۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۲۹۵۰۹۲
حجت الاسلام گنجی مطرح کرد؛

برخی روشنفکران در فهم فرهنگ کربلا مشکل دارند

خبرگزاری رساـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در تاریخ واقعه ای مانند کربلا رخ نداده است، گفت: کربلا فرهنگ کامل و جامع برای کودکان، جوانان، مردان، زنان، و همه افراد و اقشار مختلف مردم است.
حجت الاسلام گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین گنجی، استاد حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی کتاب سردار شهید قربانی که در مسجد امام حسن مجتبی واقع در خیابان 15 خرداد کوچه 25 برگزارشد بیان داشت: کربلا یک حادثه نیست بلکه یک فرهنگ است.

 

وی ادامه داد: گاهی بعضی روشنفکران بیان می کنند بیش از هزارو دویست و اندی از حادثه کربلا گذشته است؛ بنابراین به چه دلیل باید کربلا را مطرح کرد و زنده نگه داشت؛ اشتباه این افراد این است که کربلا را حادثه می دانند.

 

حجت الاسلام گنجی با بیان این که در تاریخ واقعه ای مانند کربلا رخ نداده است، گفت: کربلا فرهنگ کامل و جامع برای کودکان، جوانان، مردان، زنان، و همه افراد و اقشار مختلف مردم است.

 

وی ادامه داد: کربلا فرهنگ کامل و جامع برای همه جهانیان است و در اسلام خلاصه نمی شود و گاندی که هندوستان را از دست انگلیس نجات داده است در مورد عوامل نجات می گوید با مطالعه تاریخ کربلا راه پیروزی و شکست را آموختم و بعد ادامه می دهد مردم هندوستان هرچه که داریم از کربلا داریم.

 

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که هرکس بخواهد صاحب فرهنگ شود باید گذری به کربلا داشته باشد، بیان داشت: محمد شحاده یکی از رهبران فلسطین  به طور مداوم در سخنرانی هایش همه آزادگان عالم را به پیشوای آزادگان امام حسین(ع) و  انتظار امام دوازدهم شیعان دعوت می کرد.

 

وی با طرح سؤال مبنی بر این که چگونه می شود از فرهنگ کربلا بهره برد، گفت: در عمل به ابعاد کربلا مردم به چند دسته تقسیم می شوند که هرکدام به یک بعد از ابعاد کربلا عمل می کنند بنابر این به موفقیت دست پیدا نمی کنند.

 

حجت الاسلام گنجی ادامه داد: برخی افراد فقط بعد عقلانی کربلا را دریافت می کنند و این گروه با مداح اهلبیت مخالف هستند در حالی که ائمه معصوم(ع) به مداحان احترام می گذاشتند گرچه برخی از مداحان راه را اشتباه رفته اند.

 

وی با بیان این که برخی افراد جهت شور کربلا را دریافت می کنند، اظهارداشت: انسان دارای دو جنبه عقلانی و شور است که جنبه عقلانی مربوط به مغز و جنبه شور مربوط به دل است، انسانی به موفقیت دست پیدا خواهد کرد که هردو جنبه عقلانی و شور را دریافت کند.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان ساخت: برخی از مردم نیز جنبه شکم کربلا را دریافت کرده اند البته غذا خوردن در جلسات امام حسین(ع) مذموم نیست بلکه پوست و گوشت بدن باید با این غذای متبرک رشد کند.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: همان گونه که کشتی حضرت نوح(ع) سه طبقه داشت و مؤمنان که تعداد آنها 72 نفر بود در طبقه نخست و حیوانات اهلی در طبقه دوم و حیوانات وحشی در طبقه سوم  قرار داشتند کشتی امام حسین(ع) نیز سه طبقه دارد با این تفاوت که همه مسافران این کشتی انسان هستند.

 

حجت الاسلام گنجی اضافه کرد: اشخاصی که هر دو جنبه عقلانی و شور کربلا را دریافت کرده اند در طبقه نخست و افرادی که فقط جنبه عقلانی یا شور را دریافت کرده اند در طبقه دوم و افرادی که جنبه مادی را دریافت کرده اند در طبقه سوم این کشتی قرار دارند./1324/پ202/س

ارسال نظرات