۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۳۱۳۸۶۳
آیت الله محسنی گرکانی:

برخی از افراد خطر راست‌گویی را نمی‌پذیرند

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زمانی ایمان مستقر می شود که فرد راستگویی را در جایی که به وی زیان می رساند بر دروغ گویی که بر خود سودمند است، انتخاب کند.
آيت الله احمد محسني گرکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، آیت الله احمد محسنی گرکانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز یک‌شنبه 11 بهمن در کلاس درس خارج از فقه خود در مسجد سید عزیز الله بازار بزرگ تهران، گفت: از امام علی(ع) در نهج البلاغه و قسمت کلمات قصار کتاب اینگونه نقل شده است که؛ ایمان در قرآن قریب به نهصد مرتبه ذکر شده است، ایمان زیربنا و زیرساخت اسلام است، آنگاه این ایمان مستقر می شود که فرد راستگویی را در جایی که به وی زیان می رساند بر دروغ گویی را که بر خود سودمند است انتخاب کند.

 

وی افزود: به این معنا که راستگویی در جایی ضرر داشته باشد باید آن‎‌را بر دروغ گویی سودآور مقدم بدانیم، زیرا این نشانه مومن است.



آیت الله محسنی گرکانی در خصوص دنیای امروز، ابراز داشت: باید دید در کل دنیا چند درصد از افراد به استقبال راستی می روند که برای آن ها ضرر دارد، اگر سراغ مسلمانان بیاییم باید دید چند درصد از آنان سراغ راستی می روند که برای ضرر دارد و آن را بر دروغ گویی سود آور است مقدم می‌دانند.



آیت الله گرکانی اضافه کرد: باید حتی در میان شیعیان نیز جست‌وجو کرد و دید که چند درصد از آنان به سراغ راستگویی می‌روند که برای آنان ضرر داشته باشد.



عضو مجلس خبرگان رهبری، با بررسی خواص جامعه شیعیان، ابراز داشت: شاید در میان خواص شیعه نیز تمامی افراد به سمت این نوع از ایمان نمی روند.



آیت‌الله گرکانی در خصوص اصل اصلاح، بیان داشت: اگر انسان بخواهد بین دو نفر ایجاد آشتی کند حتی دروغ هم بگوید آن دروغ در نزد خداوند پذیرفتنی است.



وی افزود: اگر بین دو فرد اختلاف شدید و دعوایی باشد، اگر ما نیت و اراده کنیم برای اصلاح هم ثواب اصلاح را می بریم هرچند اینکه ما در این راه موفق نشویم.



آیت الله گرکانی در خصوص اصلاح «ذات البین»، بیان داشت: این مفهوم به این معناست که وقتی دو گروهی دعوا دارند و سومین نفر می آید و ایجاد اصلاح می کند، اما گاهی نفر سوم حتی وجود ندارد و یکی از طرفین سر عقل بیاید این مورد نیز اصلاح ذات البین به حساب می‌آید.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: اگر بین امت من اختلافی ایجاد شد این موضوع نباید سه روز بیشتر ادامه پیدا کند.



وی تاکید کرد: در گذشته افراد با مراجعه به روایات آنان را سینه به سینه و با حافظه خود نگه می‌داشتند، و صحبت های ائمه اطهار را برای همه حفظ می کردند.



آیت الله گرکانی با اشاره به حدیثی از امام صادق، گفت: امام صادق(ع) فرمودند؛ به اصحاب من بگویید امانت خدایی که قرآن است را حفظ کنید و غیبت و تهمت را رواج ندهید./856/202/ب1

ارسال نظرات