۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۹۶۳۹۳
حجت‌الاسلام پناهیان:

ولایت تعیین‌ کننده میزان آزادی در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: دین اسلام چیزی به عنوان آزادی مطلق را قبول ندارد زیرا با این روش به بشریت ظلم می‌شود امروز آنچه در غرب از آزادی تجربه شده ظلم به بشریت بوده است، اسلام می‌گوید شما نروید سراغ آزادی بلکه سراغ تعیین کننده میزان آزادی و تضمین‌کننده آن بروید که ولایت است.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) که در مسجد دانشگاه تهران، ضمن عرض تسلیت این ایام گفت: آنچه امروز از حقوق بشر، عدالت یا آزادی تنها به عنوان شعار برای انسان‌ها مطرح می‌شود با ظهور حضرت مهدی(عج) به حقیقت اجرایی می‌شود.

 

وی افزود: شعار استقلال و آزادی را انقلاب اسلامی ایران به عنوان شعار کلیدی مطرح کرده است، در اسلام با صراحت به مفهوم آزادی تاکید نشده اما عملا به آن پرداخته شده است، مبنای مفهوم حقوق بشر یا کرامت انسانی در دین اسلام است.

 

وجود پیامبر رحمت(ص) اصل کرامت انسانی را معنا می‌کند

استاد حوزه در ادامه عنوان کرد: یک نمونه کرامت انسانی پیامبر(ص) به عنوان رحمتی برای عالم حتی برای کفار است که با این رحمت بودن خود کرامت انسانی را معنا می‌کند یعنی خداوند با وجود پیامبر اسلام(ص) به کفار فرصت فکر یا حتی مخالفت کردن را داد به این روش در دین اسلام بیش از سایر ادیان امکان مخالفت تعبیه شده است.

 

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار داشت: در قرآن نام ائمه اطهار(ع) آورده نشده تا مردم خود آنها را بفهمند خداوند پیامبر(ص) را به روشی مبعوث کرد که با اشاره صحبت کند و به این طریق مهلت بیشتری به کافران برای مخالفت با ایشان داده شود زیرا اگر پیامبر(ص) صریح دستورات الهی را بیان می‌کردند بر کافران عذاب سریع نازل می‌شد اما خداوند با بیان اشاره‌ای به آنها فرصت فکر کردن داد.

 

وی افزود: یکی از فلسفه‌های طرح پلورالیزیم برای این بود که جنگ ادیان پیش نیاید و اشخاص با یقین به اعتقادات خود دیگران را نکشد اما نظام ارزشی دین اسلام کامل‌تر از همه تفکرات فلسفی با سبک نگاه فرصت دادن اصل کرامت انسانی را حفظ کرده است.

 

در اسلام به اصل کرامت انسان تصریح شده است

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: در اسلام به اصل کرامت انسان تصریح شده است خداوند با مبعوث کردن پیامبر رحمت جای فرصت را گذاشته است آن زمان که خداوند در قرآن خود به پیامبر(ص) می‌فرماید: ای پیامبر تو بر آنان سیطره نداری و فقط مذکر هستی این نشان از حفظ کرامت انسانی دارد.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: دین اسلام چیزی به عنوان آزادی مطلق را قبول ندارد زیرا با این روش به بشریت ظلم می‌شود امروز آنچه در غرب از آزادی تجربه شده ظلم به بشریت بوده است، اسلام می‌گوید شما نروید سراغ آزادی بلکه سراغ تعیین کننده میزان آزادی و تضمین‌کننده آن بروید که ولایت است.

 

وی بیان داشت: آنچه امروز به عنوان دموکراسی در غرب وجود دارد بیشتر از دولت‌های دیکتاتوری به بشریت ظلم کرده است همین امروز اگر حمایت دموکراسی از دیکتاتورهای منطقه نبود آیا ظلمی بیشتر از این به بشر می‌شد. /807/202/ب3

ارسال نظرات