۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۲۹۸۵
کارشناس مذهبی:

مسأله جمعی قیام امام حسین، پاسخ به دعوت مردم بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ادیب با اشاره به اینکه مسأله جمعی قیام امام حسین (ع) مسأله پاسخ به دعوت مردم است، گفت: مسأله جمعی قیام عاشورا این است که مردم کوفه از امام حسین(ع) دعوت کردند و موضوع حمایت از امام حسین(ع) را مطرح کردند ولی نکته قیام امام حسین(ع) اینجا بود که امام حسین (ع) هیچ علاقه ای به خلافت مسلمین نداشتند، یعنی مسأله پاسخ به دعوت مردم برای امام حسین (ع) مطرح است.
مسأله جمعی قیام امام حسین، پاسخ به دعوت مردم بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود ادیب کارشناس مذهبی، شامگاه دوشنبه 25 آبان ماه در ششمین دوره سالیانه گفت‌وگوی سوگواری که در باشگاه اندیشه برگزار شد، با اشاره به اینکه استقامت در مقابل ایالی کفر ضرورت یک جامعه اسلامی است اظهار داشت: مسأله استقامت فردی سید الشهدا، مسأله آمادگی او برای پرداختن هر هزینه ای ولو شهادت برای مقابله با حکومت یزید یک موضوع است و مسأله حرکت امام حسین (ع) به کوفه تصمیم گیری حضرت برای یک عمل جمعی در پاسخ به مردم کوفه بعد دیگری از این مسأله است.

 

این کارشناس مذهبی افزود: امام حسین(ع) اعلام می کند برای طغیان و زیاده خواهی عروج نمی کنم بلکه قصدم خروج از مدینه است، اینجا مسأله شخصی امام حسین (ع) مطرح است و به هیچ قیمتی حاضر به بیعت با یزید نیست. امام حسین (ع) به حسب وظیفه شخصی که داشت عمل کرد.

 

حجت الاسلام ادیب تصریح کرد: امام حسین(ع) به عالمیان آموخت اگر حاکم ستمگری خواست حرام خدا را حلال کند و پیمان های الهی و سنت های پیامبر مخالفت کرد و در میان مسلمانان به ظلم عمل کرد و هیچ کسی با حاکم آن حکومت مخالفت نکند آن جامعه به سرنوشت آن حاکم زورگو دچار خواهد شد.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه رای و نظر ملت در بحث قیام امام حسین (ع) نیازمند توجه به دو مقوله است، اظهار داشت: مسأله قیام در بحث فردی عبارت است از اینکه امام حسین (ع) بنابر وظیفه ای که احساس می کرد تصمیم به مقابله با یزید گرفته است، لزوما قیام نظامی نبوده است، هدف امام حسین(ع) از قیام نه گفتن به پیشنهاد بیعت یزید است تا جایی که امام حسین(ع) در نهایت عزت و استفامت تن به شهادت می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه مسأله جمعی قیام امام حسین (ع) مسأله پاسخ به دعوت مردم است، افزود: مسأله جمعی قیام عاشورا این است که مردم کوفه از امام  حسین(ع) دعوت کردند و موضوع حمایت از امام حسین(ع) را مطرح کردند ولی نکته قیام  امام حسین(ع) اینجا بود که امام حسین (ع) هیچ علاقه ای به خلافت مسلمین نداشتند، یعنی مسأله پاسخ به دعوت مردم برای امام حسین (ع) مطرح است.

 

حجت الاسلام ادیب در پایان خاطرنشان کرد: مواضین امام در مسأله بیعت استقامت در مقابل نحوه حکومت داری و شخصیت منفور یزید بود، امام سعی داشت پایداری فردی کند به هر قیمتی به عنوان یک وظیفه که احساس می کرد نیاز است انجام دهد./817/202/ب3

  

ارسال نظرات