۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۰۴۸۱۲
ویژه ایام اربعین؛

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ برپایی موکب خادمان رضوی در راهپیمایی اربعین حسینی، اعزام نخستین گروه خادمان بارگاه منور رضوی، توزیع بالغ بر سه 3 میلیون بسته محصولات غذایی رضوی، توزیع محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در موکب‌های اربعین حسینی و اهدای پرچم متبرک آستان قدس رضوی در موکب‌های اربعین حسینی از عناوین اخبار مرتبط با راهپیمایی عظیم اربعین حسینی از حرم مطهری رضوی است.
اعزام خادمان رضوي به کربلاي معلي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی عزیزیان قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از حضور خادمان آستان قدس رضوی و برپایی موکب خدمت رسانی در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی خبر داد.

 

وی در دیدار خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) که در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی حضور می یابند، افزود: امسال در راهپیمایی عظیم اربعین خدام بارگاه منور رضوی برای خدمت رسانی به زائران شرکت کرده و در قالب کاروانی مسیر بین نجف تا کربلا را همراه خیل عظیم زائران با پای پیاده می‌پیمایند.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای قبول مسؤولیت قائم مقامی و در زمان انتصاب معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین همواره بر ضرورت تکریم زائران از سوی خادمان و اکرام خادمان آستان مقدس حضرت رضا(ع) از سوی مدیران آستان تأکید کرده‌ام، اظهار کرد: در همین راستا نیز برای حضور پر رنگ و محترمانه خادمان در راهپیمایی اربعین حسینی در کربلا با کسب اجازه از تولیت عظمای آستان قدس رضوی مقرر شد گروهی از خادمان بارگاه منور رضوی در این راهپیمایی شرکت کنند.

 

عزیزیان با اشاره به اینکه امسال اولین سال حضور خادمان در مراسم اربعین حسینی در کشور عراق است، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای این سفر اندیشیده و اقدامات اولیه نیز انجام شده است. البته در این مسیر با توجه به اعزام با پای پیاده، سختی‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که قطعا خادمان با سعه صدر همراهی خواهند داشت.

 

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در این زمینه در فرصتی کم و با برنامه‌ریزی لازم انجام شد، گفت: از آنجا که به دنبال این بودیم که این حرکت معنوی شکل بگیرد، کار با عشق و ارادت و جدا از همه مسائل تبلیغاتی پیگیری و وارد فرایند اجرا شد.

 

عزیزیان هم چنین با تاکید بر اینکه ما پرچم دار و نوکر بارگاه ثامن الحجج(ع) هستیم، خطاب به خادمان گفت: شما قرار است همراه انبوه جمعیت زائران اربعین حسینی حضور داشته باشید و قطعا نائب الزیاره همه کسانی که در این جمع حضور ندارند نیز خواهید بود.

 

وی به خادمان توصیه کرد در این زیارت به دور از همه مشغله‌های دنیوی، از فرصت پیش آمده استفاده کنند و در این مسیر همراه با ذکر و دعا برای سعادت دنیا و آخرت همه مسلمانان و نیز برای پیشرفت و آبادانی کشور از ائمه معصومین علیهم السلام استمداد طلبند.

 

قائم مقام تولیت آستان قد س رضوی در بخش دیگری از سخنانش به حضور بیش از 20 میلیون نفر از حدود 60 ملیت در راهپیمایی اربعین حسینی سال گذشته اشاره و عنوان کرد: آنچه ما از این مراسم دیدیم و شنیدیم نشان از یک حرکت عظیم و بی نظیر داشت.

 

وی حضور پرشمار زائران ایرانی در این مراسم را یادآور شد و گفت: یکی از اتفاقات مهم و بی نظیری که سال گذشته به وقوع پیوست ولی مورد توجه قرار نگرفت، این بود که مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند مانع پیوندهای دینی و اعتقادی باشد و در واقع ملت‌های دو کشور ایران و عراق و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سراسر جهان با هم جمع شدند و آن اتفاق بزرگ در جهان اسلام را رقم زدند. ولی این اتفاق عظیم از چشم رسانه‌های بین المللی دور ماند و یا اینکه از سر عمد به آن پرداخته نشد.

 

توزیع بالغ بر 3 میلیون بسته محصولات غذایی رضوی

عزیزیان هم چنین از همکاری آستان قدس رضوی با ستاد استانی اربعین به منظور ارتقای سطح خدمت رسانی به زائران خبر داد و گفت: علاوه بر موکب‌هایی که به همت آستان قدس رضوی و با حضور خادمان در مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شود، با موافقت و دستور تولیت عظما، چندین تریلی حامل محصولات شرکت‌های نان قدس و لبنی رضوی نیز در اختیار ستاد اربعین و موکب‌های آستان قرار می‌گیرد و در میان زائران توزیع خواهد شد.

 

وی هم چنین درباره برنامه‌های فرهنگی پیش بینی شده نیز تصریح کرد: اقدامات فرهنگی در قالب بسته‌های چند رسانه‌ای نیز در راستای تعمیق فرهنگ دینی و معارف اهل بیت (ع) توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی پیش بینی شده و اجرا می شود.

 

عزیزیان هم چنین در این نشست از خادمان حاضر خواست نظرات خود را در راستای بهبود برنامه‌های پیش بینی شده ارائه دهند که تعدادی از خدام نکات مورد نظرشان را مطرح کردند و عده‌ای نیز سوالاتی را طرح کردند که قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به آن‌ها پاسخ گفت.

 

اعزام نخستین گروه خادمان رضوی به کربلا

اولین گروه از خادمان بارگاه منور رضوی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، عازم کربلای معلی شدند.

 

آئین بدرقه کاروان خادمان بارگاه منور رضوی سه شنبه شب، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در رواق مبارکه دارالکرامه و صحن آزادی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

 

در این مراسم پس از مرثیه سرایی ذاکر اهل بیت(ع)؛ علی خوش چهره، خادمان بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) با عرض ارادت و کسب اجازه از محضر ولی نعمتشان در صحن آزادی گردهم آمدند و پس از قرائت صلوات خاصه در میان اشک شوق زائران و مجاوران به سمت فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد حرکت کردند.

 

در حاشیه مراسم بدرقه خادمان اعزامی به راهپیمایی اربعین حسینی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به خبرنگار ما گفت: برای نخستین بار و با حمایت های بی‌دریغ آیت الله واعظ طبسی؛ تولیت عظمای آستان قدس رضوی و پیگیری های ویژه قائم مقام محترم، اولین گروه از خدمه بارگاه منور امام رضا(ع) برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به عتبات عالیات اعزام شدند.

 

سید خلیل منبتی تصریح کرد: در حال حاضر 46 نفر از خادمان بارگاه منور رضوی برای انجام کارهای مقدماتی و برپایی 4 موکب در مسیر نجف تا کربلا اعزام شدند و 168 خادم دیگر نیز در روزهای آتی به نجف اشرف رهسپار می گردند.

 

وی با بیان این مطلب که 30 تریلر و کامیون حاوی بسته های مواد غذایی اهدایی آستان قدس رضوی که در شرکت‌های وابسته به این آستان مقدس تولید شده، وارد کشور عراق شده اند، افزود: خادمان امام رضا(ع) با به اهتزاز درآوردن پرچم گنبد و بارگاه حرم مطهر رضوی و توزیع بسته بندی های متبرک، مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را با شمیم رضوی معطر می‌کنند.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تاکید کرد: افراد اعزامی از بین 6 هزار و 500 نفر از خدام به صورت قرعه کشی انتخاب شده اند و همگی با لباس متحدالشکل خدمت در این راهپیمایی شرکت می کنند.

 

منبتی همچنین یادآور شد: با همکاری معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی و اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی تیم فرهنگی و خبری متشکل از روحانیون، قاریان، مداحان و خبرنگاران حرم مطهر رضوی برای برگزاری حلقه های معرفت، جلسات قرآن، برپایی عزاداری و پوشش خبری مناسب به همراه خدمه به کربلای حسینی اعزام می شوند.

 

توزیع محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در موکب‌های اربعین حسینی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، از توزیع و عرضه محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در موکب ‌های اربعین حسینی خبر داد.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، آستان قدس رضوی با ساماندهی موکب ها، خود را برای ارائه خدمات به زائران حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آماده کرده است.

 

وی با اشاره به فعالیت فرهنگی این آستان مقدس در اربعین حسینی، بیان کرد: هدف ما این است تا در این مراسم بزرگ معنوی با محوریت مأموریت های فرهنگی، پررنگ تر عمل کنیم.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: ارائه محصولات فرهنگی با ظرفیت یک میلیون نفر از جمله خدمات فرهنگی است که در این هیئت ها به زائران کربلا عرضه می شود.

 

وی افزود: تأمین و آماده‌سازی سه دستگاه اشتراک محتوای پیام آفتاب، بارگذاری محتوا در دستگاه‌های وای فای با محوریت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) از قبیل تصاویر، محتوای صوتی، کتاب الکترونیکیPDF به چهار زبان عربی، انگلیسی، اردو و آذری و کتب و نرم‌افزارهای موبایلی فارسی و کلیپ از جمله خدمات فرهنگی است که در این موکب ها به زائران امام حسین(ع) ارائه می‌شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: آستان قدس رضوی آمادگی دارد تا 300 موکب را ساماندهی کند و به آن‌ها خدمات لازم را ارائه دهد، همچنین قرار است آستان قدس رضوی حداقل چهار موکب به فاصله 20 کیلومتر از یکدیگر داشته باشد که یکی از موکب‌ها در مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی(ع) در 13 کیلومتری کربلا قرار دارد.

 

اهدای پرچم متبرک آستان قدس رضوی در موکب‌های اربعین حسینی

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از اهدای پرچم های متبرک آستان قدس رضوی همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در موکب‌های کربلا خبر داد.

 

حجت الاسلام سیدجلال حسینی گفت: در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، آستان مقدس رضوی با برپایی موکب ها در مسیر کربلا تلاش دارد با ارائه خدمات متنوع، پذیرای زائران حسینی به شکل مطلوب و شایسته باشد.

 

وی با اشاره به اقدامات تدارک دیده شده در موکب ‌های کاروان‌ های پیاده اربعین، بیان کرد: یک هزار پرده مخمل مزین به حدیث و نام مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، 95 کتاب و نرم ‌افزار موبایل و پخش 35 کلیپ تصویری به زبان های عربی و فارسی در موکب های آستان قدس رضوی به زائران پیاده کاروان های زیارتی عرضه می شود.

 

دبیرشورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: به همین منظور سه کارشناس فنی برای راهبری تجهیزات و ارائه خدمات فرهنگی و فنی به 3 موکب مستقر حضور خواهند داشت.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: همچنین 76 ویدئو کلیپ و فایل‌ تصویری با محوریت امام حسین(ع)، محرم و صفر به زبان ‌های فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی، 65 کتاب الکترونیکی پی دی اف به چهار زبان عربی، انگلیسی، اردو و آذری از طریق دستگاه‌های وای فای ارائه می شود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: امسال حضور آستان مقدس امام رضا(ع) با ماموریت های فرهنگی و دینی در این حرکت عظیم پررنگ است./1308/203/ب2

ارسال نظرات