۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۲۸۷۷۳۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

انسان برای رسیدن به مقام عبودیت خلق شده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: خداوند متعال غنی علی الاطلاق است هدفی برای او تعریف نمی شود تا بگوییم خداوند با چه هدفی خلق فرموده است؛ هر موجودی که بخواهد به هدفی برسد یعنی به هدف خود نرسیده است و دلالت بر نقصان می کند.
امام جمعه اروميه

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به هدف از خلقت انسان، اظهار داشت: در مورد هدف از خلقت دو مسأله وجود دارد اول اینکه خداوند متعال از آفرینش مخلوقات چه هدفی دارد؟ و دوم اینکه خداوند متعال برای مخلوقات خود چه هدفی را در نظر گرفته است؟

 

وی ادامه داد: اگر مراد ما از هدف از خلقت هدف خداوند باشد، این سؤال صحیحی نیست، چون خداوند متعال غنی علی الاطلاق است هدفی برای او تعریف نمی شود تا بگوییم خداوند با چه هدفی خلق فرموده است؟ هر موجودی که بخواهد به هدفی برسد یعنی به هدف خود نرسیده است و دلالت بر نقصان می کند، بنابراین در پرسش از هدف از خلقت، مراد این نیست که خداوند متعال چه هدفی از خلقت دارد، بلکه مراد این است که خداوند متعال برای مخلوقات خود چه هدفی را مشخص فرموده است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: درخت سیبی را فرض کنید، خدای متعال برای خلقت این درخت چه هدفی می تواند مشخص کند؟ رشد صحیح و ثمردهی سالم از اهداف خلقت درخت سیب است و این درخت اگر خوب رشد کرده و میوه اش سالم و آبدار باشد و آفتی به آن نرسد در این صورت هدف از خلقت درخت سیب محقق می شود.

 

وی افزود: هدف خدای متعال در خلقت انسان ها به کمال رسیدن و عبادت پروردگار است و آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» نه به این معنی است که خدای متعال به عبادت ما نیازمند است بلکه با این تفسیر که نهایت کمال مخلوقات که به آن می توانند دست بیابند، عبودیت است، هر انس و جنی که عبد خالص خدا شود و به مرحله کامل عبودیت دست یابد، در حقیقت او به هدف اصلی خود از خلقت دست یافته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را مصداق دقیق انسان هایی دانست که به هدف اصلی خود از خلقت یعنی مرحله عبودیت خالص برای خداوند متعال دست یافته اند.

 

خطیب جمعه ارومیه ادامه داد: اهل بیت(ع) به نهایت درجه عبودیت که هدف از خلقتی است که خداوند متعال در قرآن مطرح می فرماید «ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت و بندگی» دست یافته اند.

 

ذات الهی فارغ از هرگونه نقص و هدف است

 

امام جمعه ارومیه ذات الهی را عاری از هرگونه هدف و نقص عنوان کرد و گفت: شما کسی را فرض کنید که مدرک دیپلم ندارد، هدف او از درس خواند گرفتن این مدرک است و یا فردی نماینده مجلس نیست ولی تلاش دارد به این مقام برسد و یا نماینده مجلس است ولی تلاش می کند که دور بعدی هم به مجلس برود، پس در این مثال ها افراد به دنبال آنچه را در زمان فعلی در اختیار ندارند و در آن ها کمبود و نیاز احساس می کنند، هستند.

 

وی ادامه داد: هر موجودی که هدف برای خود او متصور شود معلوم است که این موجود ناقص است، بنابراین ذات مقدس الهی به دلیل کامل مطلق بودن و عدم وجود نقص و نیاز در او، ذاتا به هدفی از خلقت نیازمند نیست، ولی فعل او که همان خلقت است خود دارای هدف است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: به طور مثال وقتی ما به فقیری کمک می کنیم هم خودمان هدف داریم و هم فعل مان دارای هدف است، هدف کارمان این است که او نیاز خود را بر طرف کند و هدف خودمان رسیدن به رضایت الهی است، پس در این عمل هم خودمان هدف داریم و هم فعل مان.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ذات خداوند متعال بی نیاز از هر هدف و حاجتی است، چون در او نقص و کمبود راه ندارد تا بخواهد با انجام عملی آن نقص را برطرف کند، اما فعل و عمل الهی دارای هدف است، ما فعل الهی هستیم و او ما را خلق کرده است و ما دارای هدف هستیم و آن رسیدن به اوج عبودیت و بندگی خدای منان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان به صفات خداوند متعال اشاره کرد و افزود: خداوند کریم دو نوع صفات دارد؛ صفات ذاتی و صفات فعلی، رازق و خالق بودن از صفات فعلی خداوند است و برخی از صفات مانند حی، قادر و علیم بودن خداوند متعال به فعل او مربوط نیست و جز صفات ذاتی پروردگار عالم است./936/302/ب3

ارسال نظرات