۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۰۷۳۶۴
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم:

بزرگ‌ترین آفت برای طلاب، دوری از قرآن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرکتولی دوری از قرآن را بزرگترین ضربه برای یک طلبه بیان کرد و گفت: گاهی یک طلبه در طول دوران تحصیل احساس می کند به آن تعالی و کمال نرسیده است، با آنکه همه علوم را آموخته است، ولی متاسفانه در ادبستان الهی تلاشی نکرده است.
حجت الاسلام ميرکتولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام سیدمرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در جمع طلاب مدرسه فاطمیه نجف آباد، در شرح حدیثی از امام صادق در سبک شناسی آیات قرآن گفت: امام صادق(ع) و به نقلی از امام سجاد(ع)، آیات قرآن دارای سه دسته و طایفه است «ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ قَسَمَ کَلَامَهُ‏ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ» که هر گروه از انسان ها قادر به فهم و درک یک قسم از آن هستند.

 

وی درباره دسته اول آیات عام که برای همگان قابل فهم است، افزود: «فَجَعَلَ قِسْماً مِنْهُ یَعْرِفُهُ الْعَالِمُ وَ الْجَاهِلُ» برای درک این دسته از آیات تنها نیاز است که اهل لسان باشیم و به راحتی قابل فهم حتی برای غیرمسلمانان است و می توان به مفهوم اصلی آیه دست یافت.

 

حجت الاسلام میرکتولی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره ویژگی های کلام الهی گفت: پیامبر در کلامشان می فرمایند: «ان القرآن مأدبه الله» که دو معنا برای این روایت بیان شده، قرآن، سفره رنگین آماده خداوند است و در معنای دیگر، قرآن ادبستان و دبستان الهی است که این جایگاه قرآن را به تمامه بیان می کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: هر انسانی برای رسیدن به ادب توحیدی و الهی نمی تواند مستقل باشد، و باید با آموزه های این ادبستان پله های کمال را طی کند و تنها این سفره معنوی الهی است که می تواند روح خروشان انسان را اغنا کند و قرآن تنها جشمه جوشانی است که روح جستجوگر بشری را آرام می کند.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن دوری از قرآن را بزرگترین ضربه برای یک طلبه بیان کرد و افزود: گاهی یک طلبه در طول دوران تحصیل احساس می کند به آن تعالی و کمال نرسیده است، با آنکه همه علوم را آموخته است، ولی متاسفانه در ادبستان الهی تلاشی نکرده است.

 

وی وجود اکمل علوم در قرآن را دیگر ویژگی نسبت به کتب الهی برشمرد و تصریح کرد: قرآن تنها یک کتاب خواندنی نیست، بلکه اولین کتاب تفسیر انسان، قبل از شکل گیری علوم زیستی است که تمام مراحل خلقت انسان بیان شده است و همین اکملیت آیات قرآن باعث گرایش بسیاری از متفکران غربی به سوی اسلام شده است.

 

حجت الاسلام میرکتولی قرآن را بزرگترین خدمت به ادیان یهود و مسیحیت بیان کرد و گفت: اگر قرآن نازل نمی شد، هیچ چیز از ادیان تحریف آسمانی و حقیقت دین جز تحریفات و بافته های ذهن انسان باقی نمی ماند و تنها در متن آیات الهی است که ساحت پیامبران و اولیاء الهی بار دیگر تقدیس شده است و ادیان تحریف شده هیچ عصمت و قداستی برای انبیاء الهی قائل نبودند.

 

وی درباره عظمت کلام الهی که امام حسین برای حفظ آن از جان خویش گذشت، بیان کرد: اهمیت قرآن افضل از جایگاه انبیاء و اولیاء الهی است و قرآن فقه اکبر و اهل بیت فقه اصغر هستند و این طناب آویخته که خداوند در مورد قرآن، باران و حدید تعبیر به نزول کرده است، نزول تجلی است که هر آیه آن باعث نجات و هدایت خواهد شد و این طنابی است حلقه وار که هدایت یافتگانی تنها بر اثر شنیدن یک آیه هدایت شدند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره دسته دوم آیات «وَ قِسْماً لَا یَعْرِفُهُ إِلَّا مَنْ صَفَا ذِهْنُهُ‏ وَ لَطُفَ حِسُّهُ وَ صَحَّ تَمْیِیزُهُ» که تنها برای اهل معنا قابل درک است، افزود: این دسته از آیات نیاز به شرح صدر دارد که تنها در پرتو بالا رفتن ظرفیت و طهارت روح است که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» .

 

وی در ادامه بیان داشت: برای رسیدن به مقام شرح صدر یک کد قرآنی وجود دارد و آن تقوا است و راهش پیمودن پله های عبودیت است که در مرحله نخست اجتناب از زشتی ها و ارتباط با پاکان است تا در پرتو آن حقایق عالم برای انسان مکشوف شود و به درجه ای برسد که تسبیح موجودات عالم را بشنود.

 

حجت الاسلام میرکتولی، آیات متشابه را قسم سوم آیات الهی بیان کرد و گفت: «وَ قِسْماً لَا یَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ وَ مَلَائِکَتُهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» و تنها کسانی می توانند به درک این آیات برسند که علم در جان آنها رسوخ کرده باشد و تنها در پرتو ائمه اطهار به تفاسیر آیات متشابه خواهیم رسید./1306/202/ب3

ارسال نظرات