۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۹۳۱۰۲
مسؤول بنیاد فرهنگی مهدی موعود شهرستان نجف‌آباد:

ولایت، حافظ شخصیت الهی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رجایی درباره اهمیت غدیرخم و مسأله ولایت، گفت: غدیرخم و گرفتن بیعت برای امام علی(ع)، همان حفظ شخصیت جامعه الهی و شخصیت افراد جامعه است که برای الهی ماندن باید پیرو امام علی(ع) بود، ولی حزب نفاق در آن دوران با تشکیل سقیفه و قبل از آن اقدام به ترور پیامبر(ص)، نسبت های ناروا به حضرت دادن و رکن اصلی جامعه را از میان بردند.
ولايت حضرت امير المومنين(ع) ، غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مجید رجایی مسؤول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شهرستان نجف‌آباد عصر امروز دوره آموزشی غدیرشناسی "با غدیر تا ظهور" که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای نجف‌‌آباد برگزار شد، درباره اهمیت غدیرخم و مسئله ولایت گفت: برای بررسی اهمیت غدیرخم که خداوند آن را به عنوان مهمترین رسالت پیامبر بیان کرده است، باید کلیدی ترین پیچ های تاریخ را بررسی کنیم.

 

وی دوران عصر جاهلیت، بعثت، غدیر، سقیفه، عاشورا و ظهور را 6 نقطه کلیدی تاریخ اسلام بیان کرد و افزود: مردم عربستان در عصر جاهلیت چنان از لحاظ فرهنگی پست و بی ارزش بودند، که هیچ یک از امپراطوران آن زمان هیچ تلاشی برای تصرف آن نداشتند و به واسطه بعثت پیامبر اکرم(ص) در طول 23 سال از عمرشان، چنان تحولی در عربستان ایجاد شد، که امپراطوران آن زمان از وجود چنین کشوری وحشت داشتند.

 

حجت الاسلام رجایی درباره عوامل تحول آفرین در مردم عصر جاهلیت که تبدیل به افرادی چون ابوذر و مقداد شدند، گفت: وجود منطق قوی وحی یا همان کلام خداوند که در قالب قرآن بر مردم آن زمان وارد شد و عامل دیگر توسط خود پیامبر بود و آن شخصیت دهی به اعراب جاهلی بود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امروز نیز یکی از وظایف اصلی ما شخصیت دهی به نسل جوان جامعه است و برای این کار ابتدا باید به خودمان شخصیت دهیم و از عوامل رسیدن به این امر، تفکر در نظام خلقت، توجه به اوامر و نواهی الهی و رسیدن به مقام خلیفه اللهی که اگر در دین‌دار و مطابق وحی زندگی کنیم، هم از لحاظ مادی و هم معنوی در دنیا به بالاترین مراتب می رسیم.

 

ولایت، حافظ شخصیت الهی جامعه است

مسؤول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شهرستان نجف‌آباد، درباره غدیر خم و به دنبال آن تشکیل سقیفه، دوره بعدی تاریخ اسلام، بیان داشت: غدیرخم و گرفتن بیعت برای حضرت علی(ع)، همان حفظ شخصیت جامعه الهی و شخصیت افراد جامعه است که برای الهی ماندن باید پیرو علی بود ولی حزب نفاق در آن دوران با تشکیل سقیفه و قبل از آن اقدام به ترور پیامبر(ص)، نسبت های ناروا به حضرت دادن، رکن اصلی جامعه را از میان بردند.

 

وی با بیان این که با تشکیل سقیفه شخصیت الهی از جامعه گرفته شد، افزود: مقام امامت بالاترین شخصیت در عالم است و شیعه یعنی پیروی در همان مسیر ولایت و سقیفه باعث شد تا جامعه آن زمان به خواب برود تا جایی که افرادی امثال معاویه و فرزندش با شیوه های مختلف شخصیت جامعه را نسبت به اهل بیت خدشه دار کردند و جامعه اسلامی از جاده نبوی و علوی منحرف شد.

 

عاشورا امتداد غدیر برای رسیدن به جامعه الهی است

حجت الاسلام رجایی عاشورا را امتداد غدیر بیان کرد و گفت: انحرافی که از غدیر شروع شد و شخصیت جامعه آن روز اسلامی را به خواب فرو برد، تنها با قیام امام حسین و شهادت یاران و فرزندانش میسر شد و باید عاشورا با تمام عظمتش اتفاق می افتاد تا تاریخ بیدار شود.

 

وی در مقایسه میان دوران امام حسین(ع) و زمان امروز افزود: گروهی از افراد در برابر بروز بعضی از ناهنجاری ها و سست شدن اعتقادات دینی مردم جامعه، این گونه تصور می کنند که انقلاب از دست رفت در حالی که انقلاب تبلوری از غدیر و عاشورا است و هیچ گاه از میان نخواهد رفت، و این خود ما هستیم که از انقلاب دور می شویم.

 

روح انقلاب هیچ گاه از مسیر اصلی خود خارج نشد و این ما هستیم که از مسیر انقلاب خارج می شویم

مسؤول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شهرستان نجف‌آباد، در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل این گونه تفکرات، مقطعی فکر کردن است و انقلاب حرکتی است که در دلها ایجاد شده است و شاید بعضی افراد اصلا با روح انقلاب نباشند، اما ما باید جایگاه خودمان را در مسیر تاریخ پیدا کنیم همان گونه که پیامبر از آن اعراب جاهلی، افرادی چون مقداد و ابوذر تربیت کرد، جوانان این کشور کمتر نیستند و این از کوتاهی ما است.

 

وی با این بیان که هیچ گاه ملاک دین، کمیت نبوده، افزود: ملاک دین کیفیت است همان گونه که در صحرای کربلا حضرت تنها با 72 تن از یاران اسلام را بار دیگر احیاء کرد و تاریخ را تکان داد و در چنین شرایطی ما باید مواظب خودمان باشیم که از لحاظ اعتقادی در چه جایگاهی قرار گرفته ایم.

 

درس اصلی بعثت، غدیر و عاشورا، انتظار برای ظهور است

حجت الاسلام رجایی با بیان این که هدف تمام نقاط تاریخ رسیدن به نقطه پایانی یا همان ظهور است، بیان داشت: روح تاریخ با تمام این اتفاقات به سمت مسیر خود حرکت می کند تا به نقطه ظهور برسد و برای رسیدن به آن نقطه باید جامعه جهانی بفهمد که از خط ولایت جدا شده است و درس اصلی بعثت، غدیر و عاشورا، انتظار برای ظهور است.

 

وی در ادامه بیان داشت: منتظر بودن با خودسازی حاصل می شود و باید سبک زندگی های خود را به سمت مهدوی شدن پیش ببریم و از تاریخ درس بگیریم که اگر روزی در غدیر، بیعت کنندگان بر سر پیمان خود نمانند، ما پای بیعتمان با امام زمان بایستیم./1306/202/ب3

ارسال نظرات