همایش وحدت حوزه و دانشگاه در بناب برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بناب، همایش وحدت حوزه و دانشگاه در آستاه فرا رسیدن 27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح، امروز با حضور امام جمعه، تولیت حوزه علمیه، مسؤولان حوزوی و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان شهرستان بناب در مسجد حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد.
حجت الاسلام ناصر اصغری، استاد حوزه و دانشگاه بناب در سخنانی با تشریح علت و چگونگی وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: طراح اصلی «وحدت حوزه ودانشگاه» حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بودند که پس از مشاهده تلاش مستکبران برای حذف دین از دانشگاه و آگاهی نسبت به اینکه امنیت از مسائل اصلی انقلاب و کشور است این طرح را ارائه کردند.
وی با اشاره به رسالت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از وظایف اصلی حوزه کسب علوم مربوط به فهم و تبلیغ دین، تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همه شئون زندگی، از بین بردن ناسرهها و ناخالصیها از احکام دین همچنین رساندن احکام دین در هرجامعه با هر مخاطبی به رساترین شکل ممکن است.
حجت الاسلام اصغری افزود: دانشگاهها نیز وظیفه بهتر کردن زندگی مردم به وسیله علوم مختلف را بر عهده دارند، از سوی دیگر وظیفه طلاب نمایش نمونه کامل عالم دین به دانشگاهیان است. شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید مطهری نمونه بارزی از طلابی هستند که این وظیفه را به خوبی انجام دادهاند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ارتباط متقابل که لازمه آن برنامهریزی و سازماندهی ارتباط هاست، خوشبینی نسبت به هم و همکاری و بهرهگیری از یکدیگر که از مصادیق آن تعلیم علوم مورد نیاز حوزهها از سوی دانشگاهیان همچنین تعلیم دین در دانشگاهها توسط حوزویان است از الزامات همکاری و رابطه متقابل حوزه و دانشگاه است.
وی آبادانی دین و دنیای جامعه را نتیجه وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: تصحیح جهتگیری زندگی جامعه و پاک شدن فکر و روح جامعه از زشتیها و نادرستیها از دیگر نتایج این وحدت است، به عبارت دیگر تکمیل زندگی مردم میتواند مصداقی از وحدت در هدف باشد.
حجت الاسلام اصغری با بیان اینکه منظور از وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل حوزه به دانشگاه و یا تبدیل دانشگاه به حوزه نیست، تصریح کرد: این برداشت غلطی است که به دنبال تخصصهای دانشگاهی در حوزه و بالعکس باشیم و یا اجرای برنامههای حوزه در دانشگاه و یا بالعکس را دنبال کنیم؛ چراکه هریک از این مراکز علمی از روشها و مقاصد خود برخوردار هستند./935/203/ب1