۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۳۱۶۰۳۵
حجت الاسلام تراشیون تشریح کرد؛

نقش پر‌رنگ پدر خانواده در تربیت فرزندان

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نقش پدر در تربیت فرزندان نقش پر رنگی است، گفت: قوام تربیتی فرزند به پدر و مدیریت او است، حتی اگر حضور فیزیکی پدر در محیط خانه کم‌رنگ باشد.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا تراشیون، بعد از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انسان اگر بخواهد تربیت شود به دوبال تربیتی یعنی پدر و مادر نیاز دارد، گفت: اگر این دو بال کم باشد کودک به خوبی رشد نخواهد کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که تنها وظیفه پدر این است که یک لقمه نان حلال کسب کند و شرایط رفاه زن و فرزندانش را فراهم کند؛ در حالی که در اسلام برای تربیت فرزند به‌ ویژه برای پدر و مادر نقش‌های مجزایی ترسیم شده است که پدر در این الگو مدیر تربیتی بوده و مادر مربی تربیت کودک است.

 

وی تصریح کرد: شاید بدون مدیر بتوان برای چند روز با کمک مربی یک مدرسه را اداره کرد ولی گاهی برای مربی و دانش آموز مشکل پیش می‌آید که بدون مدیر حل این مشکلات ممکن نخواهد بود و در زمینه تربیت فرزند هم در محیط خانه همین‌طور است و تجربه نشان داده هرگاه نقش پدر در تربیت فرزند حذف شده است کودک دچار مشکلات بسیار عدیده ای شده است که برای مثال براساس آمارها میزان دختران فراری، نوجوانان بزهکار و طلاق در میان دختران و پسرانی که نقش تربیتی پدر در زندگی آن‌ها کم‌رنگ بوده در مقایسه با سایر کودکان بسیار زیاد است.

 

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: منظور از نقش پدر در تربیت این است که پدر باید در همان ساعاتی که در خانه است حتی اگر این تعداد ساعت زیاد نیست تمام تمرکز خود را صرف خانه و خانواده کند و به عبارت دیگر وظیفه مدیریتی خود را به خوبی انجام داده و احوال و مشکلات فرزندان را از مادرشان جویا شود نه اینکه مانند مدیری باشد که بود و نبودش در خانه یکسان است.

 

وی افزود: گاهی پدرها در خانه حضور فیزیکی دارند ولی در محیط خانه هم مانند محیط اداری مشغول به کار هستند که به این پدرها نمی‌توان پدر گفت و گاهی هم پدر در خانه حضور مستمر دارد ولی آن‌قدر بد اخلاق بوده و سعه صدر ندارد که زن و فرزندانش جرأت سخن گفتن با او را ندارند که چنین پدری در‌ واقع پدر نیست و فرزندانش دچار مشکلات فروانی می‌شوند زیرا نمی توانند به خوبی خواسته‌های خود را با پدرشان درمیان بگذارند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام خمینی(ره) به طلبه ها به دلیل مشغله درسی زیادی که داشتند همواره می فرمودند که وقتی در منزل هستید آن زمان را به مطالعه اختصاص ندهید، بلکه به امور خانواده خود رسیدگی کنید و بعد از نماز صبح به مطالعه و درس بپردازید.


حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه منطور از قوام در زبان عربی این است که وقتی گیاهی از زمین می‌روید گیاه را به یک چوب محکم می‌بندند که لغزش پیدا نکند، اظهار کرد: به مرد در آیات قرآن کریم به این علت عنوان قوام داده شده که باید برای زن و فرزندانش در حکم یک تکیه‌گاه باشد و زن و فرزندان بتوانند در مشکلات به او تکیه کرده و او برای حل مشکلات خانواده به دنبال راهکار باشد.

 

وی افزود: اگر می‌خواهیم در خانه قوام باشیم نباید تیشه به ریشه خانواده زده بلکه باید تکیه گاه زن و فرزندان خود باشیم نه اینکه مانند بعضی از پدرها در خانه مانند لولو باشیم و کسی از ترس ما جرأت حرف زدن نداشته باشد./968/202/ب2

ارسال نظرات