۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۳۱۶۷۲۰

برگزیدگان جشنواره حدیثی آیت الله بروجردی آثار خود را معرفی کردند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خدامیان و حجت الاسلام محمودی از برگزیدگان جشنواره حدیثی آیت الله العظمی بروجردی طی این جشنواره به تشریح آثار خود پرداختند.
آيت الله بروجردي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دو نفر از برگزیدگان جشنواره حدیثی آیت الله العظمی بروجردی در مراسم اختتامیه این جشنواره که عصر امروز در ساختمان پژوهشکده حدیث حوزه، تالار ثقة الاسلام کلینی برگزار شد به ارائه اثر خود پرداختند.
 
حجت الاسلام خدامیان آرایی یکی از برگزیده این جشنواره درباره اثر خود گفت: «متن احادیث و نقش آن در توصیف و تعریف راویان» عنوان این مقاله است که در 28 صفحه تنظیم شده و 210 ارجاع و استناد داشته است؛ ایده اولیه این مقاله و نوشتار توجه به راویانی است که این روایات را نقل کرده‌اند.
 
وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا دانشمندان رجالی از مبانی دیگری غیر از مبانی معروف استفاده کرده‌اند یا نه، ابراز داشت: در این اثر به این نتیجه رسیدیم که در متن نقدی و محتوایی احادیث استفاده کرده‌اند.
 
حجت الاسلام خدامیان با بیان این‌که در اثر خود ضرورت‌های نقد روایات، روش‌های نقد روایات، نقد متنی محتوایی و جایگاه آن را در اثر خود بررسی کرده است، ادامه داد: بخش آخر این نوشتار تعابیر مبنی بر ضعف نگاشته‌های راویان بوده است که صراحتاً دال بر مضمون روایات است.
 
وی تصریح کرد: متن و محتوای حدیث بازگشت دارد که در این اثر به آن پرداخته شده که با توجه به کارکرد و نتیجه این نوشتار نیاز به بررسی‌های مفصل و گسترده‌ای دارد که باز هم باید بر این مسأله بیشتر تحقیق شود.
 
حجت الاسلام محمودی نیز به عنوان یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره آیت الله العظمی بروجردی اثری با موضوع «بررسی تحلیلی جایگاه و اعتبار کتاب التمحیص» را ارائه کرده است که به توصیف آن پرداخت.
 
وی در ابتدا تألیف کتاب التمحیص را آزمایش‌های الاهی زیاد و مصیبت‌های وارده به مردم عنوان کرد و گفت: امروز هم این کتاب برای زمان ما کاربرد دارد؛ این کتاب در گذشته‌ای دور باعث شده است تا مردم دیدشان نسبت به خداوند عوض شده و به سمت خدا برگردند و قوت قلبی برای آن‌ها باشد؛ مجموعه این روایات به انسان دلداری می‌دهد.
 
حجت الاسلام محمودی ابراز داشت: با توجه به اینکه این روایات سند نداشت اعتبارش مجهول بود؛ در این مقاله سه محور بررسی شده است؛ جایگاه مؤلف، اساتیدی که داشته، آثار مؤلف، حوزه حدیثی مؤلف، شاگردان و تمرکز بر کار علمی و خانواده او بوده است.
 
وی با اشاره به تقوای خانواده نویسنده، گفت: کسی که در خانواده با تقوا کار کند محمد بن اسکافی به واسطه دعای امام حسن عسگری(ع) متولد شده است.
 
حجت الاسلام محمودی از ویژگی‌های این کتاب را نگاشت آن در غیبت صغری امام عصر (عج) دانست و گفت:‌شهرت، نسخه‌ها، قدمت، تعدد، طریق نسخه و جایگاه او و کیفیت ظاهری آن؛ منابع و اهتمام مؤلف و کتاب همه از ملاک‌های اعتبار سنجی است؛ از طرفی موردی در این کتاب پیدا نشد که با دین و مذهب تشیع در تعارض باشد.
 
وی با بیان آمار مشخصی از روایات به کار رفته در کتاب مورد بررسی، گفت: روایات مختلف آن کتابی است که دارای اعتبار و جایگاه است، سه چهارم روایات آن در منابع دیگر ما به طور مسند قید شده است.
 
حجت الاسلام محمودی در پایان گفت: این مقاله دو نتیجه دارد که اعتبار این کتاب را مشخص کرد و می‌تواند الگویی مناسب باشد که همه کتاب‌های حدیثی خود را در این قالب بررسی کنیم در این الگو 150 ملاک برای سنجش کتب روایی وجود دارد./836/202/ب2
ارسال نظرات