۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۳۰۷۹۰۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شوند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: باید با مشاوره و روشن گری از سوی متولیان، روحانیان و رسانه ها، موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شوند.
حجت الاسلام يعقوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، دیشب در همایش یاوران وقف که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد با حضور واقفان و شماری از مسؤولان فرهنگی و مذهبی استان برگزار شد، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ وقف در جامعه تأکید کرد.

 

وی با بیان اینکه وقف در طول دوره های گذشته فراز و فرودهایی داشته است، افزود: اگر چه انجام و ثبت وقف در دوره صفویه در کشور رونق داشت و بسیاری از موقوفات فعلی در این دوره به ثبت رسیدند اما در دوران رژیم ستم شاهی وقف به محاق رفته بود و با موقوفه خواری، نیات واقفان خیراندیش این موقوفات نیز اجرایی نمی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی روح تازه ای به مقوله وقف و موقوفات دمید، اضافه کرد: با وجود اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی موقوفات سر و سامان گرفته و با پایان یافتن موقوفه خواری، اجرای نیات واقفان از محل درآمد موقوفات از سر گرفته شد اما تا سال ها پس از پیروزی انقلاب، موضوع ثبت وقف های جدید آن چنان که باید و شاید جدی گرفته نمی شد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه خوشبختانه در سال های اخیر مسأله ثبت وقف های جدید به یکی از اولویت های سازمان اوقاف و امور خیریه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: با این رویکرد جدید، فرهنگ سازی و اجرای برنامه های مختلف در راستای ثبت موقوفات جدید رونق و شدت بیشتری گرفته که نتیجه آن نیز افزایش ثبت موقوفات در طی سال های اخیر است.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 65 درصد موقوفات موجود در استان در زمینه برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به ثبت رسیده اند، افزود: این موضوع نشان دهنده عشق و ارادت مردم این دیار به اباعبدالله(ع) بوده و ستودنی است اما باید توجه داشت که وقف حوزه های مختلفی را پوشش داده و تنها شامل روضه حضرت سیدالشهدا(ع) نمی شود.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون در استان وقف در زمینه برگزاری مراسم محرم اشباع شده است، تصریح کرد: بر این اساس باید با مشاوره وقف و روشن گری از سوی متولیان، روحانیان و رسانه ها، موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه تکمیل و تقویت حوزه های علمیه، مسائل فرهنگی، فرهنگ اهل بیت(ع)، بهداشت و درمان، آموزش و ازدواج جوانان از جمله نیازهای روز جامعه هستند، افزود: واقفان و خیران باید سعی کنند وقف های خود را با نیت رفع این نیازها به ثبت برسانند.

 

وی تصریح کرد: در زمینه محبت اهل بیت(ع) باید توجه داشت که تنها به «علی باوری» اکتفا نشود چرا که «علی یاوری» نیز یک اصل مهم است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

گفتنی است، در این مراسم از شماری از یاوران و فعالان حوزه وقف در استان خراسان شمالی تجلیل و از اختراع وقف شده یک نخبه بجنوردی هم رونمایی شد.

 

همچنین در همایش یاوران وقف خراسان شمالی، طرح آیینه کاری شبستان حضرت فاطمه الزهرا(س) حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) نیز افتتاح شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات