همافزایی فقه و علوم اجتماعی راهگشای مشکلات جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود تقی زاده داوری، رییس مؤسسه شیعه شناسی، عصر امروز در نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط تاریخی که مربوط به قاجاریه است دارالفنون که دانشگاهی به سبک نوین بود تأسیس شد و به تدریج دنبالههایی هم داشت و عالمان و فارق التحصیلان دارالفنون به حوزویان میگفتند که شما از زمان خود عقب هستید و از دانش روز بی خبر هستید و از آن طرف هم حوزویان میگفتند که شما از تعهد و دین داری بری هستید و این برچسب های اولیه دو طرف است.
وی افزود: برخی در حوزه میگفتند ما چه نیازی به دانش غرب داریم و همه چیز در این جا داریم و نوشتههای احمد کسروی هم انتقاداتی را به حوزه سنتی مطرح کرد؛ این دو جریان جدای از هم تداوم تاریخی خود را ادامه دادند و برخی بزرگان هم به دنبال راهی برای حل این معضل بوده اند که مفید فایده نبود.
حجت الاسلام تقی زاده یادآور شد: در زمان دکتر شریعتی این چالش میان حوزه و دانشگاه تشدید شد، اما امام خمینی(ره) به شدت با این مسأله مخالف بود و میگفت این مسأله باید بعد از پیروزی انقلاب مطرح شود؛ زیرا انقلابیون را پراکنده میکند و خود امام بعد از شهادت دکتر مفتح بحث وحدت را مطرح کرد و همکاریهایی را پدید آورد.
وی اظهار داشت: دانش مدرن دانش توصیفی است که طبیعت را توصیف میکند و با علت یابی هر رفتار و تغییر به دنبال نتیجه گیری میرود؛ در حالی که دانش دینی، تفصیلی است و با محوریت متون مقدس به تفصیل آن میپردازد؛ در نتیجه این دو دانش از نظر روشی با هم متفاوت هستند.
استاد دانشگاه قم تأکید کرد: در دانش دینی متن مقدس است، اما در دانش مدرن هیچ چیز مقدسی وجود ندارد و این سبب تفاوت اساسی در این دو دانش است.
وی با بیان این که این دو حیطه متفاوت از علم باید بار مشترکی را بردارند و آن حکومت داری است، اظهار داشت: علم مدرن به دنبال آزمون و خطا است و از روشهای تجربی استفاده می کند و علوم دینی با استفاده از متون مقدس به دنبال اداره جامعه است.
رییس مؤسسه شیعه شناسی افزود: برای اداره جامعه از طریق دانش دینی باید به فقه حکومتی و فقه اجتماعی تأکید کرد که متأسفانه در حوزه کم کار شده است و به روز نیست.
وی با بیان این که امام خمینی(ره) برای بروز کردن فقه تلاش زیادی کرد، تصریح کرد: در الهیات و فلسفه و علوم اجتماعی باید تغییرات کافی انجام شود؛ به صورتی که آنچه فقه در باب تعاملات، عدالت و قوانین اجتماعی میگوید باید با آنچه فلسفه و علوم اجتماعی روز می گوید هم سنخ باشد، تا بتوانند با هم به نتیجه برسند و بار حکومت را بردارند./843/پ202/ف2