۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۹۰۳۰۰
کارشناس مسائل دینی:

مدرک گرایی عامل مخرب نظام تعلیم و تربیت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی مدرک گرایی را عامل مخرب نظام تعلیم و تربیت و دستگاه اداری کشور دانست و گفت: علما و فقهای بزرگ ما بدون هیچ گونه چشم داشت مادی و تنها به سبب احساس تکلیف شرعی برای حفظ و حراست از تعالیم اسلامی به تحصیل می پرداخته اند و این شیوه باید الگوی متعلمین ما باشد.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری کارشناس مسائل مذهبی، شب گذشته در مجلس سخنرانی و روضه خوانی مسجد عسگریه شهرضا، پیشداوری در خصوص یافته های علمی و حکم به برتری آن ها بر تعالیم دینی را ظلم آشکار به عقل های انسانی دانست و تصریح کرد: همه ما حق داریم همه سخنان را بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم بنابراین نباید به طور یکجانبه تمام تعالیم و علوم را رد کنیم یا بی دلیل بپذیریم.

 

 

وی در ادامه استفاده از تجارب سایر ملل در شئون زندگی را سبب کاهش ضریب خطا و افزایش کارآیی دستگاه ها دانست و تأکید کرد: تحجر دینی منجر به ظهور داعش و بی قیدی دینی منجر به توسعه مراکز فساد و فحشا شده است و این در حالی است که هر دوی این نظریات در طول تاریخ دارای سوابقی بوده که بشر امروز علی رغم ادعای پختگی از آن ها غافل است.

 

 

کارشناس مسائل مذهبی غفلت از علم آموزی از منظر دین اسلام را به مثابه ارتکاب یک گناه دانست و گفت: دین اسلام آنقدر به دانش اندوزی اهمیت داده است که حتی استناد به مفهوم مخالف آیات و روایاتی که ما را به عقل گرایی و دانش اندوزی فرا می خواند، ما را متوجه یکی از بزرگ ترین وجوبات شرعی می کند.

 

 

حجت الاسلام جاوری با اشاره به انتشار برخی شبهات مبنی بر عرب بودن پیامبر و امامان اظهار کرد: این قبیل شبهات نباید مسلمان مؤمن را از مسیر خود منحرف کند زیرا حتی اگر پیامبر در ایران، شام، افغانستان یا هر سرزمین دیگری ظهور می کرد این بهانه جویان همین سخن را تکرار می کردند و از سوی دیگر دین اسلام بالاخره باید در جایی روی کره زمین نازل می شد.

 

 

وی توجه به معانی و تعمق در مفاهیم دین اسلام را لازمه رشد شخصیت معنوی افراد دانست و خاطر نشان کرد: آنچه سبب طغیان مردم بر علیه کلیسای منحرف شد، آشنایی آن ها با تعلیم روشنفکرانه اسلام بود زیرا مرور تاریخ اسلام و جهان نشان می دهد اسلام منادی انقلاب علمی در جهان بوده و در پرتو آموزه های آن عقل ها شکوفا شده است.

 

 

کارشناس مسائل مذهبی طرح اندیشه های نوگرایانه در اروپا را محصول مطالعه کتب دانشمندان اسلامی دانست و تأکید کرد: تمام کتب اروپای قرون وسطی به اندازه بخشی از کتب موجود در یکی از شهرهای اسلامی نمی شد اما پس از جنگ های صلیبی دول غربی به ظلمی که بر آن ها می رفت آگاه شدند.

 

 

حجت الاسلام جاوری شهادت ائمه به دست حکام ظلم و جور را به دلیل روشنگری و روشنفکری ایشان برشمرد و گفت: تا زمانی که دستگاه خلافت عباسی که در اوج قدرت آن روز جهان بود، از ناحیه کسی احساس خطر نمی کرده غیر ممکن بوده خود را به او مشغول کند و از سوی دیگر امامان شیعه(ع) نیز توان تبلیغ علنی یا برخورداری از ثروت و یاران بسیار را نداشته اند و نها به سبب دانش بسیار آن ها از سوی خلفا مورد تعرض قرار می گرفته اند.

 

 

وی با تأکید بر لزوم تلفیق علم و عمل عنوان کرد: امامان شیعه(ع) تمام دانسته های خود از احکام اسلامی را به کار می بسته اند تا جایی که وجود مقدسشان نماد عینی تعالیم شرعی می شده است.

 

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود مدرک گرایی را عامل مخرب نظام تعلیم و تربیت و دستگاه اداری کشور برشمرد و تصریح کرد: علما و فقهای بزرگ ما در گذشته بدون هیچ گونه چشم داشت مادی و تنها به سبب احساس تکلیف شرعی برای حفظ و حراست از تعالیم اسلامی سال های طولانی به تحصیل می پرداخته اند و این شیوه باید الگوی متعلمین ما باشد.

 

 

حجت الاسلام جاوری یکی از مزایای تعلیم و تربیت در دین اسلام را هماهنگی کامل آن با روحیات و خلقیات افراد دانست و گفت: تمام تلاش های روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی در شناخت روحیات نسل های مختلف و ارائه الگوهای تربیتی است در حالی که اسلام قرن ها قبل این اقدام را انجام داده است./868/202/ب1

ارسال نظرات