۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۳۰۸۶۳۳
رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی:

دولت مخالف علوم انسانی اسلامی است/ ساختار اصلی نظام به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه نپرداخته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غلامی با انتقاد شدید از دولت یازدهم، گفت: دولت جدید به صراحت مخالفت خود را با موضوع علوم انسانی اسلامی مطرح کرده است، اما با این فضا تعداد زیادی از دانشگاه ها بدون ترس وارد این میدان شده اند، به گونه ای که سطح مقالات و اندیشه ها بسیار بالاست، در حالی که حمایت در این حوزه در حد صفر است و تمام کارها به صورت غیر رسمی صورت می‌گیرد.
حجت الاسلام رضا غلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی،صبح یکشنبه 29 آذر در نشست بررسی نقش حوزه و دانشگاه در علوم انسانی با گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله مفتح، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از کلیدی ترین اهداف نظام اسلامی و انقلاب کشور ما است.

وی افزود: این نگرش برآمده از هوشمندی امام راحل(ره) بود، البته این آرمان از زمان طاغوت نیز وجود داشت اما با طرح موضوع توسط امام خمینی یک زمینه جدید فراهم شد.

رییس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی تأکید کرد: باید قبول کنیم از ابتدای انقلاب تاکنون موضوع وحدت حوزه و دانشگاه دچار بدفهمی شده است، گاهی این موضوع با تشریفات و شعارهای بی‌خاصیت همراه شده است، در بخش دیگر نیز گام‌های اساسی و حساب شده در این مسیر برداشته نشده است و این کاستی از سوی نظام بیشتر به چشم خورده است.

حجت الاسلام غلامی با انتقاد از نظام‌های آموزشی در کشور، عنوان داشت: نظام، حوزه و دانشگاه هر کدام به نوعی کم‌کاری کرده است.

وی ادامه داد: باید ریشه وحدت حوزه و دانشگاه را در علوم انسانی و اجتماعی جست‌وجو کرد، به بیان دیگر کار اصلی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه باید به تحول در تمامی علوم به ویژه علوم انسانی و اجتماعی منتج شود.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی، درباره مقوله پیشرفت، گفت: موضوع تحول بنیادین در علوم یک مفهوم قدیمی است و اما به دلایل گوناگون پیشرفت در این زمینه بسیار اندک بوده است و در تمامی موارد به سطح موضوعات پرداخته شده است، در حالی که باید مدیریت کشور بر مبنای تحول در علوم انسانی وابسته باشد.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز متولیان علمی و دانشگاهی از بیان غرض در تحول علوم انسانی اکراه دارند و به اصل مطلب نمی‌پردازند، اما واقعیت امر این است که برخی پسوند بنیادین را از تحول کنار می‌زنند و به کارهای سطحی می‌پردازند، برخی دیگر نیز به تغییرات روبنایی در سرفصل‌ها می پردازند که به طور کل امری بیهوده است و به محتوا توجه ندارد.

حجت الاسلام غلامی درباره اسلامی شدن علوم انسانی، بیان داشت: شجاعت می خواهد که بحث اسلامی شدن علوم انسانی را مطرح کنیم، اما یک عده با یک عنوان مبهم و چند پهلو بحث بومی سازی را طرح بحث می‌کنند تا در نهایت علوم انسانی از ریشه های سکولاری آن جدا نشود.

حجت الاسلام غلامی تأکید کرد: ما به دنبال تحولات روبنایی نیستیم، زیرا انقلاب و امام(ره) به تحولات بنیادین توجه داشتند، ضمنا بدون تعارف به دنبال شکل گیری و تکامل در علوم انسانی اسلامی هستیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه در گذشته فضا به گونه ای بود که اکر علوم انسانی انسانی را طرح بحث می کردیم مورد تمسخر قرار می گرفتیم، در سایر علوم نیز برخورد های بد می‌شد، در بحث الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت نیز همین اتفاق رخ داد و برخی می ترسیدند وارد بحث شوند.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: برنامه ما این است که در جاهایی که علوم انسانی اسلامی در حد صفر است، یک حرکت را آغاز کنیم، ضمن این‌که در سایر فضاها نیز ایجاد تکامل کنیم و در نهایت این علوم را از مرحله نظر به فضای عمل برسانیم تا به اهداف نظام اسلامی برسیم.

حجت الاسلام غلامی درباره مقوله مهم علوم انسانی اسلامی، بیان داشت: نمی شود بحث علوم انسانی اسلامی را ساده انگاشت و باید به گره گشایی پرداخت، ضمن اینکه در خط فکری هرگز طرد کردن افراد وجود ندارد تا بتوانیم در نهایت مشکلات را حل کنیم، در سالهای اخیر نیز شاهد یک حرکت خودجوش در فضای وحدت حوزه و دانشگاه هستیم.

وی اظهار داشت: ساختار اصلی نظام به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه نپرداخته است و از این رو شامل نقد می شود، امروز اساتید مختلف به صورت خودجوش دست به ایجاد وحدت می زنند، امروز بسیاری از اساتید با اهداف بلندمدت به این موضوع می پردازند و تمام توان خود را نیز صرف این کار کرده است.

وی با انتقاد شدید از دولت یازدهم، تصریح کرد: دولت جدید به صراحت مخالفت خود را با موضوع علوم انسانی اسلامی مطرح کرده است، اما با این فضا تعداد زیادی از دانشگاه ها بدون ترس وارد  این میدان شده اند، به گونه ای که سطح مقالات و اندیشه ها بسیار بالاست، در حالی که حمایت در این حوزه در حد صفر است و تمام کارها به صورت غیر رسمی صورت می گیرد.

حجت الاسلام غلامی ادامه داد: در بحث علوم انسانی و اسلامی مقاومت های جدی و محکمی نیز وجود دارد که بخشی از آن عادی است، اما بخشی از آنها طبیعی نیست، زیرا موضوعی که می تواند یک انقلاب جدیدی در کشور ایجاد کند را به پیش ببرد را مورد توجه قرار نمی دهند.

وی تأکید کرد: وقتی ما حضور فیزیکی استکبار و غرب را بیرون کردیم چرا نباید به بیرون کردن اندیشه غربی بپردازیم، امروز جهان سلطه از طریق علوم انسانی کار خود را به پیش می‌برد و متأسفانه نگاه‌هایی هم در داخل کشور است که در مقابل این تحول قرار می گیرد.

حجت الاسلام غلامی درباره موانع علوم اسلامی انسانی، گفت: عده ای که ساز مخالف می زنند در بسیاری از موارد مبالغ کلان دریافت می کنند و ساز مخالفت با نظام هم می زنند در حالی که به بخش اصلی فکری به هیچ عنوان رسیدگی نمی شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که علوم انسانی یک بتخانه برای برخی است و نمی خواهند این پایگاه را از دست دهند، اما دیگر امروز انگیزه ها در این حوزه بسیار زیاد شده است و احتمالا تا 20 سال آینده می توانیم به یک فضا و شرایط جدید برسیم.


حجت الاسلام غلامی با پرداختن به موضوعات روز، ابراز داشت: امروز بی عدالتی ها و مفاسد اقتصادی، کم کاری ها و آسیب های اجتماعی و سایر موارد محصول علوم انسانی اسلامی نیست زیرا در سطح اجرا اثری طح های اسلامی نیست و تمامی این ناهنجاری ها برآمده از علوم انسانی سکولار است و بدون شک این موارد در غرب هم وجود دارد.

وی تأکید کرد: بدون شک علوم انسانی سکولار شکست خورده است و اعتراضات جهانی و جنگ افروزی ها را نیز می توان به به ریشه های علوم انسانی سکولار مرتبط دانست.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی با ابراز تاسف از برخی نگاه‌های موجود در کشور، گفت:  وقتی وزیر صنعت می گوید که باید از خارج مدیر وارد کنیم قطعا در شان نظام نیست اما همین حرفها یک پیام دارد که وزیر پیشکسوت ما به ناکارآمدی دستگاه های مدیریتی اشاره می‌کند.

وی اضافه کرد: در نهایت باید برای دستیابی به پیشرفت چاره ای جز توجه به علوم انسانی اسلامی نداریم، زیرا برای رسیدن به یک هدف کلی راهی جز توجه علوم انسانی اسلامی وجود ندارد.

حجت الاسلام غلامی در پایان گفت: جای تعجب است که دولت الگویی درباره پیشرفت اسلامی مطرح می‌کند که پایه علمی ندارد و بدون مراجعه به علوم انسانی اسلامی تهیه شده است./856/202/ب2

ارسال نظرات