۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۲۹۴۸۵۲

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ بهرمندی بیش از 8 هزار فراگیر از کلاس های قرآنی آستان قدس رضوی، بهره مندی پ‍ژوهشگران از 10 هزار منبع اطلاعاتی کتابخانه رضوی، پیوستن «در آسمان هشتم» از آنتن خندوانه به جمع خانواده های ایرانی، بهره مندی بیش از 900 هزار نفر در جلسات «دین، نشاط، زندگی» و برگزاری50 محفل قرآنی کودک و نوجوان در حرم رضوی از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در شش ماه نخست امسال بیش از 10 هزار و 200 عنوان منبع اطلاعاتی اعم از کتاب و فایل دیجیتال در تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات آستان قدس رضوی از سوی پژوهشگران مورد استفاده قرار گرفت.

 

مسؤول تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات سازمان کتابخانه ‌ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، افزون بر 800 نفر مراجعه کننده از خدمات و منابع این کتابخانه تخصصی استفاده کردند.

 

محمدعلی رمضانی عنوان کرد: در حال حاضر، امکان دسترسی به بیش از 8 هزار و 500 نسخه کتاب چاپی، 205 جلد پایان نامه و نزدیک به 200 هزار عنوان منبع دیجیتالی همچون نسخه خطی، چاپ سنگی، چاپی نفیس، پایان نامه و ...  در تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد.

 

وی افزود: تالار محققان منابع خطی برای استفاده فهرست‌ نگاران، کتاب ‌شناسان، استادان، دانش ‌پژوهان، نویسندگان و دانشجویان دانشگاه‌ ها، حوزه‌ های علمیه و مؤسسات فرهنگی و پژوهشی معتبر در نظر گرفته شده است.

 

مسؤول تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات سازمان کتابخانه ‌ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مراجعان می‌ توانند به صورت حضوری و غیرحضوری و با تأیید مسؤولان اداره مخطوطات آستان قدس رضوی از خدمات متنوع این تالار استفاده کنند.

 

رمضانی متذکر می شود: تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات آستان قدس رضوی از شنبه تا پنج ‌شنبه (به استثنای روزهای تعطیل رسمی) از ساعت 30/7 تا 45/18 در طبقه‌ی یک کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای پژوهشگران علاقه ‌مند به کتب خطی و چاپ سنگی است.

 

«در آسمان هشتم» از آنتن خندوانه به جمع خانواده ها پیوست

نماهنگ «در آسمان هشتم» برای اولین بار از شبکه نسیم و از برنامه خندوانه پخش شد.

 

نماهنگ در آسمان هشتم برای اولین بار و به مناسبت عید سعید غدیر خم، سوار بر امواج شبکه نسیم به منازل خانواده های ایرانی رفت.

 

این نماهنگ که حاوی تصاویر هوایی حرم مطهر رضوی است، در شب و روز میلاد حضرت رضا(ع) با استفاده از دوربین های هوایی و به همت اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی تصویربرداری و تدوین شده است.

 

نماهنگ «در آسمان هشتم» به مدت 4 دقیقه و 32 ثانیه با نوای موسیقی امام رضا(ع) مجید اخشابی بر روی تصاویر ضبط شده از حرم مطهر رضوی تدوین شده است که در اعیاد و مناسبت های بعدی برای پخش از شبکه های مختلف ارسال خواهد شد.

 

بهره مندی بیش از 8 هزار فراگیر از کلاس های قرآنی رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از هشت هزار و 200 فراگیر از کلاس های قرآنی آستان قدس رضوی بهره مند شدند.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این خبر ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 342 کلاس قرآنی در دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی و 80  حسینیه و مسجد در سطح شهر مشهد برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این فراگیران از کلاس های «روخوانی»، «روانخوانی»، «تجوید مقدماتی»، «تجوید تکمیلی»، «ترتیل»، «صوت و لحن» و «حفظ» بهره مند شده اند، تصریح کرد: بیش از 160 مربی قرآنی ما را در آموزش این مفاهیم قرآنی یاری کرده اند.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در دو ترم بهار و تابستان اقدام به ثبت نام کلاس های قرآنی کرده است، مطرح کرد: در فصل تابستان کلاس های قرآنی از استقبال بیشتری برخوردار بود، تا جایی که بیش از نیمی از فراگیران قرآنی را دانش آموزان در مقاطع مختلف سنی تشکیل می دادند.

 

بهره مندی بیش از 900 هزار نفر در جلسات «دین، نشاط، زندگی»

بیش از 900 هزار نفر از سلسله جلسات «دین، نشاط، زندگی» امسال از آن ها حرم رضوی بهره مند شدند که طی آن بیش از پنج سوال تربیتی و مشاوره ای گردآوری  شد.

 

در 104 جلسه برنامه «دین، نشاط، زندگی» حرم مطهر رضوی بیش از پنج هزار و 500 سوال از سوی زائران حرم مطهر رضوی جمع آوری شد.

 

تمام این سوالات از سوی زائران حاضر در جلسات جمع آوری شده است که در هر برنامه از سوی کارشناس متخصص به تعدادی از آن ها پاسخ داده می شد.

 

سوالات جمع آوری شده مرتبط با موضوعات جلسات برنامه «دین، نشاط، زندگی» است که بیشتر این سوالات شامل موضوعات تربیتی،‌ ازدواج،‌ مشکلات همسران،‌ سبک زندگی و برخی از مسائل اعتقادی می شود.

 

سوالات جمع آوری شده، دسته بندی می شود و موضوعاتی که بیشتر مورد سوال قرار گرفته،‌ به عنوان موضوعات کاربردی در دیگر برنامه های اداره پاسخگویی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یادآور می شود، سلسله جلسات «دین، نشاط، زندگی» با هدف ارتقای سطح معلومات دینی آحاد مردم، در نیمه اول هر سال از سوی اداره پاسخگویی به سؤوالات دینی و اطلاع رسانی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در حرم امام رضا برگزار می شود.

 

برگزاری50 محفل قرآنی کودک و نوجوان در حرم رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای امسال  تا کنون بیش از  50 محفل قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی گفت: اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی هر هفته برنامه‌های متنوع و مختلفی ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته که برگزاری «محفل قرآنی» یکی از این برنامه‌هاست.

 

 وی با بیان اینکه این محافل ویژه کودکان شش تا 14 سال برگزار می‌شود، ابراز کرد: بیش از 14 هزار و 713 زائر کودک از برنامه های محافل  قرآنی بهره مند شدند.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: این معاونت، محافل قرآنی را با هدف جذب کودکان و نوجوانان به برنامه‌های قرآنی و علاقه‌مند کردن آنان به یادگیری قرآن، برنامه‌های متنوعی را در راستای آموزش مفاهیم دینی در قالب قصه‌، نمایش، مسابقه، تواشیح، مدیحه سرایی، معماها و دانستنی‌های قرآن با حضور کارشناسان مجرب قرآنی برگزار می‌کند.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی یاداور شد: آموزش قرآن، آداب زیارت، صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، احکام نماز و وضو، دانستنی‌های قرآن، آیات و احادیث کاربردی، امام‌شناسی و سیره ائمه(ع)  از دیگر موضوعاتی است که در این جنگ های قرآنی برای کودکان اجرا می شود./1308/203/ب1

ارسال نظرات