عرصه جهانی نیازمند ابزار جهانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صبح امروز در جلسه بررسی شیوه های نوین تبلیغ در عرصه فضای مجازی و رسانه ویژه مبلغات، با بیان مقدمه ای درباره جایگاه تبلیغ در عصر حاضر، عنوان کرد: تبلیغ یعنی رساندن پیام خدا به مردم.
وی در ادامه با اشاره به بخشی از آیه نفر، یعنی آیه 122 سوره توبه که می فرماید: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» ابراز داشت: لازمه تبلیغ بنابر آیه شریفه نفر، تفقه در دین و بعد از آن برگشت و ابلاغ و انذار مردم است که از ملزومات آن، استفاده از ابزار تبلیغ است که به دلیل استفاده در این جهت قداست پیدا می کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در عرصه تبلیغ شیوه های خوبی مانند تبلیغ شفاهی وجود دارد که گاهی محدودیت و اشکال هایی در این زمینه به وجود می آید که امکان چنین تبلیغی گرفته می شود.
حجت الاسلام قطبی افزود: امام خمینی(ره) در سال 42 دستگیر و به عراق و بعد از آن به پاریس تبعید شدند، ایشان باید پیام سیاسی خود را به مردم می رساندند و حاکمیت دینی را از پاریس اداره می کردند، از این رو ایشان نخستین کسی بودند که از تبلیغ نوین دینی کمک گرفتند در عرصه جهانی ابزار هم باید جهانی و پیام و سخنرانی های ایشان از طریق نوار و اعلامیه ها به دست یاران ایشان در ایران می رسید که با مشقت های فراوان و نبود امکانات آنها را منتشر می کردند، که اثر آن را همگان مشاهده کردیم.
وی با تأکید بر این که در عرصه جهانی ابزار هم باید جهانی باشد، افزود: در حال حاضر عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال است و ارتباطات جهانی وسیع است و نمی توان خودمان را به جلسات خانگی محدود کنیم، امروزه هیچ خبری قابل نشر نیست مگر در کمتر از سه دقیقه تمام دنیا خبردار می شود مانند حادثه تروریستی اخیر پاریس که زمان فیلمبرداری تا دریافت آن در دنیای ارتباطات کمتر از سه دقیقه طول کشید.
رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب از این ابزار برای رساندن پیام خود به جوانان اروپا و آمریکای لاتین استفاده کردند و دیدیم در کمتر از یک ماه بسیاری از مخاطبان به این پیام لبیک دادند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی از وجود 24 هزار مخاطب نرم افزار تلگرام در ایران خبر داد خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای تبلیغ استفاده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام است و این در حالی است که هر عضو می تواند کانال بسازد و بطور نامحدود عضو داشته باشد مانند کانال سردار سلیمانی که قریب به 14000 مخاطب دارد، اینها فرصت است و باید آن را مغتنم بشماریم.
وی با بیان این که در حال حاضر درحوزه صنایع فرهنگی، تبلیغ را برپایه فعالیت می دانیم، گفت: نوع دوم تبلیغ بر پایه خدمات است، مانند پزشکی که در مطب می نشیند و دیگران به او مراجعه می کنند و فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مرکز ملّی پاسخگویی از این مقوله است که متأسفانه در زمینه خدمات تبلیغی کم کار صورت گرفته است.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به این که نوع سوم تبلیغ، تبلیغ محصول محور است، گفت: مانند این که از مطالعه و بررسی کمبود های موجود محصولی را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم که می توان قلم قرآنی را مثال زد که نیم میلیون از آن در ایران بفروش رفته است.
وی گفت: باید در زمینه رشد صنایع فرهنگی تلاش کنیم و کافی است نگاهی به آمارها انداخته شود تا متوجه اهمیت کار شویم مثلا طبق آمار سالانه 25 میلیون زائر از مشهد مقدس زیارت می کنند و طبق آمار یک میلیارد و پانصد میلیون سوغات از مغازه های اطراف حرم خرید می شود که 50درصد از این محصولات چینی است.
رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی ادامه داد: چینی ها در این زمینه فکر کرده اند، ولی ما بجای این که محصول زائر محور باشد و فرزندان ما با دیدن این سوغات دلش برای حرم رضوی پر بزند متأسفانه مشتاق یادگیری حرکات موزون عروسکی می شود که ما برای او سوغات آورده ایم.
وی در پایان با تأکید بر این که در حوزه سنت های دینی غفلت کرده ایم، گفت: در سنت های آئینی، رسانه های خوبی وجود دارد و همچنین درحوزه خانواده که یکی از رسانه هایش سفره است، که در کنار آن پیوندهای خانوادگی تقویت می شود./939/202/ب1