۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۳۱۴۸۶۳
استاد حوزه علمیه:

بی دینی از ملزومات نابودی ملت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بعضی انسان ها با بی دینی خود نه تنها خیری به دست نمی آورند بلکه ملزومات نابودی یک ملت را هم فراهم می کنند.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه پنج شنبه 15 بهمن در مسجد قهرودیها با اشاره به اینکه انسان ممکن است گاهی اوقات بی دینی کند اظهار داشت: انسان هایی که به خاطر منافع دنیا بی دینی می کنند مورد غضب خداوند قرار می گیرند.

 

وی در ادامه افزود: گاهی بی دینی کردن برای انسان علیرغم اینکه نفع ندارد او را متضرر نیز می کند. به عنوان نمونه در واقعه کربلا خیلی از افرادی که می توانستند به یاری امام حسین(ع) بشتابند به دلیل حفظ جان خود از این امر سر باز زدند.

 

این استاد اخلاق در ادامه با طرح این پرسش که آیا کسانی هستند که بی دینی کنند و نفعی از آن ببرند؟ گفت: بعضی انسان ها با بی دینی خود نه تنها خیری به دست نمی آورند بلکه ملزومات نابودی یک ملت را هم فراهم می کنند.ا ین افراد بیش از سایرین آسیب می بینند. به عنوان مثال امام حسین(ع) در واقعه کربلا به عمر سعد خطاب کرد که دست از جنگ با خاندان پیامبر(ص) بردار چراکه از این نبرد به تو نفعی نمی رسد.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه در هیچ صحنه ای از زندگی دین را نباید کنار گذاشت عنوان کرد: اگر در زندگی حتی به گناهی نیاز پیدا کردی انجام نده چون نور مسیر زندگی ات خاموش می شود.

 

وی در ادمه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: چرا انسان زنا کار را اعدام می کنند اما او را کافر نمی شمارند ولی انسان بی نماز را کافر می نامند. امام رضا(ع)در این رابطه می فرمایند: انسان زنا کار به خاطر شهوت بیچاره می شود اما انسان بی نماز از کار خود نفع و لذتی نمی برد.

 

این استاد اخلاق یادآور شد: گناه کردن هیچگاه به نفع انسان نیست همانطور که در روایات اسلامی نیز آمده است گناه انسان را از منافعش دور می کند. چرا انسان کار خوب نکند در حالی که خداوند خود در این راستا به انسان کمک می کند.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به آیه ٣٨ سوره نساء یاد آور شد: خداوند در این آیه به پیامبر اسلام (ص) می فرمایند به منافقین بشارت ده که عذاب عظیمی برای آنها در راه است. از جمله ویژگی های منافقین این است که نزد کافرین محبوب بشوند در اصل محتاج محبت کافران هستند.

 

وی تاکید کرد: عزت در پیشگاه خداوند است اما منافقین هستی جامعه را به کافرین می فروشند تا در منظر آنها عزت پیدا کنند. در اصل منافق دارای یک حس روانی است که به دنبال منافع نیست بلکه به دنبال توجه است. امام راحل (ره) کسی بود که عزت نزد کفار را نمی خواست چون خدا به او عزت داده بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه خداوند به پیامبر (ص) می فرماید: چشمت را از نیازمندان و فقرا اطراف خود برندار، گفت: نکته روانی در اخلاق منافقین این است که از تمسخر می ترسند. خداوند متعال در نخستین پیام خود به پیامبر اکرم(ص) گفت دین را تبلیغ کن اما از تمسخر مردم نترس ما آبروی تو را حفظ می کنیم.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه گفت: در زمان امام راحل (ره) خیلی از افراد عزت خود را در مقابل امام فروختند تا در بین ضد انقلاب ها عزت پیدا کنند. گروه دیگری نیز می خواهند هر دو سمت را حفظ کنند و خود را متعادل می نامند.

 


وی در ادامه با اشاره مثالی از زندگی زبیر افزود: بعضی انسانها در آستانه بهشت رفتن خود همه چیز را از دست می دهند و جهنم را برای خود انتخاب می کنند. زبیر تنها کسی بود که در واقعه سقیفه برای حفاظت از امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) شمشیر کشید. او را به خاطر حمایت از امام علی(ع) ٣٥ سال از حکومت به دور کردند. اما در جنگ جمل زبیر در سپاه دشمن قرار گرفت و در حالی که امام به او گفت رسول خدا در سالیان پیش تو را از حضور در چنین جنگی منع کرد پس میدان جنگ را ترک کن اما زبیر به خاطر تمسخر سپاه خود و زنان بصره این کار را نکرد و بهشت خود را جهنم کرد.

 


استاد حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: عزت را خداوند می دهد نه لبخند کفار، در انتخابات سال ٨٨ یکی از سران فتنه با توجه به آگاهی از اشتباه خود گفت: یک عده در کنار ما قرار گرفته اند که جذاب هستند، این یعنی منافقی که به دنبال لبخند دشمن است./9591/202/ب1

ارسال نظرات