده‌خوانی کشور در شیروان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان از تجلیل از تنها بازمانده نسل پرده‌خوانی کشور در شیروان خبر داد.

 

احمد زیبایی گفت: از حسین مداح‌نیا ملقب به عارف مرشد پرده‌خوان شیروان در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی کشور که در تاریخ‌های نهم و دهم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

وی اضافه کرد: در این برنامه تنها بازمانده نسل پرده‌خوانی کشور به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان با بیان این که مداح‌نیا از نسل خاکسار بوده که این نسل سابقه 300 ساله دارد، اظهار کرد: مرشد محمدحسین ملاح‌نیا بیش از نیم قرن است که در زمینه تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی روایت عاشورا را روی پرده برای مردم به نمایش می‌گذارد.

 

کربلایی محمدحسین ملاح‌نیا ملقب به مرشد حسین عارفی متولد 1322 است که در شیروان زندگی می‌کند، وی در سن 14 سالگی به عشق امامش امام حسین(ع) با پای پیاده به کربلا مشرف شد.

 

وی از 17 سالگی اجازه می‌یابد که پای پرده، چوب اشاره را بردارد و عنوان پرده‌خوانی را از عمویش گوهر علی شاه دریافت کرده است. خانواده و نسل وی همگی از مریدان و علویانی هستند که در شمال خراسان رهرو راه سرور و سالار شهیدان کربلا و اهل بیت(ع) هستند.

 

شناسایی مؤذنان با اجرای طرح اذان‌گویی در خراسان شمالی

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان شمالی گفت: موذنان با اجرای طرح گلبانک محمدی برای اذان‌گویی در استان شناسایی می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام رضا احمدی‌فر اظهار کرد: ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی پس از شناسایی موذنان علاقمند به اجرای طرح گلبانگ محمدی از آن‌ها در مکان‌های عمومی برای اذان‌گویی استفاده خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: اشاعه، ترویج و توسعه فرهنگ اذان‌گویی و ایجاد موج معنوی و زنده کردن شعائر دینی در جامعه در اوقات شرعی از اهداف اجرای این طرح است.

 

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان شمالی شناسایی افراد خوش‌ صدا و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای اقامه اذان در اوقات نماز را از اهداف دیگر این طرح برشمرد.

 

به گفته حجت الاسلام احمدی‌فر، زنده کردن سنت اذان‌گویی زنده در نمازهای جماعت مساجد، کسبه و بازار، مدارس، مراکز آموزش عالی، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بوستان‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح است.

 

وی افزود: اذان‌گویی در محافل عمومی و همچنین مراکز تجمعی در گروه‌های مختلف سنی صورت می‌گیرد.

 

به گفته مدیر ستاد اقامه نماز خراسان شمالی، این طرح در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه اجرا می‌شود./9314/پ203/ب5

ارسال نظرات